
Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.
Prijava za pretplatnike.
Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.
Poreski tretman i način prijavljivanja isplata po osnovu sudskih presuda – RS
Komunalne takse/pristojbe za isticanje firme – kraj višedecenijske nepravične epohe?
Porodične kompanije – (Pojam porodične kompanije i njen položaj u savremenom poslovnom svijetu)
Izdavanje dozvole za boravak i rad prema Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o strancima – II DIO
Nedostaci pravne zaštite u javnim nabavkama Bosne i Hercegovine
Porezni i računovodstveni tretman jubilarnih nagrada
Ekološki porezi i njihova primjena u Evropskoj uniji
Novi MSFI 18 Prezentacija i objavljivanje u finansijskim izvještajima
Značaj strategijskog upravljanja talentima unutar preduzeća
Zaštita ličnih podataka – str. 146 – 160
Radni odnosi u FBiH – str. 161 – 177.
Radni odnosi u Republici Srpskoj – str. 178 – 193.
Javne nabavke – str. 194 – 222.
Adis Poljić
Predmet rada je sudska praksa za obligaciono i radno pravo za period od jula 2024. godine do januara 2025. godine, što ukazuje na njenu aktuelnost. Analiza je izvršena na način da su navedene najznačajnije odluke za obligaciono pravo i radno pravo. Poseban značaj rada je zbog analiziranih odluka koje se odnose na naknadu štete koje činjenične situacije su često prisutne u praksi, a mišljenja iz analiziranih odluka se ne mogu prihvatiti za daljnju sudsku praksu. Odluke su donesene od strane vrhovnih sudova entiteta i Apelacionog suda Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine. U okviru analize odluke navedena je sentenca kao najvažniji dio odluke, zatim kraće obrazloženje iz odluke i nakon toga je izvršena analiza odluke tako da je ukazano na značaj odluke i njenu zakonitost. Dolazi se na kraju do zaključka da određene odluke imaju izuzetno veliki značaj i da je potrebno na identičan način donositi odluke u budućnosti, dok se mišljenja iz pojedinih odluka ne mogu prihvatiti i nužno je promijeniti sudsku praksu.
PiF – str. 16 – 30.
Danijela Samardžija
U tekstu se tematizira institut otkaza ugovora o radu od strane poslodavca. Ako se radnik žali na odluku poslodavca nadležnom sudu a sud utvrdi da je otkaz ugovora o radu, koji je poslodavac dao radniku nezakonit ili bez pravnog osnova, naložiće poslodavcu da radnika vrati na rad i rasporedi na poslove koje je obavljao prije otkaza ugovora o radu ili na druge poslove koji odgovaraju stručnim i radnim sposobnostima radnika, kao i da mu isplati naknadu na ime izgubljene plate i drugih primanja na koje radnik ima pravo prema opštem aktu i ugovoru o radu. Tekst tematizira različite institute koji obavezuju poslodavca kao šo je poreski tretman , prijavljivanje radnika u Jedinstveni sistem registracije, kontrole i naplate doprinosa, prijave poreza na dohodak (Mjesečna prijava poreza po odbitku). Također, u tekstu je obrađeno postupanje i isplata razlika plate i doprinosa, zateznih kamata do toga kako poslodavac da postupi ako je u međuvremenu poslodavac prestao sa radom.
PiF – str. 31 – 36.
Predrag Krsmenović
Komunalna taksa za isticanje firme, koja je naslijeđena iz pravnog sistema bivše SFRJ, decenijama se naplaćivala u Bosni i Hercegovini, iako nisu postojali razumni i opravdani razlozi za njenu naplatu, budući da se takse, kao javni prihodi, naplaćuju za neku konkretnu administrativnu korist ili uslugu, a za plaćanje ove obaveze stranke od upravnih tijela i organa zauzvrat nisu dobijale bilo kakvu korist ili uslugu. Čini se da je višedecenijsku obavezu njenog plaćanja presjekla nedavna praksa Ustavnog suda BiH i Ustavnog suda FBiH, jasno utvrđujući da je takva obaveza neustavna i da se njome krši pravo na imovinu obveznika plaćanja tog javnog tereta.
