Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 03-2017



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – April

Seminar – Javne nabavke – April

Bihać - 22. 04. 2024.

Sarajevo - 24. 04. 2024.

Banja Luka - 25. 04. 2024.

Mostar - 29. 04. 2024.


Sadržaj: Pravo i finansije 03-2017

Sadržaj: Pravo i finansije 03-2017

 

Novi Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju

mr.sc. Kenan Spahić

 

Vlada Federacije BiH je na 91. sjednici, održanoj 16. 2. 2017. godine, odlučila da Parlamentu FBiH, radi usvajanja po hitnoj proceduri, ponovo uputi Prijedlog Zakona o penzijskom  i invalidskom osiguranju. Riječ je o identičnom tekstu zakona koji je ranije razmatran i u formi Prijedloga utvrđen na Vladi Federacije BiH, a na koji su data mišljenja Federalnog ministarstva pravde i Federalnog ministarstva financija,  kao i Ureda Vlade FBiH za zakonodavstvo  i usklađenost s propisima Europske unije. U skladu sa raspravama i sugestijama Predstavničkog i Doma naroda Parlamenta FBiH, preciznije su određeni st. 1. i  2. člana 46. Zakona kako ne bi bilo dilema o načinu utvrđivanja godišnjeg koeficijenta. Primjena Zakona je, također, pomjerena za 1. 7. 2017. godine, kako bi nadležni organi imali dovoljno vremena za njegovu provedbu. Vrijednost boda je 13,6 jer je dodatnim izračunima Federalnog zavoda PIO utvrđeno da je taj koeficijent gornja granica finansijske stabilnosti penzionog sistema

str. 11 – 21.

Nejasnoće i nedorečenost pojedinih odredaba Zakona o radu

Ljiljana Ćehajić, dipl. pravnik

Zaživljavanje Zakona o radu FBiH donosi prva praktična iskustva. Ovaj rad elaborira nejasnoće i nedorečenosti pojedinih odredaba Zakona, koje su uočene tokom njegove primjene u praksi, i predlaže pravna rješenja kojim bi se one mogle otkloniti, kako u interesu radnika, tako i poslodavaca.

 

str.  22 – 29.

Kolektivni ugovori u zakonodavstvu Federacije Bosne i Hercegovine

Mr. Emina Hasanagić

Analizirani su pojam i ulogu kolektivnih ugovora u zakonodavstvu FBiH. Kolektivni ugovori predstavljaju jedan od veoma značajnih izvora radnog prava. Kolektivnim ugovorima regulišu se bitna pitanja vezana za ostvarivanje prava i obaveza iz radnog odnosa. Ovim ugovorima posvećena je jedna posebna glava Zakona o radu FBiH, ali se i u mnogim odredbama ovog zakona upućuje na kolektivni ugovor radi utvrđivanja određenih prava na radu. Mnoga pitanja iz radnog odnosa nisu detaljno regulisana zakonom, te se u više odredbi Zakona o radu referira na njihovo rješavanje i propisivanje kolektivnim ugovorima. Novim Zakonom o radu unesene su i određene izmjene u odredbe o kolektivnim ugovorima, i u mnogim aspektima se preciziraju i detaljnije regulišu pojedina pitanja, ali se unose i nova rješenja. Poseban osvrt daje se na vrste kolektivnih ugovora, pri čemu se posebno razmatraju i odredbe novog Općeg kolektivnog ugovora za teritorij FBiH.

 

str.  30 – 43.

Dileme u vezi sa primjenom povoljnijeg pravakod korištenja godišnjeg odmora i prava na regres

Mirela Mašić, dipl. oec.

Pod kojim uslovima radnik stiče pravo na godišnji odmor, na koji način se organizuje korištenje godišnjeg odmora (u jednom ili više dijelova), može li se radnik odreći prava na godišnji odmor, koja su materijalna prava radnika u vezi sa pravom na godišnji odmor i sl., pitanja su koja su među najzastupljenijim u dijelu našeg savjetodavnog servisa koji se odnosi na radnopravno zakonodavstvo. Na neka od njih odgovor je jasan i federalni Zakon o radu ne ostavlja prostora za bilo kakve dileme dok, sa druge strane, pojedine, nedovoljno precizne zakonske odredbe, kao i odredbe kolektivnih ugovora, dovode do različitih tumačenje u praksi. Fokus u tekstu je stavljen na dva pitanja: prvo je veza između prava na godišnji odmor i primjene principa najpovoljnijeg prava, a drugo je pitanje prava radnika, odnosno obaveze poslodavaca da radniku isplati regres.

 

str.  44 – 52.

INSPEKCIJA RADA: šta je i šta radi?

Radmila Puljić, dipl. iur.

