
Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.
Prijava za pretplatnike.
Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.
Procesnopravni aspekti istupanja iz društva sa ograničenom odgovornošću
Vještačenje u parničnom postupku
Pokretanje prekršajnog postupka i prekršajne sankcije
Novi Zakon o zaštiti ličnih podataka Bosne i Hercegovine – Pitanje sigurnosti obrade ličnih podataka
Postupak konsolidiranja financijskih izvještaja
Praktična primjena etičkog kodeksa za računovođe u privredi
Upravljanje organizacijskim promjenama
Javne nabavke – str. 128 – 143.
Radni odnosi u Republici Srpskoj – str. 144 – 158.
Radni odnosi u FBiH – str. 159 – 175.
Adis Poljić
Predmet rada su procesnopravni aspekti instituta istupanja iz društva sa ograničenom odgovornošću. Ispunjenje materijalnopravnih pretpostavki ne znači da će član društva ostvariti svoju namjeru da istupi iz društva. Za istupanje iz društva pored ispunjenja materijalnopravnih pretpostavki potrebno je da član društva poduzme određene procesne radnje u cilju realizacije svoje namjere istupanja iz društva. U radu je analiziran postupak u okviru društva koji se može nazvati vansudski postupak. Član društva koji želi istupiti iz društva sa ograničenom odgovornošću u pravilu bi trebao da istupi iz društva u ovom postupku, ukoliko su ispunjene pretpostavke propisane ugovorom, statutom ili zakonom. Onemogućavanje članu društva da istupi iz društva u okviru vansudskog postupka ostavlja mogućnost tom članu društva da pokrene sudski parnični postupak kojim će zahtijevati istupanje iz društva. Član društva nakon odbijanja društva sa ograničenom odgovornošću treba da razmotri razloge zbog kojih želi istupiti iz društva, odnosno da li ispunjava pretpostavke za istupanje iz društva i kakve su realne šanse za njegov uspjeh u parničnom postupku. Vođenje parničnog postupka zahtijeva aktivan odnos tužioca u pogledu svih elemenata tužbe, naročito dužnost iznošenja činjenica i izvođenja dokaza. Postojanje tri pravna poretka za građansko pravo u Bosni i Hercegovini dovodi do postojanja različitih procesnih rješenja u vezi nadležnosti suda i samog postupka o čemu parnične stranke moraju voditi računa kako uslijed različitih pravila ne bi snosili posljedice. Na primjer, u pravu entiteta Federacija Bosna i Hercegovina za svaki vid postupka je propisan rok za dostavljanje odgovora na tužbu od 30 dana, dok ovaj rok u privrednim sporovima u pravu entiteta Republika Srpska iznosi 15 dana.
str. 16 – 28.
Dušan Đuričić
Ročište za glavnu raspravu, u fazi dokaznog postupka, se odnosi i na provođenje dokaza vještačenjem putem vještaka odgovarajuće struke. Sama potreba angažovanja vještaka proizilazi iz nemogućnosti suda da ponudi odgovore na pitanja iz oblasti za koju nije kvalifikovan, a vještaci kao kvalifikovana lica za pojedine stručne oblasti upravo pružaju odgovore na ta pitanja. Zato je vještačenje gotovo nezaobilazno sredstvo u dokaznom postupku u parničnom postupku.
S tim u vezi, ovim radom će biti obrađeno pitanje samog izbora vještaka, određivanja vještaka u situacijama protivljenja stranaka ličnosti vještaka, te proceduralna pitanja u vezi s ulogom vještaka na glavnoj raspravi, kao i posljedicama neblagovremene izrade nalaza i mišljenja, te neopravdanog izostanka vještaka sa glavne rasprave i slična pitanja.
str. 29 – 33.
Inela Bečić dipl. iur. i Fatima Budić dipl. iur.
U tekstu se govori o pokretanju prekršajnog postupka kao posebne grane aktuelnog zakonodavstva i uz to posebna grana pravnih nauka, tj. nauka prekršajnog prava. S obzirom da se predstavlja prekršajno pravo kao grana primjenjivog zakonodavstva (pozitivno pravo), potrebno je, na prvom mjestu, definisati disciplinu u namjeri da se na taj način odrede osnovna obilježja, karakteristike, zadatak i predmet, te ciljevi svojstveni ovoj disciplini. Propisujući sankcije za nedozvoljene povrede prekršajni propisi sadrže istovremeno i zabrane za određena ponašanja, čineći prekršajno pravo specifičnim po tome što ono ne reguliše društvene odnose neposredno određivanjem prava, dužnosti i obaveza pojedinaca, već što to čini posredno putem propisivanja i izricanja prekršajnih sankcija za te povrede. Prekršajne sankcije predstavljaju državne, odnosno prinudne mjere represivno-preventivnog karaktera kojima se učinioci prekršaja, pod uslovima predviđenim prekršajnim propisima, ograničavaju ili uskraćuju u određenim pravima ili slobodama, na osnovu odluke nadležnog suda, odnosno ovlašćenog organa, donesene u zakonito sprovedenom postupku.
str. 34 – 46.
