Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 12-2017



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Godišnji odmori, Inspekcijski nadzor, Plaćeno i neplaćeno odustvo – April

Seminar – Godišnji odmori, Inspekcijski nadzor, Plaćeno i neplaćeno odustvo – April

Sarajevo - 16. 04. 2024.

Mostar - 18. 04. 2024.

Sadržaj: Pravo i finansije 12-2017

Sadržaj: Pravo i finansije 12-2017

 

RADNI ODNOSI

Povreda na radu kod poslodavca u Republici Srpskoj

Vladislava Tadić, dipl. iur.

Na početku teksta ističe se zakonodavni okvir kojim se regulišu prava radnika i obaveze poslodavaca u slučaju povrede na radu kod poslodavca u Republici Srpskoj. Postupanja, odgovornosti i obaveze regulisani su nizom zakona i podzakonski akata, u prvom redu Zakonom o zaštiti na radu i drugim zakonskim i podzakonskim aktima. Polazi se od pitanja: šta se sve smatra povredom na radu, mjestu i okolnostima u kojima dolazi do nastanka povrede na radu, a sve su to pitanja koja su važna za sticanje prava na naknadu eventualne štete koju osigurani trpi. Koraci koje trebaju poslodavci poduzeti i postupak utvrđivanja nastanka povrede na radu su važni u slučajevima teške povrede na radu, kolektivne povrede i povrede sa smrtnim ishodom. Prevencija je najbolji oblik smanjenja povreda na radu

str. 11 – 13.

 

Šta nam donosi Zakon o mirnom rješavanju radnih sporova?

Mr. sc. Ernis Imamović

Programom rada Vlade Federacije Bosne i Hercegovine za 2017. godinu predviđeno je donošenje Zakona o mirnom rješavanju radnih sporova kao propisa kojim će se urediti postupak mirnog rješavanja individualnih i kolektivnih radnih sporova. Cilj ovog zakona je da se u postupku zasnovanom na načelima dobrovoljnosti, jednakosti, nepristrasnosti i nezavisnosti, uz stručnu pomoć miritelja i arbitara, u relativno kratkom roku, postigne dogovor u vezi sa predmetom individualnog ili kolektivnog radnog spora. Ova vrsta rješavanja radnih sporova uvodi se radi unaprjeđenja pristupa pravdi, kao jednog od osnovnih ljudskih prava propisanih Evropskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda, kao i radi ekonomičnosti u smislu rasterećenja sudova, te u smislu postizanja dogovora o sporu u kraćem roku u odnosu na dugotrajnost postupaka koji se vode pred sudom.

str. 14 – 18.

 

Radni učinak kao dio plate radnika

Danijela Radonić, dipl. iur.

Radni učinak kao dio plate radnika predstavlja novinu u zakonskom uređenju. Zbog toga se razmatra pojam i način utvrđivanja radnog učinka kao dijela plate radnika, kroz definiciju plate i njenih dijelova u Zakonu o radu Republike Srpske i posebnim kolektivnim ugovorima koji su dosad zaključeni. Pored toga, analizira se i način na koji se može vrednovati učinak u djelatnostima u kojima nije moguće mjerenje radnog učinka, ali se daje i prikaz situacije mjerenja radnog učinka koji se ne plaća i ne stimuliše na drugi način nego se tretira kroz ocjenu rada. Pritom je bitno napraviti distinkciju pojmova ocjene radnog učinka i ocjene rada

str. 19 – 26.

 

PRAVO

Osnovna načela upravnog postupka

Dr. sc. Emina Hasanagić

U upravnom postupku nadležni organi uprave i institucije, odnosno pravna lica sa javnim ovlaštenjima primjenom odgovarajućih pravnih propisa na autoritativan način rješavaju upravne stvari, odnosno odlučuju o pravima, obavezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih lica. Pritom je primjena određenih načela veoma važna za zakonito i pravilno rješavanje u upravnom postupku. Upravni postupak prožimaju različita načela, a neka od njih su određena kao osnovna načela, te kao takva regulisana zakonskim propisima kojima se uređuje provođenje upravnog postupka. U radu se, nakon općeg prikaza pojma i vrsta upravnih postupaka i značaja načela u upravnom postupku, daje poseban osvrt na osnovna načela u upravnom postupku Federacije BiH. Zakon o upravnom postupku FBiH propisuje 13 načela kao osnovnih u ovom postupku, čija pravilna primjena osigurava zakonito i pravilno rješavanje upravne stvari

str. 27 – 36.

