Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravni Savjetnik 07-08/2016



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – April

Seminar – Javne nabavke – April

Bihać - 22. 04. 2024.

Sarajevo - 24. 04. 2024.

Banja Luka - 25. 04. 2024.

Mostar - 29. 04. 2024.


Sadržaj: Pravni Savjetnik 07-08/2016

PRAVNI SAVJETNIK 7-8

Juli-Avgust/Srpanj-Kolovoz 2016

 

U ovom broju možete pročitati:

 

Specifičnosti poslovanja sa gotovim novcem i ostvrt na novu uredbu

dr.Mirna Pajević

Obazrivost u poslovanju gotovim novcem proizilazi prije svega iz razloga što raspolaganje gotovinom mimo transakcijskog računa, preko blagajni, ostavlja veću mogućnost zloupotrebe, te bi se plaćanja u gotovini trebala vršiti „umjereno“ i u skladu sa pratećim propisima i u svijetlu novih Zakona i Uredbi… Svjedoci smo niza nejasnoća koje su se pojavile pri primjeni Uredbe o uslovima i načinu plaćanja gotovim novcem. Na koga se Uredba odnosi?, Kolike su dozvoljene isplate u  gotovini?, Šta je sa veleprodajom i plaćanjem?, Kakav je tretman obrtnika?, Obavezno polaganje pazara?, Blagajnički maksimum?, Tretman reprezentacije i putnih troškova i isplata u gotovini?, su neka od pitanja na koja će se dati što jasniji i potpuniji odgovor.

PS – br. 7/8., str. 11-18

Realizovana revalorizacija

Safet Proho, dipl. ecc.

U MRS-u 16, paragraf 41. pojavljuje se termin „realizovana revalorizacija“ prema kojem se revalorizacijska rezerva može direktno prenijeti na zadržanu dobit kada prestane priznavanje sredstva koje je prethodno bilo revalorizovano. Ovaj paragraf takođe propisuje da se neke revalorizacione rezerve mogu realizovati i dok subjekt koristi sredstvo, što predstavlja sukcesivno smanjenje revalorizacionih rezervi i sukcesivno povećanje akumulirane dobiti (shodno obračunu amortizacije uvećane osnovice usljed revalorizacije) – svako privredno društvo treba da odluči o ovome u svojoj računovodstvenoj politici, naravno vodeći računa o obračunu poreza na dobit. Sve ovo znači da revalorizacija ne može „vječno“ mirovati, već se mora „preseliti“ na akumuliranu dobit, a kojom brzinom – zavisi od (računovodstvene) politike društva

PS – br. 7/8., str. 19-24

Odgovornost državnih službenika i inspektora na razini FBiH (disciplinska, krivična i materijalna)

Diana Ružić, dipl. iur. 

U bitnim crtama govori se o odgovornosti državnih službenika, ukazuje na vrste odgovornosti uprave i državnih službenika, posebno na disciplinsku odgovornost i na pozitivne propise kojim je regulisan postupak utvrđivanja disciplinske i drugih vrsta odgovornosti

PS – br. 7/8., str. 25-35

 

Punovažnost isprava za prijenos prava vlasništva

mr. iur. Kurtović Hakija

Povodom presude Ustavnog suda FBiH objavljene u „Službenim novinama Federacije BiH“, broj 30/2016, o utvrđivanju ništavosti pojedinih odredaba Zakona o notarima, u ovom se članku opisuje historijat nastanka notarijata u Federaciji BiH i sa tim u vezi nelogičnosti koje su postojale u tom zakonu prije donošenja odluke Ustavnog suda FBiH

PS – br. 7/8., str. 36-39

Uputstvo za primjenu preferencijalnog tretmana domaćeg

Ivana Grgić, dipl. ecc.

S obzirom na činjenicu da postoje brojne nedoumice i kod ugovornih organa i kod ponuđača prilikom primjene instituta preferencijalnog tretmana domaćeg, ovdje su, između ostalog, dati odgovori na pitanja na koji način tretirati ponuđače koji dolaze iz zemalja članica CEFTA-e i zemalja nečlanica. Šta ako ponuđač nudi robu iz CEFTA-e;  kako utvrditi porijeklo konzorcija kojeg čine ponuđači iz različitih zemalja; šta se može predvidjeti kao dokaz da ponuđač uživa preferencijal; na osnovu kojih dokumenata privredne komore u BiH izdaju potvrde o uživanju preferencijala ponuđačima itd… Na kraju je dat primjer kako se vrši rangiranje ponuda u postupku u kom su ponude dostavili ponuđač iz BiH, koji uživa preferencijal, ponuđač iz zemlje potpisnice CEFTA-e i ponuđač iz Njemačke .

