Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Časopis Pravo i finansije – Juli/Avgust 2020.

Časopis Pravo i finansije - Juli/Avgust 2020 - REC d.o.o.

PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Novembar



Sarajevo - Hotel “Hollywood” - 20. 11. 2024.

Mostar - Hotel “Mostar” - 21. 11. 2024.

Tuzla - Hotel “Salis” - 26. 11. 2024.

Banja Luka - Hotel “Bosna” - 28. 11. 2024.

Sadržaj: Časopis Pravo i finansije – Juli/Avgust 2020.

Časopis Pravo i finansije – Juli/Avgust 2020.


PRAVO


Trgovina ljudima prema odredbama Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine – osvrt na sudsku praksu

Mr. Sunčica Hajdarović, viša asistentica

Autorica se u radu bavi međunarodnim dokumentima koji regulišu oblast trgovine ljudima, te pozitivnim propisima unutar Bosne i Hercegovine koji se bave ovom problematikom. U radu se daje analiza krivičnog djela međunarodne trgovine ljudima iz člana 186. Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine. Radi lakšeg pojašnjenja pojedinih elemanata bića ovog krivičnog djela, u radu se daje prikaz relevantne sudske prakse u Bosni i Hercegovini i regionu.

str. 11 – 19.


Zaštita topografije integralnog kola u BiH

Mr. Adnan Hadžimusić

Era računara i elektronike je u mnogome olakšala obavljanje velikog broja poslova. Moderne mašine i uređaji sadrže neizostavne elektroničke elemente koji upravljaju radom tih mašina i uređaja. Razvojem novih materijala koji imaju poluprovodničko svojstvo i pogodnih za primjenu u elektronici, izumljeni su razni elektronički uređaji sa različitim funkcijama koji se svakodnevno nadograđuju i usavršavaju, a smanjuje se i njihova veličina.

Radi obavljanja više operacija, više elektroničkih uređaja koji regulišu protok električnih signala, to jeste ima svojstvo poluprovodnika, spaja se u jednu cjelinu koja je nazvana integralno kolo. To je složeno električno kolo sastavljeno iz mnoštva elemenata (uglavnom tranzistora, objedinjeno na jedinstvenoj podlozi i spremno za ugradnju u složenije sisteme, ali kao jedinstvena komponenta. Samo osmišljavanje izgleda, odnosno rasporeda elektroničkih elementa koji čine jednu cjelinu nastaje kao rezultat intelektualnog rada naučnika.

U praksi se ovaj skup elektroničkih elemenata ugrađen na jednom komadu poluprovodničkog materijala s integralnim kolom u središtu naziva čip Kako bi se spriječilo neovlašteno korištenje produkta nečijeg intelektualnog rada, u ovom smislu skupa elektroničkih elemenata osmišljenih i povezanih u jednu cjelinu, predviđena je mogućnost zaštite tog produkta intelektualnog rada. Tako je definisano da se trodimenzionalni izgled integralnog kola zakonski zaštiti i time spriječi svako neovlašteno iskorištavanje nečijeg intelektualnog rada. Ova zaštita se ostvaruje u okviru Zakona o zaštiti topografije integralnog kola, a zaštita vrijedi na teritoriji države Bosne i Hercegovine

str. 20 – 25.

 

