Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravni Savjetnik 05/2016



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Novembar



Sarajevo - Hotel “Hollywood” - 20. 11. 2024.

Mostar - Hotel “Mostar” - 21. 11. 2024.

Tuzla - Hotel “Salis” - 26. 11. 2024.

Banja Luka - Hotel “Bosna” - 28. 11. 2024.

Sadržaj: Pravni Savjetnik 05/2016

PRAVNI SAVJETNIK 5

Maj/Svibanj 2016

 

U ovom broju možete pročitati:

Prestanak radnog odnosa u radnom zakonodavstvu FBiH

Vahida Hasanagić, dipl. iur. i  V. ass. mr. Emina Hasanagić

Autorice u radu analiziraju institut prestanka radnog odnosa, odnosno ugovora o radu, kako je regulisan radnim zakonodavstvom Federacije Bosne i Hercegovine. U prvom dijelu rada daje se kratki osvrt na teorijsko razmatranje ovog instituta, ističući neophodnost i značaj utvrđivanja uvjeta za zakoniti prestanak radnog odnosa. S obzirom na veliku ulogu radnog odnosa u osiguranju egzistencijalnih potreba radnika i članova njegove porodice, neosporna je važnost da raskidanje radnog odnosa ne bude prepušteno proizvoljnom, jednostranom djelovanju poslodavca. U tom smislu, Zakonom o radu su precizirani osnovi i mehanizmi prestanka radnog odnosa. Zato su se detaljno analizirale odredbe Zakona o radu FBiH, o prestanku ugovora o radu, te su sadašnja zakonska rješenja upoređena sa starim zakonom, radi utvrđivanja da li su i u kojoj mjeri ove odredbe izmijenjene

PS – br. 5., str. 11 – 19.

 

Primjena Zakona o radu u FBiH i Republici Srpskoj sa stanovišta poslodavaca koji zapošljavaju radnike u oba entiteta

Zoran Branković, diplomirani pravnik

Radno zakonodavstvo u Bosni i Hercegovini je u domenu zakonodavstva na nivou entiteta i Brčko Distrikta BiH. Ova činjenica usložnjava primjenu radnog zakonodavstva kod poslodavaca koji poslovnu djelatnost obavljaju u oba entiteta, pa i u Brčko Distriktu BiH, a posebno kod onih koji zapošljavaju veliki broj radnika u oba entiteta i distriktu. Ovdje se ukazuje na osnovne novine i određene izmjene u novom radnom zakonodavstvu Federacije BiH i Republike Srpske, u odnosu na ranije zakonodavstvo, s uporednim analizama pojedinih rješenja u novim zakonima o radu, prije svega sa stanovišta velikih poslodavaca.

PS – br. 5., str. 20 – 31.

 

Naknada plaće za vrijeme privremene spriječenosti za rad zbog materinstva

Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.

Autorica u tekstu problematizira institut zaštite žene i materinstva po Zakonu o radu u Federaciji BiH.   Zakon o radu propisuje čitav niz prava koja pripadaju ženi za vrijeme trudnoće i porođaja, odnosno njege djeteta. Neka od ovih prava pripadaju i ocu djeteta, odnosno jednom od usvojilaca djeteta ili licu kojem je na osnovu rješenja nadležnog organa dijete povjereno na čuvanje i odgoj do propisanih godina života djeteta. Potrebno je praviti razliku između prava žene trudnice koja, radi čuvanja i državanja trudnoće, ili zbog komplikacija izazvanih trudnoćom ili za vrijeme trudnoće, prema nalazu nadležnog ljekara, mora privremeno odsustvovati sa posla, što se smatra bolovanjem u smislu Zakona o zdravstvenom osiguranju, za razliku od ostalih prava privremenog odsustvovanja sa posla (porođajno odsustvo i druga odsustva radi njege djeteta), što se ne smatra bolovanjem u smislu Zakona o zdravstvenom osiguranju.

PS – br. 5., str. 32 – 39.

 

Zabrana diskriminacije po osnovu pola i roda: međunarodni standardi i bosanskohercegovački pravno-sistemski okvir

mr.sci. iur. Mihaela Jovanović i mr. sci. iur. Davor Trlin

Sažeto je predstavljena primjenu međunarodnih standarda zabrane diskriminacije po osnovu pola i roda u međunarodnoj i bh. pravnoj praksi. Uprkos brojnim odredbama koje izričito zabranjuju diskriminaciju, često se u stvarnosti dešava diskriminacija po osnovu pola i roda, u BiH znatno češće u odnosu na žene nego na muškarce. Dakle, u fokusu rada je prezentovanje stanja legislativne zaštite od diskriminacije po osnovu pola i roda u BiH, uz adekvatan kritički osvrt, te problemi sa kojima se određene kategorije društva susreću, a proizlaze iz pola ili roda. Radi sigurnije ocjene stanja u pravnom sistemu BiH, ukazano je i na međunarodni i okvir EU za ravnopravnost spolova, uz ukazivanja na određene stavove iz međunarodne jurisdikcije

PS – br. 5., str. 40 – 56.

