
Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.
Prijava za pretplatnike.
Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.
PRAVNI SAVJETNIK 2
Februar/Veljača 2016
U ovom broju možete pročitati:
Prikaz Zakona o radu u Republici Srpskoj
Doc. dr Duško Košpić, dipl. iur
Radnopravno normiranje koje je stupilo na snagu u Republici Srpskoj, donošenjem Zakona o radu, predstavlja propise koji su sastavni dio radnog prava kao grane prava i koji imaju karakter pozitivnih normi (normi koje su na snazi), a koje čine dio pozitivnopravne nauke. Uzimajući sve navedeno u obzir, može se zaključiti koliki značaj ima donošenje novog Zakona o radu u Republici Srpskoj. Iz tog razloga će se u ovom tekstu nastojati metodom analize i komparativnom metodom prikazati najvažnije pravno određivanje rada i po osnovu rada u važećem Zakona o radu. Razmotriće se vrste ugovora o radu, prekovremeni rad, noćni rad, rad na dane praznika, tzv. čekanje, povrede radne obaveze, prestanak radnog odnosa, međuzavisnost Zakona sa kolektivnim ugovorom i pravilnikom o radu, odnosno i drugo pravnostatusno relevantno za odnose poslodavaca i radnika.
PS – br. 2., str. 11.-17.
Obračun plata i doprinosa
Dr.sc. Edin Mehić
Autor govori o obračunu plata i obaveza koje proizlaze iz takvog obračuna, kao što su doprinosi na platu, doprinosi iz plate, porez na dohodak te druga neporezna davanja a koja su vezana za isplatu plata, kao što su vodna naknada, doprinosi za nesreće i naknada za fond za rehabilitaciju. Dakle, obračun plaća ili, bolje rečeno, za plate su vezane dvije vrste obračuna i to jedne vrste koja je vezana za fondove (PIO/MIO, zdravstveno), za osiguranje od nezaposlenosti i poreza na dohodak (poznatiji pod nazivom doprinosi) i druge vrste koja ima karakter parafiskalnih nameta, a sastoji se iz: vodnih naknada u iznosu od 0,5% na isplaćeni netoiznos, od naknada za nesreće i elementarne nepogode u iznosu od 0,5% na isplaćeni netoiznos i fonda za rehabilitaciju u iznosu od 0,5%, ali ovog puta na brutoosnovicu i isti su tzv. nevidljivi trošak radne snage. U drugom dijelu teksta autor daje nekoliko primjera koji ilustruju obračun plata.
PS – br. 2., str. 18.-39.
Prikaz izmjena i dopuna Zakona o državnoj službi u Federaciji BiH
mr. Adnan Bešlagić
Parlament Federacije Bosne i Hercegovine na sjednici od 23. 10. 2015. godine donio je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj službi u Federaciji Bosne i Hercegovine. Autor razmatra pitanja kvaliteta usvojenih zakonskih rješenja i njihove primjene, sa kojima su značajno izvršene izmjene postojećeg sistema državne službe u Federacije BiH. U prvom redu, ovakve izmjene i dopune Zakona direktno utiču na broj pozicija rukovodećih službenika te podrazumijevaju značajno proširenje liste političkih imenovanja. Iz tih razloga auor podsjećanje na važnost izgradnje sistema profesionalne državne službe temeljene na evropskim principima učinkovitosti, odgovornosti i transparentnosti javne uprave te dobrim praksama upravljanja u državnoj službi. Nadalje, vjerodostojnost i pouzdanost snažne i učinkovite javne uprave u velikoj mjeri ovisi o standardima učinkovitosti u kontekstu vladavine prava i kvaliteti i održivosti visokopozicioniranih državnih službenika.
PS – br. 2., str. 40.-43.
Novine kod prestanka radnog odnosa državnog službenika radi ostvarenja prava na penziju
Mr. sc. Kenan Spahić
U ovom kratkom tekst autor se osvrće na institut „prestanka radnog odnosa državnog službenika radi ostvarenja prava na penziju“ nakon stupanja na snagu Zakon o izmjenama i dopunama zakona o državnoj službi u Federaciji BiH („Službene novine Federacije BiH“, broj 99/15). Pored značajnih novina, koje se prvenstveno odnose na status rukovodećih državnih službenika, navedeni zakon je na bitno drugačiji način uredio pitanje prestanka radnog odnosa svih državnih službenika.
