Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 11-2017



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – April

Seminar – Javne nabavke – April

Bihać - 22. 04. 2024.

Sarajevo - 24. 04. 2024.

Banja Luka - 25. 04. 2024.

Mostar - 29. 04. 2024.


Sadržaj: Pravo i finansije 11-2017

Sadržaj: Pravo i finansije 11-2017

 

JAVNE NABAVKE

Primjedbe i preporuke službi za reviziju BiH/FBiH/RS/BD za 2016. godinu (dio II)

Ivana Grgić, dipl.ecc

Nastavak pregleda revizorskih izvještaja za 2016. godinu obuhvata pregled primjedbi i preporuka Službi za reviziju insitucija BiH, te Službi za reviziju Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko Distrikta a koje se odnose na postupak evaluacije ponuda i izbora ponuđača, konkurentski zahtjev, direktni sporazum, pregovaračke postupke, rad komisije za javne nabavke, realizaciju ugvora i izvještavanja u postupcima javnih nabavki. Pregled datih preporuka pokazuje koliko su revidiran postupci javnih nabavki bili u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima, gdje su uočeni nedostaci, greške i propusti, te na koji način unaprijediti sistem nabavki.

str. 11 – 23.

Planiranje javnih nabavki

Dragana Kovačević, dipl.oec.

Planiranje, kao jedna od faza postupka nabavke, u našoj zemlji je bilo zapostavljeno i većina aktivnosti vezano za postupke javnih nabavki je provođena neplanski. Zbog toga je dolazilo do kašnjenja u provođenju postupaka javnih nabavki, što je predstavljalo veliki problem ugovornim organima koji su imali situacije da im je istekao ranije zaključen ugovor, a još uvijek se nisu stvorili uslovi za potpis narednog ugovora. Dolazilo je do prekida isporuke robe ili usluga, što je dovodilo do poteškoća u izvršavanju redovnih poslova ugovornog organa. Iako je izrada plana nabavki obavezna po Zakonu o javnim nabavkama, planiranju se ipak ne posvećuje dovoljno pažnje, već se planovi nabavke pripremaju zbog zakonske obaveze. Stoga, u ovom tekstu ćemo ukazati na sve elemente koje ugovorni organi trebaju uzeti u obzir prilikom izrade plana nabavki.

str. 24 – 34.

 

RADNI ODNOSI

Nepuno radno vrijeme i skraćeno radno vrijeme – različiti zakonski instituti

Azra Bublin, dipl. iur.

U članku se elaboriraju instituti nepuno radno vrijeme i skraćeno radno vrijeme. Posebno se ukazuje na njihovu različitost u ostvarivanju prava i obaveza radnika iz radnog odnosa. U praksi se za oba ova zakonska instituta najčešće nepravilno koristi termin „skraćeno radno vrijeme“. Također, nepuno radno vrijeme se tretira i sa stanovišta većeg zapošljavanja nezaposlenih i efekata na produktivnost rada, a istovremeno i očuvanja zdravlja i života radnika

str. 35 – 38.

Zasnivanje radnog odnosa i temeljna prava i obaveze iz radnog odnosa u radnom zakonodavstvu Republike Srpske

Doc. dr. Emina Hasanagić

Krajem 2015. godine u Republici Srpskoj je usvojen novi Zakon o radu, kao rezultat provođenja odgovarajućih ekonomskih i socijalnih reformi, u skladu sa zahtjevima Reformske agende za Bosnu i Hercegovinu za period 2015-2018. godina. U skladu sa novim radnim zakonodavstvom Republike Srpske, prikazani su uslovi koji moraju biti ispunjeni za zasnivanje radnog odnosa, zatim se bliže prikazuje ugovor o radu kao temeljni akt za zasnivanje radnopravnog odnosa u općem režimu radnih odnosa, objašnjavajući njegov pojam, vrste i trajanje, kao i formu i sadržaj. U ovom radu daje se poseban osvrt i na vrste radnih odnosa u skladu sa Zakonom o radu Republike Srpske. Na kraju se prikazuju detaljno prava i obaveze koje proizlaze iz radnog odnosa, a u vezi sa tim referira se i na zabranu diskriminacije koju zakon propisuje i koja se odnosi i na radnike i lica koja traže zaposlenje

str. 39 – 47.

 

PRAVO

Pravni propisi i praksa suda u Strazburu u vezi zaštite privatnog vlasništva i stečenih prava

Muhamed Grabus, dipl. iur.

U radu se analiziraju relevantni normativno-pravni propisi koji regulišu materiju zaštite privatnog vlasništva i stečenih prava (Aneks G) na nivou Bosne i Hercegovine, Federacije BiH, Republike Srpske i Brčko Distrikta BiH, te način organizovanja i funkcionisanja Agencija za privatizaciju u Federaciji i kantonima, kao i nadležnosti entiteta, kantona i općina u procesima zaštite privatnog vlasništva i stečenih prava. Rad sadrži pregled i elaboraciju relevantne prakse Evropskog suda za ljudska prava u Strazburu koja se odnosi na zaštitu privatnog vlasništva i stečenih prava.

str. 48 – 57.