Haris Hamidović
U Službenom glasniku Bosne i Hercegovine broj 12/25 od 28.2.2025. godine objavljen je novi Zakon o zaštiti ličnih podataka Bosne i Hercegovine. Ovim zakonom, između ostalog, propisana su pravila o zaštiti fizičkih lica u vezi s obradom ličnih podataka te pravila povezana sa slobodnim kretanjem takvih podataka. Također, zakon usklađuje domaće zakonodavstvo s odredbama Uredbe (EU) 2016/679 Evropskog parlamenta i Vijeća od 27. aprila 2016. godine (Opća uredba o zaštiti podataka – GDPR), koja reguliše obradu ličnih podataka i njihovu zaštitu. Jedan od osnovnih principa zaštite ličnih podataka, propisan članom 7 predmetnog zakona, jeste princip cjelovitosti i povjerljivosti. Ovaj princip zahtijeva da se podaci obrađuju na način koji osigurava odgovarajuću sigurnost, uključujući zaštitu od neovlaštene ili nezakonite obrade te od slučajnog gubitka, uništenja ili oštećenja, primjenom odgovarajućih tehničkih i organizacionih mjera. Pored toga, isti član propisuje i princip pouzdanosti, prema kojem je kontrolor podataka odgovoran za usklađenost s propisima i mora biti u mogućnosti dokazati tu usklađenost. Ovaj rad pruža pregled osnovnih obaveza u vezi s primjenom tehničkih i organizacionih mjera u poslovnim organizacijama, u skladu s odredbama novog zakona.
str. 47 – 53.
Jovana Tešnjak
U današnjem savremenom poslovnom dobu, prisustvo preduzetnika kao ravnopravnog subjekta u poslovnom društvu postaje sve značajnije.
Pored sjajnih poslovnih ideja, preduzetnici se prije svega suočavaju sa kompleksnostima tržišta, poznavanjem pravnog okvira i poreskih obaveza. Nadalje, razumijevanje zakonskih osnova postaje ključna komponenta uspješnog poslovanja.
Prvog januara 2025.godine na snagu je stupio novi Zakon o samostalnim preduzetnicima koji sa sobom nosi novine koje će se odraziti na buduće poslovanja preduzetnika.
U skladu sa naprijed navedenim, u ovom članku ćemo nastojati prikazati predmetne novine i izmjene koje sa sobom nosi novi Zakon koji uređuje ovu oblast.
str. 54 – 58.
Muhamed Grabus
Javno obećanje nagrade spada u jednostrane izjave volje u kojima se jedno lice obavezuje drugom licu ili neodređenom broju drugih lica da će, u skladu sa zakonom propisanim uslovima, izvršiti određenu obligacionu radnju. U praksi je sve više zastupljeno u različitim oblicima. Prema Zakonu o obligacionim odnosima, jednostranim pravnim poslovima, koji nastaju jednostranom izjavom volje, smatraju se Javno obećanje nagrade i izdavanje vrijednosnih papira (hartije od vrijednosti) i pod određenim uslovima u ovu grupu možemo staviti i ponudu kao vid jednostranog posla. Poseban značaj ima institut javnog obećanja nagrade, te je prikazano opozivanje obećanja i pravo na nagradu, javno obećanje u slučaju konkursa i prestanak obaveze obećavaoca nagrade, te određena sudska praksa koja upravo pokazuje važnost pravilnog razumijevanja pojma javnog obećanja nagrade i konsekvenci koje iz toga proizilaze. Također, prikazane su glavne karakteristike vrijednosnih papira: pojam, njihova podjela, te zakonski propisi koji regulišu u našem pravnom sistemu najvažnije vrijednosne papire, te legitimacioni znaci kao isprave iz kojih za imaoca proizilazi određeno pravo i legitimacioni papiri na kojima je utisnut neki broj ili druga oznaka.
str. 59 – 65.