PiF – str. 37 – 49.
Haris Hamidović
U novom Zakonu o zaštiti ličnih podataka Bosne i Hercegovine pseudonimizacija je uvedena kao novi mehanizam tehničke i organizacione zaštite podataka, koji nije postojao u prethodnom zakonu. Ovaj mehanizam predstavlja značajan iskorak u odnosu na dosadašnje mjere zaštite i ima višestruke implikacije za obradu ličnih podataka u kontekstu smanjenja rizika i očuvanja privatnosti. Pseudonimizacija se definiše kao obrada ličnog podatka na način da isti više ne može biti direktno povezan s konkretnim nosiocem podatka bez korištenja dodatnih informacija. Te dodatne informacije moraju se čuvati odvojeno i podložne su tehničkim i organizacionim mjerama zaštite, čime se onemogućava neovlaštena identifikacija fizičkog lica. Pseudonimizacija nije isto što i potpuno anonimiziranje podataka. To znači da i dalje postoji mogućnost da se identitet osobe otkrije, ali samo ako se pseudonimizirani podaci povežu s dodatnim informacijama koje omogućavaju tu identifikaciju. Upravo zato zakon propisuje da se te dodatne informacije moraju čuvati odvojeno i pod posebnom zaštitom — kako bi se spriječilo njihovo neovlašteno povezivanje s pseudonimiziranim podacima i time otkrivanje identiteta.
PiF – str. 50 – 53.
Jovana Tešnjak
U ovom članku, nastojaćemo da pojasnimo samu definiciju porodične kompanije, kao i da ukažem na sam značaj postojanja i poslovanja porodičnih kompanija u privrednom svijetu. Kada kažemo “porodična kompanije” prije svega, mislimo na kompaniju koja je u vlasništvu jedne porodice, i koja kroz generacije osigurava kontinuitet svog poslovanja. Porodične kompanije su one kompanije koje spajaju biznis i porodicu, odnosno to je kompanija u čije upravljanje ili rukovođenje je uključena jedna porodica.
U skladu sa definicijom Evropske unije, “porodične kompanije su one u kojima većinski udio u odlučivanju ima osnivač ili osoba koja je kupila kompaniju ili članovi njihove najuže porodice gdje barem jedan član porodice učestvuje u upravljanju kompanijom. Ukoliko se radi o akcionarskom društvu, onda se porodičnom kompanijom ima smatrati ona u kojoj porodica ima najmanje 25 odsto prava odlučivanja“.
PiF – str. 54 – 60.
Alan Vajda
Navedenim stručnim člankom nastavljamo s prikazom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o strancima u odnosu na uvjete boravka i rada državljana trećih zemalja u Republici Hrvatskoj koji je usvojio Hrvatski sabor 21. veljače 2025. godine. Dakle, u tekstu je riječ o državljanima trećih zemlja koji mogu započeti sa radom od dana pozitivnog mišljenja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje te policijska uprava odnosno postaja prema mjestu boravišta državljanina treće zemlje izdaje potvrdu o promjeni korisnika državljaninu treće zemlje, agenciji za privremeno zapošljavanje i dru¬gom korisniku.
PiF – str. 61 – 68.