PS – br. 2., str. 44.-44.
Zakon o ličnom imenu
Rialda Ćorović, magistar prava
Daje se pregled odredbi federalnog Zakona o ličnom imenu, a naglasak je na promjeni ličnog imena. O zahtjevu za promjenu ličnog imena rješava kantonalno ministarstvo unutrašnjih poslova prema mjestu prebivališta podnosioca zahtjeva, pa je u radu, također, sagledana implementacija pomenutog zakona u praksi svih odjeljenja za administraciju Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo i to u periodu od njegovog stupanja na snagu do zaključno sa 2014. godinom.
PS – br. 2., str. 45.-50.
Novi Zakon o radu u funkciji zaštite prava radnika
Azra Bublin, dipl. iur.
Autorisa razmatra Zakon o radu, kao opšti propis iz oblasti radnih odnosa, s aspekta zaštite prava radnika, kao slabije strane u radnom odnosu i zaštite poslodavca u smislu njegovog efikasnijeg poslovanja u tržišnim uslovima privređivanja. Polazi se od stava da se dostignuti nivo prava radnika, koji je ostvaren teškom borbom u dugom vremenskom razdoblju, mora unaprijediti, a ne umanjivati. U članku se prezentiraju zakonski instituti koji su posebno u funkciji boljeg položaja radnika i njegovih prava u radnom odnosu. Takođe, Zakon o radu sadrži institute koji su, istovremeno, u funkciji i zaštite prava radnika, ali i zaštite poslodavca, s obzirom na tržišne uslove privređivanja.
PS – br. 2., st. 51.-56.
Inspekcijski nadzor nad provođenjem Zakona o radu
Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.
U tekstu se daje pregled zakonskih rješenja koja se odnose na inspekcijski nadzor nad provođenjem Zakona o radu i propisa donesenih na osnovu tog zakona, a koja su regulisana i posebnim propisima o inspekcijama na federalnom i kantonalnom nivou, sa posebnim osvrtom na Zakon o inspekcijama Federacije Bosne i Hercegovine, kojim je regulisan jedinstveni postupak inspekcijskog nadzora u Federaciji BiH radi osiguranja izvršenja zakona i drugih propisa i koji se primjenjuju na cijeloj teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine. Cilj je upoznati poslodavce s ovlaštenjima federalnih i kantonalnih inspektora rada u vršenju inspekcijskog nadzora i pravima i obavezama poslodavaca u postupku vršenja inspekcijskog nadzora od strane inspektora rada
PS – br. 2., str. 57.-70.
Obrazovanje, uavršavanje i osposobljavanje za rad
Džana Kadribegović, dipl. iur.
Autorica analizira institut obrazovanja, usavršavanja i osposobljavanja po novom Zakonu o radu („Službene novine Federacije BiH“, broj 62/15) koji i dalje otvara postor za poslodavaca da može, u skladu sa svojim potrebama, omogućiti radniku obrazovanje, osposobljavanje i usavršavanje za rad. Istovremeno, Zakon je utvrdio i obavezu radnika da se, u skladu sa svojim sposobnostima i potrebama rada, obrazuje, osposobljava i usavršava. Zakon nije precizirao uvjete i način uređenja ovih pitanja i zato je potrebno definirati prava, obaveze i odgovornosti radnika i poslodavca koje proističu iz upućivanja na obrazovanje, stručno osposobljavanje i usavršavanje u pravilniku o radu.
PS – br. 2., str. 71.-72.
