Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 06-2017



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Mart

Seminar – Javne nabavke – Mart 2024> <hr /> </a>
				<hr style=

Bihać - 25. 03. 2024

Mostar - 26. 03. 2024.

Sarajevo - 27. 03. 2024.

Sadržaj: Pravo i finansije 06-2017

Sadržaj: Pravo i finansije 06-2017

 

RADNI ODNOSI

 

Pojedinačni otkazi ugovora o radu

Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.

 

U ovom tekstu daju se pojašnjenja svakog od pojedinih otkaza ugovora o radu propisanih ZOR-om i obaveze poslodavca  koje su specifične u odnosu na  svaki pojedini otkaz, kao i uslove koji moraju biti ispunjeni da bi otkaz bio zakonit.

str. 11 – 21.

 

Zapošljavanje stranaca u Federaciji Bosne i Hercegovine 

Dipl. iur. Emina Hasanagić, MA

 

S obzirom na to da je oblast radnog zakonodavstva u nadležnosti entiteta FBiH i RS, te Brčko Distrikta BiH, tako je i zapošljavanje stranaca regulisano zakonodavstvom posebno entiteta i posebno BDBiH. Autorica u ovom radu daje prikaz zakonskih rješenja o zapošljavanju stranaca u FBiH. Stranci, kao i lica bez državljanstva mogu se zaposliti u FBiH uz ispunjavanje određenih uslova, odnosno pored ispunjavanja općih uslova koji su propisani zakonom, kolektivnim ugovorima i aktima autonomnog prava koje moraju ispunjavati svi radnici u FBiH, ova lica dodatno moraju imati radnu dozvolu i odobrenje za privremeni boravak. U zakonodavstvu FBiH postoje i određeni izuzeci, kada se za zapošljavanje stranaca ne traži pribavljanje radne dozvole, što je detaljnije prikazano u radu.

str. 22 – 33.

 

Materijalna odgovornost radnika za štetu

Rialda Ćorović, magistar prava

 

Rad  donosi prikaz instituta odgovornosti radnika za štetu koju na radu ili u vezi sa radom učini poslodavcu ili trećem licu, odnosno materijalne odgovornosti radnika za štetu. Riječ o posebnoj sui generis odgovornosti za štetu, zbog specifičnih pravila u mehanizmu odgovornosti koja se javljaju u skladu sa prirodom radnopravnih odnosa. Ova odgovornost se još naziva i normativna odgovornost za štetu radnika, s obzirom da se njen izvor nalazi uvijek u zakonu, drugom propisu, odnosno kolektivnom ugovoru. Predmet ovog rada je i materijalna odgovornost za štetu državnih službenika, koja je uređena Zakonom o državnoj službi u FBiH, kao lex specialis propisom. U pogledu naknade materijalne štete koju je prouzrokovao državni službenik, traže se isti uvjeti kao i u općem režimu odgovornosti radnika. Naime, i državni službenik je dužan naknaditi materijalnu štetu koju u vršenju državne službe učini namjerno ili krajnjom nepažnjom.

str. 34 – 40.

 

PRAVO

 

Prodaja nekretnine u izvršnom postupku u FBiH: određene procesne dileme u kontekstu aktuelne sudske prakse

Mr. sc. Edin Buljubašić

 

Izvršenje na nekretninama predstavlja jedan od složenijih izvršnih postupaka. U taj postupak se nerijetko moraju uključiti i treća lica (sudski vještaci, procjenitelji, porezna uprava, sudska policija). U izvršnom postupku u FBiH nekretnina se prodaje na tri ročišta za javno nadmetanje, s tim što se na ročište za drugu, odnosno treću prodaju može preći tek ako ročište za prvu, odnosno drugu prodaju bude bezuspješno. U sudskoj praksi u FBiH se pojavilo različito tumačenje pravila o prelasku na naredno ročište za javno nadmetanje, što je dovodilo do neusaglašene sudske prakse. Rješenje ove situacije je pronađeno u postupku rješavanja spornog pravnog pitanja u kojem je Vrhovni sud FBiH konačno riješio višegodišnju dilemu i zauzeo pravno shvatanje koje će neusumnjivo dovesti do ujednačavanja sudske prakse o ovom pitanju. Rad analizira pravila prodaje nekretnine u izvršnom postupku sa teorijskog i praktičnog aspekta.

str. 41 – 49.

 

Šta donosi novi Zakon o obrtu i srodnim djelatnostima u FBiH?

Mirela Mašić, dipl. oec.

 

U cilju unapređenje obrtničke djelatnosti, povećanja zaposlenosti i zaštite starih zanata i domaće radinosti, već duži vremenski period se radilo na novom zakonu kojim će biti regulisano obavljanje obrtničke djelatnosti. Konačno, Nacrt zakona o obrtu i srodnim djelatnostima u Federaciji BiH je usvojen na sjednici Vlade FBiH u aprilu ove godine, čime je Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta izvršilo zaključak Vlade koji se odnosi na izradu novog Zakona o obrtu i srodnim djelatnostima, i imenovanje povjerenstva sa zadatkom da, uz podršku Grupacije Svjetske banke, provede kvalitativnu i kvantitativnu analizu postojećeg okvira i pripremi prednacrt zakona. Tekst Nacrta zakona o obrtu i srodnim djelatnostima Ministarstvo je objavilo na svojoj web-stranici i pozvalo sve zainteresovane da dostave prijedloge i komentare zaključno sa 23. junom 2017. godine. U ovom tekstu donosimo pregled najznačajnijih novina.

str. 50 – 54.