PS – br. 7/8., str. 40-49

 

Novi Zakon o državljanstvu Federacije Bosne i Hercegovine – Prikaz,  komentar  i   primjena   pojedinih  odredbi  u  praksi

Omer Kurtović, dipl. iur.

Na pragmatičan način se prikazuje sadržaj novog Zakona o državljanstvu FBiH, njegove specifičnosti i mogući procesnopravni učinci u njegovoj primjeni. Njime je konačno upotpunjena i harmonizirana pravna regulativa u materiji državljanstva u BiH. Sticanje,  prestanak i izbor državljanstva FBiH na tragu je onih modaliteta koji su pravno oblikovani Zakonom o državljanstvu Bosne i Hercegovine kao krovnim zakonom u ovoj materiji. U odredbama o nadležnosti, bez obzira na neodvojivost i specifičnost pravnog jedinstva državljanstva BiH i entitetskog državljanstva, stvaraju se s aspekta zakonitosti krajnje upitni pojedinačni statusi državljanstva – državljanstvo BiH bez državljanstva entiteta

PS – br. 7/8., str. 50-62

Rad van radnog odnosa u smislu Zakona o radu i računanja staža osiguranja u mjesecima prema ugovorenoj naknadi u skladu sa Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju Republike Srpske

Milena Majstorović, dipl. iur.

U ovom tekstu autorica govori o novim Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“, br. 134/11, 82/13 i 103/15), koji je stupio na snagu 1. 1. 2012. godine, u članu 11. stav 1. tačka d) je definisano da je osigurank lice izabrano ili imenovano na javnu funkciju ako za obavljanje te funkcije ostvaruje platu ili naknadu, a članom 12. stav 1. tačke v), g) i d) istog zakona propisano je da je osiguranik i lice – član privrednog društva ili druge organizacije koji za svoj rad prima ugovorenu naknadu, član organa upravljanja ili organa nadzora, koji za svoj rad prima ugovorenu naknadu, kao i lice koje obavlja poslove na osnovu ugovora o djelu, autorskog ili drugog ugovora i za izvršeni posao ostvaruje ugovorenu naknadu na koju je uplaćen doprinos.

PS – br. 7/8., str. 63-65

Nepravilnosti vezane za koeficijente za valorizaciju plaća kod utvrđivanja penzijskog osnova za osiguranike koji pravo na penziju ostvaruju u 2016. godini

mr.sc. Kenan Spahić

Prema važećem Zakonu o penzijskom i invalidskom osiguranju penzijski osnov za izračun visine penzije se utvrđuje tako što se plaće iz perioda iz kojeg se plaće uzimaju za utvrđivanje penzijskog osnova, valorizirane u skladu sa članom 45. ovog zakona. Resorno ministarstvo iskazalo je određenu sumnju oko pitanja pravilnosti izračuna penzija te ukazalo na potencijalnu finansijsku štetu za sve osiguranike koji u 2016. godini ostvaruju pravo na penziju koje je uradio Federalni zavod za penzijsko i invalidsko osiguranje. Nakon dostavljanja traženih parametara na osnovu kojih je sporni izračun izvršen, utvrđeno je da su prilikom izračuna korišteni netačni ulazni parametri koji se odnose na izračun prosječne isplaćene penzije za 2015. godinu.

PS – br. 7/8., str. 66-67

Cesija – (Ustupanje potraživanja)

Admir Mehmedović, dipl. iur.

U tekstu se razmatra institut ustupanja potraživanja (cesija) koji ima čestu primjenu u poslovnim odnosima. Cesija je ustupanje potraživanja ili tražbine, prijenos potraživanja s / od dosadašnjeg povjerioca / vjerovnika na novog povjerioca / vjerovnika, a dužnik i potraživanje ostaju isti. Pravni osnov za nastanak cesije može biti: zakon, ugovor i sudska odluka. Obrađeni su nužni uslovi za nastanak cesije, subjekti u cesiji i njihovi međusobni odnosi. Ukazano je na značaj obavještenja dužnika, navedena su i potraživanja čiji prenos nije dopušten cesijom, istaknuto je stručno ili naučno razlikovanje cesije, a navedeni su i posebni slučajevi ustupanja potraživanja. Također, navedena su i tri praktična primjera cesije.