Digitalno tržište Evropske unije i pandemija coronavirusa

Mr. Samir Sabljica

Jedinstveno digitalno tržište Evropske unije otvara mogućnost za poboljšanje pristupa informacijama, poboljšanje djelotvornosti u smislu smanjenja troškova transakcija, dematerijalizacije potrošnje i smanjenja ekološkog pritiska te mogućnost za uvođenje poboljšanih poslovnih i administrativnih modela. Jačanje e-trgovine donosi očite koristi za potrošače, poput novih proizvoda koji se brzo razvijaju, nižih cijena, većeg izbora te kvalitetnije robe i usluga, zahvaljujući prekograničnoj trgovini i lakšoj komparaciji ponuda. Pandemija coronavirusa je imala impakt na digitalno tržište u kojem se odvija online trgovina te su neke grane industrije kao turizam, tekstilna industrija, modna industrija, imale drastičan pad, a neki drugi proizvodi kao što su hrana, lijekovi, medicinska sredstva, tableti, mobilni telefoni, računari su imali značajan porast prodaje. Potrebno je na osnovu iskustava stečenih tokom pandemije coronavirusa naći modalitete ponovnog oživljavanja i unapređenja digitalnog tržišta EU

str. 26 – 32.


RADNI ODNOSI

 

Monitoring zapošljavanja u državnu službu BiH kroz objavu postavljenih državnih službenika u “Službenom glasniku BiH”

Muhamed Grabus, dipl. iur.

U tekstu se analiziraju odredbe Zakona o državnoj službi u institucijama Bosne i Hercegovine. Ove odredbe regulišu objavu u Službenom glasniku Bosne i Hercegovine, po javnim i internim oglasima postavljenih državnih službenika u institucijama Bosne i Hercegovine, te odredbe Pravilnika o uslovima i načinu obavljanja internih konkursa, internih i eksternih premještaja državnih službenika u institucijama Bosne i Hercegovine, kao i Odluka o načinu polaganja javnog i stručnog ispita. Zakonsko regulisanje objave po javnim i internim oglasima postavljenih državnih službenika u Službenom glasniku Bosne i Hercegovine predstavlja iskorak ka transparentnijoj upravi i većem monitoringu javnosti.

str. 33 – 38.

 

Kriza izazvana korona virusom i potreba da se drugačije regulišu neka prava i obaveze iz oblasti radnog odnosa

Azra Bublin, dipl. iur.

Kriza izazvana korona virusom uzrokovala je širu i drugačiju primjenu odredaba odeđenih zakonskih instituta u oblasti radnih odnosa. To se posebno odnosi na institut – rad izvan prostorija poslodavca i radno vrijeme s obzirom da su se radne obaveze morale izvršavati u drugačijim uslovima, nego što je to predviđeno u redovnim okolnostima. Sa tim u vezi bila je potreba da se i prava i obaveze iz radnih odnosa regulišu drugačije u stanju prirodne ili druge nesreće, kao i za vrijeme vanrednog stanja u Federaciji Bosne i Hercegovine. U ovom članku je dat poseban ostvrt na navedene institute

str. 39 – 44.

 

Prikaz Zakona o radu Brčko Distrikta BiH (III dio)

Danijela Radonić, dipl. iur.

U reformskim procesima u Bosni i Hercegovini radnopravna regulativa zauzima značajno mjesto. Slijedeći identične aktivnosti u entitetima, krajem 2019. godine Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine dobija novi Zakon o radu. Novim zakonom regulisani su novi instituti, a određeni postojeći instituti su pretrpili značajne izmjene. To dovodi do potrebe analize radnopravnih normi i njihovog stavljanja u praktičan kontekst

str. 45 – 55.

 

Ostali pojavni oblici prestanka radnog odnosa prema odredbama Zakona o radu u Republici Hrvatskoj

Alan Vajda, mr. iur.

Ovim stručnim tekstom dajemo prikaz ostalih pojavnih oblika prestanka ugovora o radu koji su propisani odredbama Zakona o radu RH.

str. 56 – 69.