Muhamed Dervišević
Sažetak: Pravna zaštita javnih nabavki u Bosni i Hercegovini regulisana je Zakonom o javnim nabavkama BiH, te Zakonom o upravnom postupku BiH, čije odredbe se supsidijarno primjenjuju u postupku pravne zaštite. Efikasno funkcionisanje pravne zaštite u javnim nabavkama je izuzetno bitno iz više razloga. Elektronski put slanja žalbe, ukoliko je predviđen kao takav u tenderskoj dokumentaciji od strane Ugovornog organa, je djelimično nesiguran za žalitelja u smislu blagovremenosti žalbe, jer žalitelj mora osigurati dokaz da je žalba poslata. Da bi se spriječile različite manipulacije i ubrzao/olakšao žalbeni postupak, uvođenjem elektronske žalbe u zakonodavstvo Bosne i Hercegovine (pod elektroničkom žalbom se ne smatra žalba poslata putem e-maila ili faksa), sam žalbeni postupak bi se pojednostavio i olakšao za sve strane. U zemljama sa kojima Bosna i Hercegovina graniči (Republika Hrvatska, Republika Srbija i Crna Gora) elektronička žalba egzistira i primjenjuje se u oblasti javnih nabavki. U Bosni i Hercegovini sa druge strane, pored toga što ne postoji tzv. Institut elektroničke žalbe, prilikom zaprimanja žalbi Ugovorni organi u sistemu E-nabavke ručno označavaju ponuđače za koje imaju namjeru da dobiju obavijest o zaprimljenoj žalbi, te i dalje trebaju pratiti da li je novi subjekt preuzeo tendersku dokumentaciju, te istog označiti da je žalba zaprimljena, jer sistem dozvoljava bez obzira na uloženu žalbu da se tenderske dokumentacije i dalje preuzimaju.
PiF – str. 69 – 78.
Mehmed Budić
Subjekt mora procijeniti postoje li na datum bilance događaji za koje je potrebno priznati troškove rezerviranja, u skladu s odredbama računovodstvenih propisa. Rezerviranje se odnosi na sadašnju obvezu koju je potrebno priznati kao trošak kada su na datum bilance zadovoljeni određeni zahtjevi propisani računovodstvenim standardima i to: vjerojatno je da će kao rezultat prošlih događaja nastati odljevi resursa subjekta te se iznos može pouzdano procijeniti. Troškovi rezerviranja koji se odnose na zaposlenike definirani su u MRS-u 19 Primanja zaposlenih. Rezerviranje se mora provjeriti na svaki datum bilance te uskladiti tako da odražava najbolju tekuću procjenu. MRS -19 u ostala dugoročna primanja zaposlenih uključuje stavke za koje se ne očekuje da budu izmirene u cijelosti u roku dvanaest mjeseci od kraja godišnjeg izvještajnog perioda u kojem zaposlenici obavljaju odgovarajući rad. U praksi se od ostalih dugoročnih primanja zaposlenih najčešće javlja jubilarna nagrada, dok su ostali oblici dugoročnih primanja zaposlenih dosta rijetki. Obveza isplate i visina jubilarnih nagrada nije određena Zakonima o radu, već se određuje općim aktom ili ugovorom o radu. Jubilarna nagrada predstavlja jednokratnu isplatu zaposleniku zbog neprekinutog rada kod istog poslodavca. Poslodavac treba priznati trošak jubilarnih nagrada u onom trenutku kada zaposlenici pružaju usluge na temelju kojih ostvaruju svoja prava na buduće isplate nagrada.
PiF – str. 79 – 91.
Jozo Piljić
Ekološki porez predstavlja instrument vlade kojim se nastoji utjecati na ponašanje ljudi prema okolišu i to na svim razinama: regionalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj. To ponašanje, ponajprije, usmjereno je na zaštitu i unaprjeđivanje životne sredine. U suvremenom vremenu očuvanje i zaštita okoliša pretvorila se u borbu protiv raznih negativnih proizvoda svijeta, kao što su: globalno zagrijavanje, loša kvaliteta zraka i vode, izvori raznih respiratornih bolesti itd. Stoga su ciljevi ovog rada: približiti teorijski koncept ekoloških poreza i njegovu primjenu; naglasiti i prihodnu i regulacijsku ulogu ekoloških poreza u modernim poreznim sustavima; prikazati primjenu ekoloških poreza u praksi, odnosno dosadašnje ekološke porezne reforme; dati prikaz stanja ekoloških poreza u Europskoj uniji.
PiF – str. 92 – 107.