PS – br. 7/8., str. 68-79

 

Krediti i instrumenti obezbjeđenja kredita

mr. Dunja Čavka i Danijela Radonić, dipl. iur.

U savremenim tokovima i složenim društvenim odnosima granica između prava i ekonomije je tanka. Ove dvije oblasti se prepliću u mnogim oblastima, što je slučaj i kod kredita. Autorice, svaka sa svog stručnog aspekta, daju zajednički prikaz praktičnog i teoretskog aspekta kredita i instrumenata obezbjeđenja kredita. Kredit je jedan od osnovnih oblika finansijskih ulaganja i omogućava zadovoljavanje najširih potreba građana, privrede i društva. Da bi opravdao svoj cilj i svrhu mora biti obezbijeđen odgovarajućim kolateralom, odnosno instrumentom obezbjeđenja. Od kvaliteta kolaterala zavisi uspješnost i efikasnost naplate kredita

PS – br. 7/8., str. 80-88

Sredstva obezbjeđenja ugovora

mr. iur. Rialda Ćorović

Dešava se da jedna ugovorna strana – dužnik ne ispuni ili neuredno ispuni svoje ugovorne obaveze, pa je druga ugovorna strana – povjerilac prinuđen da svoja prava ostvari putem suda. Međutim, može se dogoditi da je dužnik insolventan, pa da povjerilac ne može ostvariti svoja prava. Stoga, upravo da bi se izbjegli takvi problemi neispunjenja ugovora, ugovorne strane često ugovaraju sredstva obezbjeđenja ugovora, koja su upravo predmet obrade ovog rada. Sredstva obezbjeđenja ugovora mogu biti stvarna i lična. Stvarna sredstva obezbjeđenja su: kapara, kaucija, avans, zaloga i hipoteka. U lična sredstva obezbjeđenja spadaju: ugovorna kazna, jemstvo i odustanica. Kod stvarnih obezbjeđenja povjerilac dobija dužnikovu stvar iz koje se može namiriti, ako dužnik na vrijeme ne ispuni svoju obavezu. Stoga su stvarna sredstva obezbjeđenja jača nego lična sredstva obezbjeđenja

PS – br. 7/8., str. 89-107

 

Pojam nesreće u smislu Varšavske i Montrealske konvencije

mr. iur. Berin Riđanović

U radu se razmatra pojam nesreće u smislu Varšavskog sistema i Montrealske konvencije i uspoređuju različiti pristupi i kriteriji u tumačenju tog pojma u anglosaksonskome i evropskokontinentalnom pravu. Posebna je pažnja posvećena tipičnim štetnim događajima u međunarodnom zračnom prevozu i, sa druge strane, događajima koji se i u pravnoj teoriji i sudskoj praksi ne smatraju nesrećom. Sudovi i pravna teorija su u skladu sa vlastitim pravnim principima i tradicijom utvrđivali pojam „nesreće“, iz čega su proizlazile različite definicije i standardi za utvrđivanje pojma nesreće u međunarodnom zračnom prevozu.

PS – br. 7/8., str. 108-121

Komparativne računovodstvene politike kod izrade budžeta u periodu od 1914. do 1940. u odnosu na budžete današnjeg vremena

Dijana Rađo, dipl. ecc.    

Autorica se bavi istraživanjem principa na kojima su se izrađivali budžeti u davnoj prošlosti i upoređuje ih sa principima današnjeg vremena. Ovim radom, koji je prvi u nizu radova koji objavljuje na ovu temu, čitaoci i oni koje ove ili slične teme  interesuju, približavamo predstavu o tome na kojim principima su se izrađivali budžeti nekad i sad. Ovdje obuhvatamo period od 1914. do 1940. jer ga smatramo interesantnim za analizu i komentare i upoređivanje sa današnjim politikama izrade budžeta. Za ova istraživanja smo obezbijedili originalnu izvornu dokumentaciju kako bi se eventualno zainteresirani čitaoci mogli informisati o drugim detaljima vezanim za ovu temu, a za koje mi u ovom radu nismo smatrali da ih treba detaljno objavljivati.

PS – br. 7/8., str. 153-166

 SAVJETODAVNI SERVIS

  1. Radni odnosi u RS – Danijela Radonić, dipl. iur.  126-131
  2. Radni odnosi u FBiH – Ljiljana Ćehajić, dipl.iur., dr. Edin Mehić   132-152
  3. Javne nabavke – Ivana Grgić, dipl. ecc.  153-166