Ombudsmeni za bankarski sistem kao institucionalni model za rješenja spora na relaciji korisnik finansijskih usluga – banka
Samir Sabljica, dipl. pravnik, magistar politologije
Finansijske usluge na tržištu Bosne i Hercegovine su od posebnog značaja za svakog potrošača, što u ovom radu podrazumjeva samo fizičko lice. Dosadašnja empirija govori da su potrošači bili izloženi različitim oblicima nepoštenih bankarskih radnji što je znatno uticalo na njihove ekonomske interese. Noveliranjem entitetskih zakona o bankama, zakona o agencijama za bankarstvo te donošenjem u Federaciji Bosne i Hercegovine Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, stvara se povoljnjiji ambijent za potrošače / korisnike finansijskih usluga. Autor ukazuje na činjenicu da je tim propisima uveden modalitet rješavanja spora između banke i potrošača koji do sada nije postojao. Međutim, uvođenje entitetskih ombudsmena za bankarski sistem po automatizmu ne znači da će potrošač ostvariti svoja zakonom utvrđena prava.
PS – br. 2., str. 73.-80.
Zastupanje od strane punomoćnika prema novim pravilima parničnog postupka
mr. iur. Adis Poljić,
Predmet rada su izmjene i dopune pravila parničnog postupka koje se odnose na zastupanje od strane punomoćnika. Ukazuje se na izmjene i dopune zakona o parničnom postupku pred Sudom Bosne i Hercegovine i Republici Srpskoj iz 2013. godine, te izmjene i dopune Zakona o parničnom postupku u Federaciji Bosne i Hercegovine iz 2015. godine. Novim pravilima nastoji se omogućiti lakše postupanje sudova, te osigurati stručno zastupanje i pravna sigurnost u parničnom postupku. Osiguranje pravne sigurnosti posebno se odnosi na punomoćnike po osnovu krvnog i tazbinskog srodstva, jer se ograničava krug punomoćnika. Ograničenje zastupanja normirano je i kod zastupanja pravnih lica u određenim sporovima, te kod izjavljivanja revizije.
PS – br. 2., str. 81.-92.
Pravni i korporativni segmenti uređenja gradskog građevinskog zemljišta u Federaciji BiH
Adnan Balvanović, magistar prava i magistar menadžmenta
Autor razmatra pravni i korporativni segment uređenja gradskog građevinskog zemljišta u Federaciji Bosne i Hercegovine, kroz prizmu odredaba Zakona o građevinskom zemljištu Federacije BiH, sa jedne strane, a sa druge strane, kroz elemente savremenog stakeholderskog oblika korporativnog upravljanja privrednim društvima koja posluju u građevinskom sektoru. Prilikom istraživanja i pisanja, težište je stavljeno na normativni metod. Također, ustanovljeno je da je veoma bitno unutar organizacione strukture kompanije iz sektora građevinarstva predvidjeti radnu poziciju internog korporativnog konstituenta koja bi se bavila imovinskopravnim aspektima gradskog građevinskog zemljišta (stvarno pravo i zemljišnoknjižno pravo, uz elemente upravnog prava). Dalje, neophodno je educirati stručni kadar iz ove oblasti kada je u pitanju stakeholderska orijentacija korporativnog upravljanja bh. kompanijama, što se naročito odnosi na menadžment.
PS – br. 2., str. 93.-98.
Otkazivanje skupštine dioničara
Emsud Muhadžić, dipl. pravnik
Autor u članku govori o institutu „otkazivanja skupštine dioniča“ koje je egulisano članom 16. st. 1. i 2. Pravilnika o upravljanju dioničkim društvima („Službene novine Federacije BiH“, broj 19/10). Skupština dioničara dioničkog društva može se otkazati prije njenog održavanja, na način i pod uvjetima predviđenim statutom društva, te da se otkazivanje skupštine objavljuje na isti način kao i sazivanje, sa tim da se obavještenje mora objaviti najmanje tri dana prije dana održavanja skupštine. Ovo su jedine odredbe u propisima koje pominju otkazivanje skupštine dioničara. Takvu odredbu ne sadrži ni Zakon o privrednim društvima (ZPD, „Službene novine Federacije BiH“, broj 81/15) niti bilo koji drugi zakon.
PS – br. 2., str. 99.-100.
SAVJETODAVNI SERVIS
Radni odnosi PS – br. 2., str. 101.-118.
Javne nabavke PS – br. 2., str. 119-126.