Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.
Prijava za pretplatnike.
Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.
Časopis Pravo i finansije – Maj 2023.
Ograničenja pasivnog biračkog prava za državne službenike
Mogućnosti za angažovanje studenata u Bosni i Hercegovini
Pravilnik o načinu i uvjetima obavljanja poslova zaštite na radu kod poslodavca
Definicija ugovora o javnoj nabavci i način zaključivanja ugovora
Ispravka pogrešaka u financijskim izvještajima
Kako procijeniti vrijednost kompanije
Lohn poslovi kao postupak unutrašnje obrade
Priredio: doc. dr sc. Adis Poljić, sudija u Općinskom sudu u Živinicama
Javne nabavke – str. 148. – 163.
Radni Odnosi Republike Srpske – str. 164. – 179.
Zaštita na radu u Federaciji BiH – str. 180. – 195.
Elvedin Jusufbašić, dipl. pravnik
U analizi će se predstaviti pasivno biračko pravo i njegovo ograničenje za državne službenike u BiH. Izvršit će se uvid u određivanje pojma državni, javni i upravni službenik, kako u pravnoj teoriji, tako i u zakonskim određenjem ovih pojmova u BiH, kao i komparativno. Fokus je na analizi normi iz Izbornog zakona BiH i statusnih zakona o državnoj službi u BiH, koji se bave ograničenjem pasivnog biračkog prava za državne službenike. Utvrdit će se da li je došlo do evolucije ili konzervacije pasivnog biračkog prava za državne službenike na pojedinim nivoima vlasti u BiH. Dat će se uvid i u zakonska rješenja u pojedinim državama članicama EU, o načinu ostvarivanja pasivnog biračkog prava, biti kandidiran i biti biran, za njihove državne ili javne službenike. Na kraju će se dati zaključak o potrebi dalje evolucije ili reforme – ukidanja ili ublažavanja ograničenja pasivnog biračkog prava za državne službenike u BiH.
str. 14 – 28.
Danijela Radonić, diplomirani pravnik, dr.sc. Rialda Ćorović
Bosna i Hercegovina, kao i mnoge druge zemlje u svijetu, suočava se s brojnim izazovima u oblasti visokog obrazovanja. Jedan od ključnih problema je nedostatak prilika za praktično iskustvo i angažovanje studenata van učionice. Sve više poslodavaca prepoznaje važnost pružanja prilika za praktičnu edukaciju i sticanje radnog iskustva studentima, dok istovremeno i sve više studenata u BIH prepoznaje vrijednost uključivanja u takve programe. U ovom članku ćemo istražiti različite načine na koje se studenti u BIH mogu angažovati i koji su benefiti takvog angažmana kako za studente tako i za poslodavce. Status studenta regulisan je u cjelosti propisima o visokom obrazovanju. Negdje u „sivoj zoni“ između tih propisa i propisa o radu nalazi se studentska praksa koja nije regulisana u Bosni i Hercegovini.
str. 29 – 49.
Edin Beganović, bachelor inžinjer sigurnosti i pomoći
Zaštita na radu je sastavni dio organizacije rada i izvođenja radnog procesa, a ostvaruje se obavljanjem poslova zaštite na radu i primjenom propisanih, ugovorenih, kao i priznatih pravila zaštite na radu te naređenih mjera i uputa poslodavca.
U skladu sa Zakonom o zaštiti na radu, svaki poslodavac (koji ima jednog i više zaposlenih radnika), mora organizovati vođenje poslova zaštite na radu.
Način obavljanja tih poslova zavisi od broja radnika zaposlenih kod poslodavca, te nivoa opasnosti utvrđenog procjenom rizika.
Pri tome radnik zaštite na radu poslodavcu i radnicima pruža stručnu pomoć iz područja zaštite na radu, tj. Izvještava o zakonskim promjenama, obavlja stručni nadzor nad primjenom pravila zaštite na radu, vodi brigu da se radnicima osiguraju svi potrebni radni uslovi i dr., vodi propisanu evidenciju iz područja zaštite na radu, a prema potrebi sarađuje s nadležnim službama iz područja zaštite na radu, npr. s inspekcijom rada, medicinom rada i sl.
str. 50 – 61.
Ervin Kreševljaković, dipl. pravnik
Tekst ima za cilj pojašnjenje definicije ugovora o javnoj nabavci sa posebnim naglaskom na Izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama koje su usvojene u septembru 2022. godine a kojima je definicija ugovora o javnoj nabavci doživjela izvjesne korekcije. Ovo se posebno odnosi na definiciju ugovora o javnoj nabavci usluga koja je izmijenjena u skladu sa potpuno novim konceptom usluga usklađenog sa Direktivama EU te na uvođenje, u naše zakonodavstvo, tri potpuno nova instituta: oznaka, zahtjevi za oznaku i životni vijek a koji su, na određeni način, usko povezani za definiciju ugovora o javnoj nabavci. S tim u vezi je i način zaključenja ugovora koji se odvija putem dvije pravne radnje odnosno dvije izjave volje, a to su: ponuda i prihvat ponude.
str. 62 – 73.
