Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 05-2020



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – April

Seminar – Javne nabavke – April

Bihać - 22. 04. 2024.

Sarajevo - 24. 04. 2024.

Banja Luka - 25. 04. 2024.

Mostar - 29. 04. 2024.


Sadržaj: Pravo i finansije 05-2020

Pravo i finansije 5/2020

PRAVO

Eksternalizacija i pitanje izlazne strategije

Doc. dr. Haris Hamidović

Odlukama o upravljanju eksternalizacijom entitetskih agencija za bankarstvo u Bosni i Hercegovini utvrđuju se zahtjevi koje su banke dužne da osiguraju u postupku provođenja i upravljanja eksternalizacijom i rizicima koji mogu proisteći iz eksternalizacije. Između ostalog, banke su dužne donijeti plan za nepredviđene situacije i izlaznu strategiju banke, koja uključuje nastavak eksternalizovanih aktivnosti od strane drugog pružaoca usluga ili vraćanja istih aktivnosti unutar banke, te osigurati uslove za njihovo provođenje. Osim banaka, i drugi subjekti bankarskog sistema Bosne i Hercegovine u obavezi su da uspostave sistem za mjerenje, praćenje, kontrolu i upravljanje rizicima vezanim za sigurnost informacijskog sistema, da prate efikasnost i unapređuju dati sistem, te da kontinuirano analiziraju rizike informacijskog sistema i da poduzimaju korake za smanjenje rizika na prihvatljiv nivo. U ovom radu ukratko obrađujemo pitanje izlazne strategije u aranžmanima eksternalizacije informacijskih sistema

str. 11 – 14.

RADNI ODNOSI

Pristup sudu radi zaštite prava iz radnog odnosa

Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.

U članku se predstavlja presuda Ustavnog suda Federacije BiH i pravni stavovi ovog suda povodom utvrđivanja neustavnosti člana 9. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu, s ukazivanjem na pristup sudu državnih službenika i namještenika u organima državne službe u Federaciji Bosne i Hercegovine

str. 15 – 20 .

Postupanje poslodavaca u kompanijama za vrijeme pandemije uzrokovane virusom (COVID- 19)

Mirela Gljiva, mr. iur.

S obzirom da je dana 17. 3. 2020. godine proglašeno stanje prirodne ili druge nesreće na teritoriji Bosne i Hercegovine, a imajući u vidu uvođenje vanrednog stanja i usvajanje pratećih mjera i naredbi koje se već sada odražavaju na poslovanje privrednih subjekata, ukazat ćemo na određena postupanja poslodavaca prema uposlenima u kompanijama, kako onih koji svoje poslove moraju izvršavati na radnom mjestu, tako i onih koji te obaveze iz radnog odnosa izvršavaju kroz rad od kuće. U skladu sa preporukama Svjetske zdravstvene organizacije, a koje se odnose na mjere koje su navedene u preporukama nadležnih državnih i ostalih organa, poput održavanja dobre higijene ruku, pravilnog ponašanja pri kontaktu s osobama za koje se sumnja da su bolesne, nošenja zaštitnih maski i rukavica, na strani poslodavca leži odgovornost donošenja plana prevencije kroz korisna uputstva u vezi sa zaštitom radnika za vrijeme pandemije

str. 21 – 24.

Prikaz Zakona o radu Brčko Distrikta BiH (I dio)

Danijela Radonić, dipl. iur.

U reformskim procesima u Bosni i Hercegovini radnopravna regulativa zauzima značajno mjesto. Slijedeći identične aktivnosti u entitetima, krajem 2019. godine Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine dobija novi Zakon o radu. Novim zakonom regulisani su novi instituti, a određeni postojeći instituti su pretrpili značajne izmjene. To dovodi do potrebe analize radnopravnih normi i njihovog stavljanja u praktičan kontekst

str. 25 – 43.

Izvanredni otkaz ugovora o radu između radnika i poslodavca u Republici Hrvatskoj

Alan Vajda, mr. iur

Ovim stručnim tekstom dajemo prikaz izvanrednog otkaza ugovora o radu sklopljenog između radnika i poslodavca koji je reguliran odredbama Zakona o radu Republike Hrvatske

str. 44 – 50.

MENADŽMENT

Uloga i značaj finansijskog menadžmenta

Dr. sc. Mirna Pajević Rožajac

Uloga finansija u održavanju finansijskog zdravlja preduzeća ne može biti prenaglašena. Od svih područja u nekoj organizaciji, finansije i finansijski menadžment imaju najveću odgovornost za osiguravanje konstantnog fokusa na stvaranje vrijednosti. Ova činjenica posebno je dobila na značaju u današnjoj eri globalne konkurencije, gdje vanjski faktori poput dramatične konkurencije među preduzećima, brzih i konstantnih tehnoloških promjena, nestabilnosti kamatnih stopa i inflacije, deviznih kurseva, atmosfere opšte ekonomske nesigurnosti i drugi, finansijskom menadžeru nameću potrebu za upravljanjem finansijama iz nove perspektive.

Finansijski menadžment se bavi problematikom sticanja, finansiranja i upravljanja imovinom, pri čemu sve vrijeme područja svog djelovanja usklađuje s osnovnim ciljem poslovanja preduzeća. Funkcije finansijskog menadžmenta su finansijsko analiziranje i planiranje, donošenje investicionih odluka i donošenje finansijskih odluka.

Upravljanje finansijama se vrši preko upravljanja novčanim tokovima. Finansijskom djelatnošću se upravlja na osnovu poznavanja ekonomije i finansijskog prava, a finansijski menadžment obuhvata planiranje, organizaciju, motivaciju, kontrolu i sl.