 

Tužba za zaštitu kolektivnih interesa-novi institut u pravilima parničnog postupka

mr.iur. Adis Poljić

Predmet rada je novi institut u pravilima parničnog postupka u vidu tužbe za zaštitu kolektivnih interesa. Tužba za zaštitu kolektivnih interesa bila je i dosada normirana posebnim zakonima kojima se normira zaštita kolektivnih interesa posebnih grupa ljudi, kao što su naprimjer potrošači. Predmet tužbe za zaštitu kolektivnih interesa mogu biti interesi koji se tiču čovjekove okoline i životne sredine, zatim moralni, etnički, potrošački, antidiskriminacijski i drugi interesi, koji su zakonom zagarantovani ako su teže povrijeđeni ili ozbiljno ugroženi djelatnošću, odnosno uopće postupanjem lica protiv kojeg se tužba podnosi. U radu se ukazuje i na zaštitu posebnih grupa ljudi kod kojih najčešće postoji potreba za kolektivnom zaštitom i to: potrošača, jemaca i zaštita od diskriminacije

PS – br. 5., str. 57 – 71.

 

Pravna priroda hipoteke u materijalnom i procesnom pravu BiH

mr.iur. Amir Dehić

U radu se tematizuju se hipoteka i njene reperkusije, zatim položaj povjerioca i dužnika u dužničko-povjerilačkom odnosu, odnosno autonomija volje povjerioca kod izbora načina namirenja potraživanja. Dužniku jer dobija povoljnije uslove kredita, može da koristi nepokretnost koja je opterećena hipotekom, dok za povjerioca predstavlja sigurnost da će naplatiti svoje potaživanje zajedno sa kamatama. Za razliku od založnog prava na pokretnim stvarima kod kojih se u najvećem broju slučajeva stvar koja je predmet zaloge predaje u ruke povjeriocu, kod hipoteke to nije slučaj – dužnik i dalje neometano nastavlja koristiti nekretninu. Hipoteka kao sredstvo obezbjeđenja u kreditnom odnosu između banke – povjerioca i korisnika kredita – dužnika ima za svrhu osiguranje potraživanja plasiranih novčanih sredstava na finansijskom tržištu.
PS – br. 5., str. 72 – 77.

 

Procedure izrade zakona – teorija i praksa

Azra Bublin, dipl. iur.

U radu autorica analizira kako bi se teoretski trebalo pristupi pripremama i izradi teksta zakona i kako je potrebno da se poštuju propisane procedure donošenja i usvajanja zakona. Takođe, u članaku se navodi kakve posljedice koje nastaju u praksi zbog propusta kako u izradi teksta zakona, tako i u odnosu na propisane procedure.

PS – br. 5., str. 78 – 83.

 

Izuzeća od primjene Zakona o javnim nabavkama

Dragana Ribić, dipl. iur.

U radu se analiziraju izuzeća od obaveze primjene Zakona koji su taksativno pobrojani i mogu se podijeliti u nekoliko grupa. Prvu grupu čine opšti izuzeci koje primjenjuju i klasični i sektorski ugovorni organi, a koji su nabrojani u članu 10. Zakona. U okviru ove grupe su i koncesioni ugovori i ugovori o javno-privatnom partnerstvu. Druga grupa su posebni izuzeci  za sektorske ugovorne organe koji su definisani članom 86. Zakona. U treću grupu izuzetaka spadaju nabavke usluga koje su navedene u Aneksu II dio C Zakona. U svakom konkretnom slučaju kada primjenjuje izuzeće od primjene Zakona, ugovorni organ je obavezan da pažljivo ispita stvarnu situaciju kako bi bio siguran da su uslovi za izuzeće pravilno ispunjeni.

PS – br. 5., str. 84 – 92.

 

Uputstvo za nabavku seminarskih usluga

Melika Alajbegović, dipl. pravnik

Autorica u članku obrađuje nabavku usluga edukacije i stručnog usavršavanja na seminarima i radionicama koje spadaju u usluge male vrijednosti iz Aneksa II Dio B Zakona o javnim nabavkama. Obzirom na činjenica da  uslugu stručnog usavršavanja na seminarima, ugovorni organi rijetko mogu tačno planirati i  navesti obim ovih usluga  već to zavisi od ponuda koje će im dostaviti pravni subjekti koji organizuju seminare, kao i teme koje će biti ponuđene. Iz tih razloga ugovornim organima se mora ostaviti otvorenu mogućnost dostavljanja ponuda tokom cijele godine. Ponude mogu biti i u formi e-maila, letaka, brošura i sl. koje šalju privredni subjekti koji nude usluge stručnog usavršavanja putem seminara. Na kraju se daju konkretne upute koje  olakšavaju provođenje postupka nabavke seminarskih usluga za ugovorne organe i dobavljače.

PS – br. 5., str. 93 – 95.

 

Utjecaj naknada po osnovu djelatnosti članova skupština, nadzornih odbora, rad u komisijama i drugih tijela na koje se plaća PIO u visini 6% , u obračunu osnovice za visinu penzije po važećem i novom Zakonu PIO

mr.Kenan Spahić

Autor u odgovoru problematizira pitanje utjecaja naknada po osnovu djelatnosti članova skupština, nadzornih odbora, rada u komisijama i drugim tjelima na koja se plaća PIO u visini 6% na obračun osnovice za visinu penzije po važećem Zakonu o PIO/MIO. Njegov odgovor je negativan. Međutim, novi Zakon o PIO/MIO, koji je u pripremi, omogućit će to pravo.

PS – br. 5., str. 96 – 97.

 

SAVJETODAVNI SERVIS

 

JAVNE NABAVKE, str. 98-112

RADNI ODNOSI FBiH, str. 113- 122

RADNI ODNOSI RS, str. 123-142