 

JAVNE NABAVKE

 

Može li se, i kako, bodovati 0,00 u javnim nabavkama?

Ivana Grgić, dipl. ecc.

 

U određenim nabavkama, poput nabavki usluga telefonije, bankarskih usluga, drugih specifičnih usluga, ili u slučajevima nabavke aparata i opreme, veličina pojedinih parametara koje je ugovorni organ predvidio da će bodovati može biti i 0,00 (npr. naknada za troškove obrade kredita, naknada za provjeru stanja na računu, naknada za prenos broja u mrežu drugog operatera fiksne / mobilne telefonije, u okviru određenih tehničkih karakteristika aparata i opreme, emisija štetnih gasova, zračenja, itd.). S tim u vezi, važno je da, za parametre koje smo utvrdili da će biti potkriteriji dodjele ugovora, a za koje se može očekivati da će neko od ponuđača ponuditi i nulu, način bodovanja bude postavljen tako da se može bodovati i ova veličina.

str. 55 – 59.

 

RAČUNOVODSTVO I POREZI

 

Oslobađanje od carina i poreza kod korištenja sredstava pretpristupnih fondova (IPA)

Momir Stefanović, dipl. oec.

 

Okvirnim sporazumima između BiH i Komisije Evropskih zajednica o finansijskoj pomoći putem instrumenata pretpristupne pomoći (IPA i IPA II) utvrđeno je pravilo o neprihvatljivosti poreza, carina i drugih sličnih naknada. Drugim riječima, usvojeno je načelo o oslobađanju od carinskih dažbina i poreza na dodanu vrijednost pri uvozu, odnosno stavljanju robe u slobodni promet u BiH u vezi sa korištenjem sredstava iz pretpristupnih fondova. Kad je u pitanju porez na dodanu vrijednost ovo načelo je implementirano u propise o PDV-u izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u. Postupak oslobađanja od plaćanja uvoznih dažbina detaljno je regilisan Instrukcijama o postupku oslobađanja od carina i PDV-a pri uvozu, odnosno nabavci roba koje se finansiraju iz pretpristupnih fondova.

str. 60 – 67.

 

 

Posebna shema u građevinarstvu – PDV i računovodstveni aspekt

Dr. sc. Jozo Piljić

 

Posebna shema u građevinarstvu je dosta specifična u odnosu na ostale posebne sheme. Ona se temelji na prijenosu obveze za porez na dodanu vrijednost sa kooperanta na izvođača radova. Ona podrazumijeva da se kupac tereti obvezom za PDV, umjesto standardnog pravila terećenja PDV-om prodavatelja dobara i usluga. Posebna shema se odnosi na izvođača radova i kooperante koji izvođaču radova isporučuje dobra za potrebe izvođenja građevinskih radova na nepokretnoj imovini i sam pruža usluge koje su u svezi s isporučenim dobrima i samim time utječe na izvođenje građevinskih radova.

str. 68 – 77.

 

Popusti u trgovačkoj djelatnosti

Mr. Sabina Džanović

 

Popust je svakodnevna pojava u našoj poslovnoj praksi, bilo da je riječ o odobravanju popusta u trenutku prodaje, o naknadnim ili, pak, o količinskim popustima. Popusti su redovna pojava u trgovini na malo, kao i u trgovini na veliko. Osnovna razlika je u tome što se popust u trgovini na malo može odobravati samo prilikom kupoprodaje i to prema unaprijed poznatim i javno iskazanim uvjetima dok naknadno odobravanje popusta u trgovini na malo nije dozvoljeno (jer bi se time pojedinci doveli u povlašteni položaj u odnosu na ostale shodno Zakonu o zaštiti potrošača), dok u trgovini na veliko ne postoje ograničenja prilikom odabira politike odobravanja popusta. Prilikom odlučivanja, te utvrđivanja i odobravanja istih trgovac mora voditi računa o odredbama Zakona o zaštiti potrošača, Zakona o unutrašnjoj trgovini, Zakona o kontroli cijena, o odredbama propisa o PDV-u, kao i odredbama svojih internih akta koje je dužan imati.

str. 78 – 83.

 

 

Analiza novčanih tokova poslovanja uz praktične primjere sastavljanja izvještaja o novčanom toku

Dr. sc. Mirna Pajević

 

Novčani tok je finansijska kategorija koja odražava kretanje gotovine: primitke, izdatke i njihovu razliku, odnosno tok novca koji ulazi u poslovanje preduzeća na temelju prodaje robe, usluga ili po drugim osnovama i novca koji izlazi iz poslovanja preduzeća na temelju gotovinskih plaćanja za osiguranje neophodnih faktora proizvodnje. Novčani tok pokazuje sposobnost pravnog lica da generiše dovoljno gotovine iz poslovnih (ali i ostalih) aktivnosti da bi blagovremeno moglo ispuniti tekuće i buduće obaveze. Izvještaj o novčanim tokovima, kada se koristi s ostalim finansijskim izvještajima, pruža informacije koje korisnicima omogućavaju ocjenjivanje promjena neto imovine pravnog lica, finansijske strukture (uključujući likvidnost i solventnost) te mogućnost utjecaja na iznose i vrijeme novčanih tokova u cilju prilagođavanja promjenjivim okolnostima i prilikama.

str. 84 – 93.

 

SAVJETODAVNI SERVIS

 

Javne nabavke

str. 94 – 102.

 

Radni odnosi FBiH

str. 103 – 112.

 

Radni odnosi u RS

str. 113 – 117.

 

Porezi i finansije

str. 118 – 128.

 

Info stranica          

str. 129. – 138.