Finansijski menadžment ima posebno mjesto u sistemu menadžmenta, zato što su finansije tijesno povezane s upravljanjem, tehnologijom, resursima, kadrovima, itd. Greške u finansijskom menadžmentu mogu da dovedu do negativnih posljedica u ovim oblastima, sa druge strane često se izvori finansijskih problema nalaze upravo u ovim oblastima. U našoj zemlji, kao i u drugim zemljama u tranziciji, finansijski menadžment tek dobija pravi značaj, dok je u zemljama tržišne privrede odavno postao značajna naučna disciplina i praktična djelatnost

str. 51 – 61.

Upravljanje promjenama i grupama

Dr. sc. Jozo Piljić

Svaka kriza je izazov i prilika za promjene. Promjenama treba upravljati što nije ni malo lako, a niti jednostavno. Tokom provođenja promjena pojavljuju se manji ili veći problemi koje mogu rješavati samo stručni i ljudi od autoriteta. Menadžer mora smanjiti otpor provođenju promjena na najmanju moguću razinu. Upravljanje promjenama znači prilagođavanje poduzeća promijenjenim uvjetima ili ciljevima poslovanja. Kontrola je funkcija upravljanja i predstavlja mjerenje i korekciju aktivnosti, s ciljem ispunjenja organizacijskih ciljeva.

str. 62 – 71.

POREZI

Uloga i značaj poreznih savjetnika

Doc. dr. sc. Mirza Čaušević

U članku se naglašava da je porezno-pravni odnos između sudionika poreznoga sistema vrlo aktualan. U posljednje vrijeme veoma je značajna teorija o saradnji u udovoljavanju poreznim obavezama. Naznačena je teorija, između ostalog, potaknula „preispitivanje“ uloge poreznih savjetnika. Na tom tragu sve važnije pitanje postaje odnos između poreznih tijela i poreznih savjetnika. Autor nastoji na jedan jednostavan i sistematičan način prikazati „opću“ sliku i tendencije u vezi sa porezno-savjetničkom djelatnošću. Nakon toga autor prezentira rezultate empirijskog istraživanja provedenog u zajednici poreznih savjetnika u pojedinim zemljama. Cilj je rada istražiti kako porezni savjetnici shvataju svoju ulogu i odnos sa poreznim tijelima. Dakako, sa druge strane autor upozorava na autoritaran tip odnosa između sudionika poreznoga sistema i „periferan“ položaj porezno-savjetničke profesije

str. 72 – 77.

Oslobađanje od obračuna i plaćanja indirektnih/neizravnih poreza i povratu već plaćenih indirektnih/neizravnih poreza na sredstva donirana za potrebe suzbijanja epidemije prouzrokovane Korona virusom

Dr. sc. Jozo Piljić

Vijeće ministara Bosne i Hercegovine je na  6. vanrednoj sjednici održanoj dana 24.03.2020. godine donijelo Odluku o oslobađanju od obračuna i plaćanja indirektnih/neizravnih poreza i povratu već plaćenih indirektnih/neizravnih poreza na opremu i sredstva donirana od strane domaćih i međunarodnih subjekata za potrebe prevencije, suzbijanja i otklanjanja epidemije prouzrokovane korona virusom (COVID-19). Odluka je objavljena u „Službenom glasniku BiH“, broj 20/20.

str. 78 – 79.

JAVNE NABAVKE

Kako pojednostaviti postupke javnih nabavki?

Ivana Grgić, dipl. ecc.

Procedure javnih nabavki regulisane su odredbama Zakona o javnim nabavkama. Od početka proglašenja stanja prirodne nesreće, odnosno vanredne situacije zbog pandemije koronavirusa, pitanje koje i ugovorni organi i ponuđači postavljaju jeste kako provoditi postupke nabavki u ovim okolnostima i da li se postupci javnih nabavki mogu pojednostaviti? U radu se daje odgovor na ovo pitanje, a preporuke i mogućnosti za pojednostavljivanje postupaka nabavki mogu se koristiti kako u vanrednim okolnostima, tako i u postupcima nabavki koji se provode u uobičajenim okolnostima

str. 80 – 89.

PRAKSA KRŽ/URŽ-a

Izvodi iz Rješenja Ureda/Kancelarije za razmatranje žalbi

Priredila: Ivana Grgić, dipl. ecc.

Pregled prakse i izvodi iz obrazloženja Ureda / Kancelarije za razmatranje žalbi po pitanjima:

  1. Koje odredbe tenderska dokumentacija mora obavezno da sadrži, ako ugovorni organ zahtijeva dostavljanje uzoraka,
  2. Da li se obavezno traži da se u konkurentskom zahtjevu dostavljaju dokazi iz člana 45. Zakona o javnim nabavkama,
  3. Da li je značajno odstupanje ukoliko ponuđač u ponudi / izjavama ne popuni broj Službenog glasnika BiH u kom je objavljen sažetak obavještenja o nabavci,
  4. Računanja perioda izvršenja prethodno realizovanih ugovora,
  5. Obaveznosti odgađanja nastavka postupka nabavke do okončanja žalbene procedure, u slučaju zaprimanja žalbe.

str. 90 – 95.

SAVJETODAVNI SERVIS

ODGOVORI NA PITANJA PRETPLATNIKA

Javne nabavke

str. 96 – 106.

Radni odnosi FBiH

str. 107 – 116.

Radni odnosi RS

str. 117 – 122.

Porezi i finansije

str. 123 – 134.

Info stranica

str. 135 – 145.