 

Vještačenje u vanparničnim postupcima uređenja imovinskih odnosa

Prof. dr. Duško Medić

Vanparnični postupak kao poseban metod pravne zaštite subjektivnih građanskih prava je veoma specifičan. On nije jedinstven i sastoji se od niza posebnih, često različitih i heterogenih postupaka. U njemu se odlučuje o brojnim pitanjima koja se odnose na porodičnu zaštitu, imovinska i nasljedna prava, statusna pitanja građana, eksproprijaciju i tome slično. Prema tome, možemo slobodno konstatovati da je vanparnični postupak veoma složena procesna tvorevina. Uloga suda u ovom postupku je uglavnom preventivna. Mada se smatra da se u parničnom postupku raspravljaju sporna pitanja između suprotstavljenih strana, a u vanparničnom postupku činjenice koje najčešće nisu sporne, ta linija razgraničenja se ne bi mogla u potpunosti prihvatiti. Naime, i u vanparničnom postupku se javljaju brojna sporna pitanja od čijeg razrješenja zavisi ostvarivanje nekog prava stranaka. Zakon o vanparničnom postupku Republike Srpske (ZVPRS) propisuje da se u ovom postupku shodno primjenjuju odredbe Zakona o parničnom postupku Republike Srpske (ZPPRS), ako zakonom nije drugačije određeno. Ovdje se misli na one odredbe koje po svom smislu i domašaju odgovaraju sadržaju i cilju vanparničnog postupka. Tu svakako spadaju i odredbe o vještacima, koje su u ZPPRS pretrpjele radikalne izmjene u odnosu na ranije propise.

str. 37 – 40.

Prodaja nekretnine na trećem ročištu – razvoj zakonodavstva i prakse u BiH

Franjo Dragičević, ma. iur.

Dugi niz godina pred sudovima u Bosni i Hercegovini veoma su česte dileme vezane za prodaju nekretnina u izvršnom postupku. Suština problematike koja se spominje u praksi, ali i teoriji, odnosi se na odredbe o mogućnosti prodaje nekretnine bez ograničenja cijene i prodaje nekretnine tražitelju izvršenja – povjeritelju, te pitanja prava drugih povjeritelja u takvim slučajevima. Dakle, sa jedne strane postoji potreba za namirenjem tražitelja izvršenja kao povjeritelja, a sa druge strane zaštita izvršenika od prodaje njegove nekretnine u bescjenje i sprječavanje njegovog prekomjernog opterećenja. Razvojem zakonodavstva takva problematika je prepoznata, ali čini se da nova zakonodavna rješenja nisu uspjela dati odgovarajuće rezultate kojima bi se ove dileme otklonile

str. 41 – 48.

 

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Računovodstveni tretman priznavanja i mjerenja rezervisanja za kreditne plasmane kod banaka

Prof. dr. Haris Jahić, doc. dr. Lejla Demirović, Edis Boloban, BSc.

Koliko god se činilo da su rezervisanja u računovodstvenom i poreznom postupku jednostavna, praksa je pokazala da to nije tako. Ciljevi istraživanja u ovom radu su usmjereni na prikazivanje uticaja rezervisanja, po osnovu ispravki vrijednosti za kreditne gubitke, na finansijski rezultat banke koristeći se javno dostupnim finansijskim informacijama objavljenim za bankarski sektor. Predmet ovog istraživanja je usmjeren na analizu evidentiranih rashoda po osnovu obračunatih ispravki vrijednosti, odnosno rezervisanja po osnovu kreditnih gubitaka u finansijskom izvještaju bilansu uspjeha i ukazivanje na direktan uticaj istih na finansijski rezultat banke te je kroz šematski prikaz dat sam postupak knjigovodstvenog evidentiranja ispravki vrijednosti i rezervisanja po osnovu kreditnih plasmana u finansijskim izvještajima banaka. Kako se radi o vrlo složenoj tematici, ukratko je data i zakonska regulativa koja tretira praktičnu primjenu rezervisanja za kreditne gubitke u banarskom sektoru BiH

str. 49 – 57.