 

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Ček kao instrument plaćanja

Momir Stefanović, dipl. oec.

Ček spada u vrijednosne papire po naredbi koji se koristi u domaćim i međunarodnim plaćanjima. Uvođenjem kartičarskog poslovanja upotreba čeka se značajno smanjila, a   moglo bi se reći da je bila i ozbiljno ugrožena. Čak su monetarne vlasti u nekim zemljama najavile kraj čeka. Na to su uticale i poslovne banke kojim je upotreba čeka predstavljala posao sa relativno malim prinosom u odnosu na prihode od kamata koji se ostvaruju poslovanjem sa karticama. Međutim, posljednjih godina korišćnje čeka je ponovo oživjelo, zahvaljujući nekim njegovim prednostima, posebno kad su u pitanju fizička lica. Ponovna poželjnost upotrebe čeka  tumači se kontinuiranim i sve izraženijim siromašenjem kupaca koji pojedinu robu, posebno tehničke uređaje, teško mogu da nabave bez odloženog i plaćanja na rate, bez kamata. Takođe nesporna je upotreba čeka u međunarodnim plaćanjima

str. 58 – 64.

Uljepšavanje bilance

Dr.sc. Jozo Piljić

Poslovna politika poduzeća predstavlja svrsishodan izbor ciljeva i pronalaženje adekvatnih instrumenata za njihovu efikasnu realizaciju. Pri tome, smatra se da je maksimiziranje dobitka na dugi rok osnovni ekonomski cilj. Motivi uljepšavanja bilance proizlaze najčešće iz želje da se poslovanje društva prikaže uspješnijim nego što jeste. Najčešće je u pitanju izbjegavanje iskazivanja gubitka. Motiv može biti i stvaranje lažnog boniteta, odnosno kreditnog ugleda (prikazivanjem većeg udjela kapitala, nego što bi bio kad bi se iskazali gubici). Nasuprot uljepšavanju postoje motivi prikazivanja lošijeg rezultata, kada je cilj smanjiti fiskalna davanja koja obično ovise o visini dobiti ili iznosu ostvarenog prihoda. Motiv može biti i da se odgodi podjela dobiti s ciljem isključenja nekog člana iz društva.

str. 65 – 79.

Programi lojalnosti kupaca sa osvrtom na IFRIC 13

Dr. sc. Mirna Pajević

Zadržavanje i pretvaranje privremenih, sporadičnih kupaca u stalne težnja je preduzeća od davnina, međutim, razvojem prodaje i marketinga ofanzivna se strategija privlačenja novih kupaca promijenila u defanzivnu strategiju zadržavanja postojećih kupaca i stimulisanja njihove potrošnje. Cilj je marketinškim alatima stvoriti takvu percepciju kod kupca da svaka promjena povezana sa kupovinom proizvoda/usluga kod određenog preduzeća stvara dodatni trošak jer se propušta nagrada. Član kluba lojalnosti može postati svaki kupac, međutim, identifikacijska kartica lojalnosti nije garancija da će kupac trošiti veću proporciju svoga budžeta baš kod određenog preduzeća, jer mnogi drugi nude slične sheme nagrađivanja. Programi lojalnosti služe za povećanje prodaje i profitabilnosti, ali isto se ne ostvaruje automatski. Praktično, (skoro) svaka prodaja koja kupcu daje mogućnost da na osnovu nje ostvari dodatna prava se treba posmatrati u kontekstu IFRIC-a 13 koji se bavi problematikom priznavanja prihoda, odnosno odloženih prihoda, u transakciji prodaje kojom kupac ostvaruje određene pogodnosti.

str. 80 – 84.

Uspostavljanje i razvoj interne revizije

Nezavisna i efikasna interna revizija i njeno funkcionisanje postali su jedna od važnijih aktivnosti u okviru reforme za pristupanje zemlje kandidata u EU zajedno s internom kontrolom. Nezavisna i efikasna interna revizija temelji se na usklađenoj jedinstvenoj zakonskoj regulativi, usvajanju dokumenta politike, usvajanju odgovarajućih javnih internih financijskih kontrolnih propisa, formiranju centralne jedinice za harmonizaciju i kontrolu, uvođenje čvrstog i kvalitetnog sistema za upravljanje finansijama i njihovu kontrolu na osnovu zajedničkih standarda i prakse. Provedba reformi je izuzetno važna u smislu uspješnog ostvarivanja cilja BiH za članstvom u EU. Iskustva drugih zemalja su pokazala da put u EU nameće ogromne zahtjeve nacionalnoj upravi. Za proces reformi od presudne važnosti su i adekvatne kontrole javnog sektora i neovisna funkcija interne revizije koja odgovara međusobno dogovorenim i usklađenim principima EU, standardima i metodama internih finansijskih kontrola u javnom sektoru.

Doc. dr. Isaković Ines, CIA, ISMS i dr. Isaković-Dražić Lejla

str. 85 – 89.

 

SAVJETODAVNI SERVIS

 Javne nabavke

str. 90 – 102.

Radni odnosi u FBiH

str. 103 – 116.

Radni odnosi u RS

str. 117 – 119.

Porezi i finansije

str. 120 – 130

Info stranica

str. 131 – 141.