Mirna Pajević Rožajac
Odbor za međunarodne računovodstvene standarde u aprilu 2024. objavio je novi Međunarodni standard financijskog izvještavanja 18 – Prezentacija i objavljivanje u finansijskim izvještajima. Ovim standardom se propisuju zahtjevi u pogledu prezentacije i objavljivanja informacija u finansijskim izvještajima kako bi se pomoglo osigurati da će davati relevantne informacije koje vjerno prikazuju imovinu, obaveze, kapital, prihode i rashode subjekta.
Novi MSFI 18 zamijeniti će postojeći Međunarodni računovodstveni standard 1 – Prezentacija finansijskih izvještaja, počevši od 01.01.2027. godine, uz potrebu reklasifikacije usporednih podataka za 2026. godinu.
MSFI 18 donosi modernizovane zahtjeve u pogledu prezentacije i objavljivanja finansijskih informacija. MSFI 18 uvodi niz promjena koje obuhvataju ne samo način prezentovanja stavki u finansijskim izvještajima već i detaljnije zahtjeve za objavljivanje informacija u bilješkama uz izvještaje.
Cilj MSFI 18 je unaprijediti način komuniciranja finansijskih performansi u izvještajima o dobiti ili gubitku, usmjeravajući fokus na relevantne informacije o finansijskom učinku.
PiF – st. 108 – 116.
Značaj strategijskog upravljanja talentima unutar preduzeća
Asja Gojačić
Organizacije se u svrhu osiguranja konkurentske prednosti moraju nositi s jednim od najvećih izazova postavljenim pred upravljanje ljudskim potencijalima – upravljanjem talentima. Osnovna težnja i izazov svake suvremene organizacije je da prave lјude s pravim vještinama postavi na pravo mjesto. Od ključnog je značaja da talenat predstavlja potencijal koji traži angažman da bi se manifestirao i pretvorio u kapacitet, jer nije dovolјno samo prepoznati talenat, neophodno je i razvijati ga i angažirati. Stoga efikasno upravlјanje talentima nije samo privlačenje, razvoj i zadržavanje najbolјih talenta već organiziranje i upravlјanje lјudima na takav način koji ih dovodi do odličnih organizacijskih performansi. Upravlјanje talentima je od vitalnog značaja i za pojedince i za organizaciju. Pojedinci, kojima je omogućeno da iskažu svoj potencijal, generiraju inovacije i doprinose pozitivnim promjenama u organizaciji, a istovremeno su zadovolјniji jer uspijevaju da se samoaktualiziraju i da napreduju. Menadžeri koji rukovode talentima doprinose povećavanju produktivnosti, a time i jačanju konkurentske pozicije organizacije u tržišnim uvjetima poslovanja.
PiF – str. 117 – 128.
Priredio: Faruk Latifović
• Izreka sudske odluke kod prigovora prebijanja međusobnih potraživanja radnika i poslodavca – Član 82. stav 1. Zakona o radu
• Izostanak advokata sa ročišta i odgovornost njegovog osiguravača – Član 929. stav 1. i član 940. Zakona o obligacionim odnosima – Član 39. stav 1. Zakona o advokaturi Republike Srpske
• Posebni staž i staž osiguranja i uplata doprinosa za penzijsko – invalidsko osiguranje od strane poslodavca – Član 4. Zakona o radnim odnosima (Službeni list R BiH, broj: 20/90)
• Pravo regresa zajednica penzijskog osiguranja za iznose koje je isplatila oštećenoj strani i buduća šteta – Član 9. stav 6. Zakona o osiguranju od odgovornosti za motorna vozila i ostale odredbe o obaveznom osiguranju od odgovornosti
• Aneksima kolektivnog ugovora bila odložena primjena Kolektivnog ugovora – Član 112. stav 1. Zakona o radu
• Redoslijed realizacije sredstava obezbjeđenja potraživanja – Čl. 1004. stav 1. i 1065. Zakona o obligacionim odnosima
PiF – str. 129 – 145.
2015 – Časopis 2016 – Časopis 2017 – Časopis 2018 – Časopis 2019 – Časopis 2020 – Časopis 2021 – Časopis 2022 – Časopis 2023 – Časopis 2024 – Časopis 2025 – Časopis