JAVNO PRIVATNO PARTNERSTVO

 

Efektivan razvoj tržišta javno-privatnog partnerstva u BiH

Dr. sc. Jozo Piljić

Javne investicije su od velikog značaja u razvoja jedne zemlje. Nastanak tržišta javno-privatnog partnerstva je pretpostavka za efikasniju i efektivniju isporuku javne usluge od strane privatnog sektora zbog transfera rizika na njega i stvaranju pretpostavki za efikasnijom primjenom zakonitosti ekonomije obujma u segmentu javnih investicija, kao i uvođenjem mehanizama konkurencije kako u fazu izgradnje javnih građevina, tako i u fazu eksploatacije i održavanja. Tržište javno-privatnog partnerstva određeno je subjektima koji na njemu sudjeluju, a to su, prije svega, javni i privatni partner. Javni partner razvija sposobnost artikulacije i definiranja standarda javne usluge, a privatni metode upravljanja rizicima

str. 70 – 76.


FINANSIJE I RAČUNOVODSTVO

 

Profitabilnost i upravljanje obrtnim sredstvima

Dr. sc. Mirna Pajević Rožajac

Svaka kompanija želi da efikasno upravlja obrtnim sredstvima da bi obezbijedila likvidnost i profitabilnost u svom poslovanju, odnosno pozitivan neto novčan tok, s akcentom na novčani tok od poslovnih (operativnih) aktivnosti. Efikasno upravljanje obrtnim sredstvima podrazumijeva tri važne odluke: naplata od kupaca treba da je što brža, zadržavanje zaliha treba da je kratko uz ostvarenje zadatih ciljeva proizvodnje i prodaje, i plaćanje dobavljačima treba da je što duže.

Profitabilnost se najčešće izražava profitnom stopom koja predstavlja udio profita u prodaji i pokazuje koliko je „zarađeno“ po svakoj prodatoj jedinici u novcu. Najvažniji pokretači profitabilnosti su rast prodaje i bruto marže, smanjenje operativnih i kapitalnih troškova, te efikasno upravljanje obrtnim sredstvima, odnosno rast neto obrtnog kapitala.

Kompanijama je veoma teško zadovoljiti sva tri cilja, a to je biti dovoljno likvidan, sa druge strane malo zadužen i visoko profitabilan. (finansijski trougao). Ključno za mjerenje spomenutih ciljeva je iznos novčanog toka od operativnih aktivnosti, kojeg pokreću osnovne dvije poluge: EBITDA (mjera profitabilnosti) i neto obrtna sredstva (odnos broja dana naplate od kupaca, držanja zaliha i plaćanje dobavljača)

str. 77 – 87.

 

Finansiranje profesionalnog sporta u državama članicama EU s posebnim osvrtom na zemlje regiona

Doc. dr. sc. Mirza Čaušević

U državama članicama Evropske unije profesionalni sport u pravilu se samofinansira, dok su u strukturi izvora fnansiranja sporta uopće na prvom mjestu sredstva iz privatnih izvora. (65,67% od ukupnih izvora na području EU). Sa druge strane, u zemljama bivše Jugoslavije, država načelno ne pomaže profesionalni sport javnim novcem, ali je još uvijek glavni finansijer sporta, uključujući i isplate za trajne novčane naknade tamo gdje one postoje. (Bosna i Hercegovina, Srbija, Hrvatska i Crna Gora).

Stoga su u cijeloj regiji potrebne velike promjene stečenih navika iz prošlog vremena, ali i propisa iz područja sportskoga prava. U Hrvatskoj su, prema uzoru na srpski Zakon o sportu, 2013. godine uvedena nova pravila o naknadama za bivše vrhunske sportaše. Međutim, pravo na naknadu nemaju sportaši s invaliditetom za medalje osvojene na svjetskim prvenstvima osoba s invaliditetom. Takva diskriminatorska odredba protivna je međunarodnom pravu. Sportski zakoni Bosne i Hercegovine, Republike Srbije i Crne Gore jednaka prava daju sportašima s invaliditetom kao sportašima bez invaliditeta

str. 88 – 92.

 

Upravljanje potraživanjima od kupaca

Mr. sci. Edina Aganović, dipl. ecc.