U ovom radu se najprije daje osvrt na kratku istoriju inspekcije rada. Posebna pažnja se posvećuje ulozi MOR u jačanju značaja inspekcije rada, te glavnim ulogama koje su povjerene inspekciji rada na osnovu Konvencije MOR. Ne postoji formalna ili pravna definicija inspekcije rada, ona se može razlikovati od zemlje do zemlje, ali u širem smislu može se definisati kao onaj dio sistema uprave rada koji je nadležan za nadzor i sprovođenje regulativnog radnog zakonodavstva i politika na radnim mjestima. Data su pojašnjenja koja je glavna svrha inspekcije rada, koja su ovlaštenja inspektora rada, kao i način na koji se provodi i koje su vrste inspekcijskog pregleda, kao i na koji način je organizovana inspekcija rada u Republici Srpskoj.

 

str.  53 – 57.

Tržišni materijal na tržištu kapitala

Emsud Muhadžić, dipl. pravnik

Tržište kapitala i tržištni materijal su nerazdvojni pojmovi. Niti može tržište kapitala opstati bez kvalitentog tržišnog matrijala, niti tržišni materijal ima svoje opravdnje bez tržišta kapitala. Raznovrsnost i kvalitet tržišnog materijala u direktnoj je vezi sa razvijenošću tržišta kapitala. Mala tržišta u pravilu imaju ograničen tržišni materijal kojim se trguje, dok razvijena tržišta u pravilu trguju sa svim vrstama tržišnog materijala. U ovom radu se pokušao dati pregled tržišnog materijala, sa svim njegovim karakteristikama, značajem i osobenostima, kako kod nas tako i drugim državama, odnosno s općeg aspekta. Tako se tretiraju dionice i obveznice, kao najčešći

 

str.  58 – 69.

Porezna evazija

Dr. sc. Jozo Piljić

Porezna evazija može biti zakonita ili nezakonita. Postupanje obveznika kojim on svjesno izbjegava ostvarenje zakonskog opisa poreznog činjeničnog stanja ili kojim nastoji da redukuje porezno opterećenje tako što koristi mogućnosti koje mu je zakonodavac stavio na raspolaganje predstavlja ne samo legalan već i legitiman čin. Međutim, kada porezni obveznik, u nastojanju da minimizira svoju poreznu obvezu, upotrebljava artificijelne pravne konstrukcije koje nemaju ekonomsko opravdanje, kada zloupotrebljava rupe u zakonu, onda je riječ o neprihvatljivoj zakonitoj poreznoj evaziji. Nezakonita porezna evazija obuhavta postupke poreznog obveznika usmjerene na izbjegavanje plaćanja poreza kojima se krše porezni propisi. Razlika između teorijski moguće naplate porezne obveze i stvarno naplaćenog poreza naziva se porezni jaz.

 

str. 70 – 85.

Primjena posebne šeme za dužnikeu sistemu poreza na dodatu vrijednost

Dr. sc. Mirna Pajević

Posebna šema za dužnike podrazumijeva solidarnu odgovornost obje strane u prometu za uplatu obaveze za PDV na iznos prometa. U osnovi ove šeme leži prenos obaveze za uplatu PDV na jedinstveni račun s isporučitelja dobara ili usluga, odnosno dobavljača, na primatelja dobara ili usluga, odnosno kupca. Uslov je da su obje strane u transakciji registrovani PDV obveznici. Problematika posebne šeme za dužnike regulisana je Zakonom o PDV, Pravilnikom o primjeni Zakona o PDV i Instrukcijom o postupku uvođenja posebne šeme dužnika. Posebna šema za dužnike podrazumijeva sljedeće postupke: analizu i procjenu boniteta obveznika – dužnika, uvođenje posebne šeme, obaveze kupca, tretman ulaznog poreza i ukidanje posebne šeme.

 

str.  86 – 92.

Dugotrajna imovina namijenjena prodaji – MSFI 5

mr. Sabina Džanović

Dugotrajna imovina čiju vrijednost društvo namjerava nadoknaditi prodajom, a ne upotrebnom u redovnom proizvodnom procesu ima specifičan računovodstveni tretman koji je uređen MSFI 5 – Dugotrajna imovina namjenja prodaji i prekinuto poslovanje. Ukoliko imovina klasificirana kao dugotrajna imovina u skladu sa MRS 1 – Prezentacija finansijskih izvještaja zadovolji kriterije da bude klasificirana kao imovina namjenjena prodaji u skladu sa MSFI 5, ista će se reklasificirati kao kratkotrajna imovina, te prenijeti sa konta korištenih sredstava na odgovarajuća konta grupe 14. MSFI 5 propisuje kriterije klasifikacije dugotrajne imovine kao imovine koja je namijenjena prodaji, kao i način mjerenja dugotrajne imovine namjenjene prodaji. Također, ovim standardom propisani su i zahtjevi za objavljivanjem informacija u vezi navedene problematike.

str.  93 – 101.

Savjetodavni servis– str. 102 – 150.

Javne nabavke – str. 102 – 121.

Radni odnosi u FBiH – str. 122 – 138.

Radni odnosi u RS str.139 -143.

Porezi i finansije – str.144 – 150.

Info stranica – str.151 – 161.