Jozo Piljić
Međunarodni standard financijskog izvještavanja (MSFI) 10 – Konsolidirani financijski izvještaji utvrđuje načela za prezentiranje i pripremu konsolidiranih financijskih izvještaja kada subjekt kontrolira jedan ili više drugih subjekata. Prema odredbama Zakona o računovodstvu i reviziji u Federaciji Bosne i Hercegovine, kod statusnih oblika povezivanja, sukladno odredbama Zakona o gospodarskim društvima sastavljaju se konsolidirani godišnji financijski izvještaji. Konsolidirani financijski izvještaj je financijski izvještaj grupe pravnih osoba za statusni oblik povezivanja koji čini ekonomsku cjelinu u kome su izdvojeni interni odnosi između tih osoba na temelju kapitala, potraživanja i obveza, prihoda i rashoda, gdje određena osoba (matična) ima pravo upravljanja financijskim i poslovnim politikama. Glavni cilj konsolidiranih financijskih izvještaja je dobiti jasnu sliku cijele grupe.
str. 66 – 80.
Mirna Pajević Rožajac
Odbor za etičke standarde (International Ethics Standards Board – IESBA) razvija i izdaje, u okviru svojih vlastitih ovlasti za donošenje standarda, Međunarodni kodeks etike za profesionalne računovođe (uključujući Međunarodne standarde nezavisnosti). IESBA utvrđuje Kodeks za međunarodnu upotrebu pridržavajući se propisanog postupka.
Kodeks je namijenjen korištenju od strane profesionalnih računovođa u cijelom svijetu. Međunarodna federacija računovođa (International Federation of Accountants – IFAC) donosi zasebne zahtjeve u vezi s Kodeksom za tijela svojih članica.
Unutar Kodeksa poseban dio je posvećen primjeni Konceptualnog okvira za profesionalne računovođe u privredi. Okolnosti u kojima djeluju profesionalne računovođe mogle bi stvoriti prijetnje pridržavanju temeljnih načela.
Uloga konceptualnog okvira je da računovođama pomogne kod pridržavanja temeljnih načela i ispunjavanja svojih obaveza djelovanja u javnom interesu.
Profesionalni računovođa u privredi može biti zaposlenik, vanjski ugovaratelj, partner, direktor (izvršni ili neizvršni), vlasnik-direktor ili volonter u organizaciji.
str. 81 – 90.
Nermin Jusić
U skladu sa Zakonom o Carinskoj tarifi, Vijeće ministara BiH je nastavilo podržavati nabavu električnih i hibridnih, a od 2025. godine i (CNG) plinskih automobila privremenim ukidanjem i privremenim smanjenjem carinskih stopa pri uvozu ovih vozila čime se direktno pruža konkretna finansijska potpora građanima, te javnom i privatnom sektoru za kupovinu i masovniji uvoz ove vrste automobila. Ova mjera će doprinijeti smanjenju zagađenja zraka i fokusirana je na zaštitu okoliša uz podizanje sigurnosti u saobraćaju, te otvaranju novih radnih mjesta i rast ulaganja u električne punionice. Pored ove stimulativne mjere Vijeće ministara BiH je odobrilo i bescarinski uvoz 300.000 tona mineralnih đubriva u 2025. godini kako bi osiguralo dodatne i potrebne količine mineralnih đubriva za poljoprivrednike u 2025. godini.
str. 91 – 100.
Upravljanje organizacijskim promjenama
Asja Gojačić
Organizacijske promjene predstavljaju složen, sveprisutan, kontinuiran i nelinearan fenomen višedimenzionalnog karaktera. U uvjetima intenzivirane konkurencije, te sveobuhvatnih političkih, ekonomskih, društvenih, pravnih, etičko-ekoloških i tehnoloških promjena, organizacije se danas suočavaju sa sve složenijim okruženjem koje je opterećeno nepokolebljivim, uvijek prisutnim i često nepredvidivim promjenama do razmjera transformacije poslovanja, koje imaju izuzetan utjecaj na organizacije svih veličina i djelatnosti. Zbog sve konkurentnijeg okruženja, posebno su velike kompanije prisiljene da prolaze kroz značajne i duboke promjene. Organizacijska efikasnost zahtjeva da poduzeća prepoznaju potrebu za različitim vrstama promjena i poduzmu korake kako bi njima ispravno upravljala. Pred poduzeća se postavlja zahtjev za konstantnim prilagodbama okolini ukoliko žele održati svoju konkurentsku prednost i postići dugovječnost. Upravljanje organizacijskim promjenama postaje izvor rasta poduzeća te jedan od glavnih izvora održive konkurentske sposobnosti.
str. 101 – 111.
Priredio: Faruk Latifović
str. 112 – 127.
2015 – Časopis 2016 – Časopis 2017 – Časopis 2018 – Časopis 2019 – Časopis 2020 – Časopis 2021 – Časopis 2022 – Časopis 2023 – Časopis 2024 – Časopis 2025 – Časopis