Upravljanje potraživanjima od kupaca podrazumijeva stalno praćenje i procjenu izloženosti kreditnom riziku po osnovu iskazanih potraživanja od kupaca kao jedne od najznačajnijih imovinskih pozicija u bilansi kako bi se povećala naplativost potraživanja od kupaca. To prevashodno zahtijeva da se prije zaključivanja ugovora provodi ocjena boniteta kupaca, kontinuirano prati realnost naplate potraživanja od kupaca, te poduzimaju različite metode naplate. Ocjena sigurnosti naplate potraživanja od kupaca neophodna je i sa aspekta prikaza realnih finansijskih izvještaja, a što nalažu međunarodni standardi finansijskog izvještavanja, koji uključuju i međunarodne računovodstvene standarde. O bitnosti kontinuiranog praćenja naplate potraživanja od kupaca i metodama naplate istih upućuje i tretman potraživanja putem zakonske regulative.

Iznalaženjem načina naplate potraživanja doprinijet će se očuvanju likvidnosti poslovnog subjekta, odnosno otvaranju mogućnosti ulaganja kapitala koji se zaradi u razvoj i širenje posla, a ne u izmirivanje obaveza dodatnim zaduživanjem ili iz izvora zadržane dobiti

str. 93 – 101.


JAVNE NABAVKE

 

Kako demotivisati ponuđače da nude neprirodno niske cijene u sistemu nabavki BiH?

Ivana Grgić, dipl. ecc.

Koncept neprirodno niske cijene podrazumijeva cijenu koja budi sumnju da ugovor može biti realizovan u granicama predviđenog kvaliteta ili da ugovor može biti realizovan u cijelosti prema ponuđenim cijenama. Opšte je poznato da je u Bosni i Hercegovini veliki pritisak na cjenovnu konkurentnost, te da se kroz postojeći sistem e-aukcije cijene često spuštaju do nerealno niskog niova, te da kasnije ponuđači ili odustaju od ponuda ili do problema dolazi tokom realizacije ugovora. Sve ovo budi potrebu da se preispita da li ugovorni organi u BiH imaju mogućnost da kroz kreiranje procesa javnih nabavki demotivišu ponuđače da nude neprirodno niske cijene.

U prvom dijelu rada dato je pojašnjenje šta je neprirodno niska cijena i u čemu je razlika između niske cijene i neprirodno niske cijene. U nastavku rada se govori o rizicima povezanim sa dodjelom ugovora ponuđaču koji je ponudio neprirodno nisku cijenu, iz ugla ugovornog organa i iz ugla dobavljača, identifikovanju neprirodno niskih cijena u postupcima javnih nabavki, te o mogućnostima koje ugovorni organi imaju, a koje bi mogle demotivisati ponuđače da nude neprirodno niske cijene

str. 102 – 110.

 

Korupcijski izazovi javnih nabavki

Irma Šahman-Šehić

Sistemska korupcija, kao ključna prepreka za razvoj društva, naročito je primjetna u postupcima javnih nabavki, što zbog nedovoljno izgrađenih institucionalnih kapaciteta za borbu protiv ove pojave, što zbog nedovoljno razvijene transparentnosti i odgovornosti u provođenju samih postupaka. U ovom radu analiziraju se pojavni oblici korupcije u javnim nabavkama i njihov zakonski tretman, kao i neregularnosti koje se vrše kroz pojedine faze postupaka, kao potencijalni koruptivni mehanizmi. Na kraju se analiziraju zakonska rješenja de lege ferenda, sadržana u Nacrtu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama. Ova zakonska rješenja se tiču prevencije i suzbijanja korupcije u javnim nabavkama.

str. 111 – 116.

 

SAVJETODAVNI SERVIS

ODGOVORI NA PITANJA PRETPLATNIKA

Javne nabavke

str. 117 – 127.

Radni odnosi FBiH

str. 128 – 136.

Radni odnosi RS

str. 137 – 144.

Porezi i finansije

str. 145 – 154.

Info stranica

str. 155 – 166.