Priznavanje rashoda amortizacije u poreskom bilansu

Miroslav Brkić, dipl. ecc

Krajem 2016. godine u Republici Srpskoj usvojen je Zakon o izmjenama o dopunama Zakona o porezu na dobit, koji se primjenjuje od 1. januara 2017. godine. Takođe, 20. oktobra 2017. godine objavljen je (novi) Pravilnik o amortizaciji stalnih sredstava u poreske svrhe, koji je stupio na snagu 28. 10. 2017. godine. Navedenim propisima uređuje se novi model za priznavanje rashoda amortizacije u poreskom bilansu. Novi model za obračun rashoda amortizacije u poreskom bilansu odnosi se na formiranje četiri grupe stalnih sredstava, s odgovarajućim amortizacionim stopama, pri čemu je propisan pojedinačan i grupni obračun rashoda amortizacije. Postojanje četiri grupe stalnih sredstava implicira isto toliko amortizacionih stopa, koje se koriste za obračun rashoda amortizacije u poreskom bilansu. Prethodno,  stalna sredstva koja podliježu amortizaciji bila su razvrstana u 124 amortizacione grupe, što je uključujući daljnu podjelu na dijelove amortizacionih grupa, obuhvatalo 1.093 amortizacione stope.

str. 58 – 67.

 

Menadžerski aspekt upravljanja troškovima kod zdravstvenih institucija kao preduslov uspješnog poslovanja

Dženan Jahić, doktor medicine, magistar menadžmenta

Svaka djelatnost nosi sa sobom određene specifičnosti u obavljanju menadžmenta, pa se tako može reći i za zdravstvenu djelatnost. Obavljanje usluga je svakako specifičan posao, jer je u mnogome različit od proizvodnje, gdje je rezultat najčešće vidljiv i materijaliziran. Zdravstvene usluge su opet nešto posebno, jer je njihov rezultat u direktnoj, a ponekad i indirektnoj vezi sa zdravljem čovjeka, na šta smo svi najosjetljiviji i ne postavljamo pitanje utroška sredstava, već postavljamo pitanje da li je klijent zadovoljan. Imajući u vidu potrebu da se poslovna aktivnost dovodi u direktnu vezu s uspjehom poslovanja, važno je naglasiti da je nužno da menadžer ima bar minimum ekonomskog znanja iz oblasti računovodstva i finansijskog izvještavanja, bar toliko da može jasno čitati i u dovoljnoj mjeri razumjeti bilansne pozicije.

str. 68 –75.

 

Finansijsko upravljanje i kontrola u javnom sektoru u Federaciji BiH

Dr. sc. Mirna Pajević

Finansijsko upravljanje i kontrola obuhvata sve finansijske i nefinansijske procese i aktivnosti u poslovanju i provodi se u svim organizacionim jedinicama i na svim nivoima u preduzeću. Ovaj proces daje razumno uvjeravanje da će doći do ostvarenja ciljeva i zbog toga je veoma značajan. Finansijsko upravljanje i kontrola obuhvata sve poslovne transakcije, a posebno one koje se odnose na prihode i primitke sredstava, rashode i izdatke sredstava, procedure nabavke i ugovaranja, povrate pogrešno uplaćenih iznosa, te imovinu i obaveze. Tematiku finansijskog upravljanja i kontrole definiše Zakon o finansijskom upravljanju i kontroli u javnom sektoru u Federaciji Bosne i Hercegovine, kojim se uređuje finansijsko upravljanje i kontrola u javnom sektoru u FBiH i propisuju zajednički okvirni principi i standardi za uspostavljanje, razvoj i implementaciju sistema finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru u Federaciji

str. 76 – 88.

 

SAVJETODAVNI SERVIS

 

Javne nabavke

str. 89 – 99.

Radni odnosi u FBiH

str. 100 – 109.

Radni odnosi u RS

str. 110 – 118.

Porezi i finansije

str. 119 – 131.

Info stranica

str. 132 – 142.

Bibliografija objavljenih radova u 2017. godini

str. 143 – 145.