Nermin Jusić, magistar ekonomije
Početkom primjene CEFTA Odluke broj 1/2021 u Bosni Hercegovini je od 1.februara 2023. godine omogućena paralelna primjena dva seta preferencijalnih pravila porijekla robe, što će olakšati povlašteni vanjskotrgovinski promet roba privrednih subjekata iz BiH sa ostalim zemljama CEFTA zone (Srbija, Sjeverna Makedonija, Crna Gora, Kosovo, Albanija i Moldavija) koje primjenjuju identična pravila porijekla. Osim starih pravila PEM Konvencije uvodi se paraleno i primjena novih revidiranih tranzicionih pravila porijekla (tzv.prelazna pravila) koja su modernizovana i fleksibilnija sa značajnim pojednostavljenjima u izradi finalnih proizvoda i strukturi materijala uz prilagođenje modernim uslovima proizvodnje i trgovine. Privredni subjekti sada mogu da biraju primjenu povoljnijih pravila porijekla čime smanjuju troškove proizvodnje.
str. 74 – 86.
Prof. dr.sc. Jozo Piljić
Pogreške mogu nastati u postupku priznavanja, mjerenja, prezentiranja ili objave elemenata financijskih izvještaja uslijed pogrešnih obračuna, pogrešne primjene računovodstvenih standarda, pogrešne procjene, previda, ili pak pokušaja prijevare radi ostvarenja određenih ekonomskih koristi. Ako financijski izvještaji sadrže pogreške koje su ili značajne, ili nisu značajne, ali su učinjene sa svjesnom namjerom da se njima postigne očekivani sud prezentiranjem financijskih izvještaja, za takve pogreške, zahtijeva se njihova retroaktivna korekcija kroz bilancu stanja na način da se bilanca stanja korigira kao da pogreške nisu ni nastale, neovisno o vremenu njihova nastanka. Pogreške tekućeg izvještajnog razdoblja ispravit će se prije objave financijskih izvještaja ukoliko su na vrijeme otkrivene, a pogreške nastale u prethodnom izvještajnom razdoblju korigiraju sve komparativne izvještaje uz izvještaj tekućeg obračunskog razdoblja.
str. 87 – 94.
Ahmed Aljukić, dipl. ecc.
Zakon o računovodstvu i reviziji FBiH (Službene novine 15/21) omogućio je ovlaštenim procjeniteljima pravo da mogu vršiti utvrđivanje ekonomske vrijednosti imovine, kapitala i obaveza. Međunarodni standardi procjene vrijednosti MSPV navode da je „Procjenitelj“ pojedinac, grupa pojedinaca ili pojedinac u okviru društva, bez obzira da li je riječ o osobi, odnosno osobama koje su u radnom od¬nosu (unutrašnji procjenitelji) ili angažovani (ugovoreni/vanjski procjenitelji), koji posjeduju neophodne kvalifikacije, sposobnosti i iskustvo da izvrše procjenu vrijednosti na objektivan, etički i kompetentan način. U ovom članku navesti ćemo pristupe procjene vrijednosti, te ćemo se najviše fokusirati na Dohodovni (prihodovni) pristup u kojem je najzastupljenija metoda diskontovanih novčanih tokova (DCF metoda). Prikazati ćemo i izračun rizika, odnosno kako izračunati ponderisani prosječni trošak kapitala odnosno WACC.
str. 95 – 105.
Samira Memić, diplomirani ekonomist
Lohn poslovi predstavljaju poseban oblik unutrašnje obrade, koji se vrši na osnovu ugovora zaključenog između stranog lica kao nalogodavca i lica registrovanog u BiH na osnovu odobrenja carinskog organa (nosioc odobrenja), po osnovu kojeg ostvaruje pravo uvoza robe (dobara) radi procesa njihove obrade i ponovnog izvoza iste u obrađenom stanju. Postavlja se pitanje, na šta treba posebno obratiti pažnju prilikom izdavanja fakture nosioca odobrenja za unutrašnju obradu (lica registrovanog u BiH) te prava na odbitak ulaznog poreza na domaćem tržištu. U ovom članku autor, uz primjere, daje odgovor na postavljena pitanja sa namjerom da riješi dileme poreskih obveznika.
str. 106 – 111.
Prof. dr. sci. Asja Gojačić
Marketing je proces koji uključuje niz aktivnosti vezanih za proizvod s ciljem ostvarenja razmjene dobara i usluga kojom će u konačnici biti zadovoljni ponuđač i potrošač. Temeljni smisao marketinga je u nastojanju da se prepoznaju potrebe i želje potrošača i ponude proizvodi koji će ih zadovoljiti. S tim ciljem osmišljava se marketinški program koji obuhvaća četiri temeljna upravljiva elementa: sam proizvod, cijenu, promociju i distribuciju. Usmjerenost na potrebe potrošača prirodno vezuje marketing za psihologiju, znanost koja se bavi psihičkim procesima i ponašanjem. Upoznavanje potrošačkih potreba, otkrivanje odrednica potrošačkog odlučivanja i ponašanja te otkrivanje razlika među potrošačima neke su od glavnih zadaća psihologije marketinga, discipline koja se ubrzano razvila otkako je masovni neizdiferencirani marketing zamijenjen strategijom usmjerenom na potrošača.
str. 112 – 127.
str. 128 – 147.
2015 – Časopis 2016 – Časopis 2017 – Časopis 2018 – Časopis 2019 – Časopis 2020 – Časopis 2021 – Časopis 2022 – Časopis 2023 – Časopis