Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 10-2017



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Decembar



Mostar - Hotel “Mostar” - 16. 12. 2024.

Sarajevo - Hotel “Hollywood” - 17. 12. 2024.

Tuzla - Hotel “Salis” - 18. 12. 2024.

Banja Luka - Hotel “Bosna” - 23. 12. 2024.

Sadržaj: Pravo i finansije 10-2017

Sadržaj: Pravo i finansije 10-2017

 

JAVNE NABAVKE

Primjedbe i preporuke službi za reviziju BiH/FBiH/RS/BD za 2016. godinu (dio I)

Ivana Grgić, dipl.ecc

Revizorski izvještaji za 2016. godinu važni su za sve učesnike u postupcima javnih nabavki, jer pokazuju koliko su revidirani postupci javnih nabavki bili skladu sa zakonom i podzakonskim aktima, gdje su uočeni nedostaci, gerške i propusti, te na koji način unaprijediti sistem nabavki. Na pregledan i jednostavan način (u formi tabele) dat pregled primjedbi i preporuka Službi za reviziju insitucija BiH, te Službi za reviziju Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko Distrikta na provedene postupke javnih nabavki u 2016. godini. U ovom broju časopisa dat je pregled primjedbi i preporuka koje se odnose na: plan nabavki, pokretanje postupaka nabavki, – tendersku dokumentaciju, nabavku vozila, za koje predmete nabavke ugovorni organi nisu provodili postupke javnih nabavki, a prema zakonskim propisima su bili u obavezi, dok će primjedbe i preporuke koje se odnose na preostale faze postupaka nabavki biti objavljene u narednom broju časopisa.

 

str. 11 – 20.

 

Uvid u ponude i kopiranje ponuda

Ilija Ignjatić, dipl. pravnik

Zakonom o javnim nabavkama propisana je mogućnost ponuđačima da mogu izvršiti uvid u ponude drugih ponuđača. Međutim, Zakonom nije propisano da li ponuđači imaju pravo da kopiraju ponudu ili dijelove ponude drugih ponuđača koji su učestvovali u postupku javne nabavke. U praktičnoj primjeni Zakona ovakva situacija odrazila se na neujednačeno postupanje ugovornih organa, odnosno neki ugovorni organi dozvoljavaju kopiranje ponuda drugih ponuđača, a neki ne dozvoljavaju. I institucije zadužene za praćenje primjene Zakona (Agencija za javne nabavke Bosne i Hercegovine i Kancelarija za razmatranje žalbi Bosne i Hercegovine), nisu imale usaglašen stav o ovom pitanju. Ovaj tekst je pokušaj praktičnog približavanja svim učesnicima u sistemu javnim nabavki mogućnost uvida u ponude i kopiranje ponuda.

 

str. 21 – 30.

 

RADNI ODNOSI

Porodiljsko odsustvo i plaćena odsustva žene – majke

Ljiljana Ćehajić, dipl. iur., Mirela Mašić, dipl.oec, Mr. Sabina Džanović

Daje se pregled zakonskih rješenje u skladu sa kojim žena – majka ostvaruje pravo na porodiljsko odsustvo, kao i pravo na druge kategorije plaćenih odsustava, a u cilju zaštite materinstva i roditeljstva. Skreće se posebna pažnja na dodatna prava koja osiguravaju zaštitu žene-majke, a o čemu poslodavci posebno moraju voditi računa. Također, dio teksta je posvećen pitanju prava na naknadu plaće za vrijeme porodiljskog odsustva, te je dat pregled zakonskog osnova i visine ove naknade po kantonima. Osim toga, pomenut je porezni tretman isplata naknade plaće ženi – majci, kao i način na koji se ovo pravo ostvaraju u slučaju „međuentitetskih“ zaposlenika.

 

str. 31 – 43.

 

Različit pravni položaj radnika zaposlenih na određeno vrijeme  kod poslodavca koji ima poslovnice u različitim dijelovima BiH

Ljiljana Ćehajić, dipl. Iur

Članak ukazuje na pravna rješenja Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine, entitetskih zakona o radu i Zakona o radu Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, koja se odnose na različit pravni položaj radnika zaposlenih na određeno vrijeme kod poslodavca koji ima poslovnice u različitim dijelovima Bosne i Hercegovine, sa ciljem da se ukaže na različite uslove pod kojima se ti ugovori mogu zaključiti i različite obaveze poslodavaca i radnika, o kojima se mora voditi računa, ali koje dovode do „zakonite“ neravnopravnosti  radnika u sjedištu poslodavca i van sjedišta poslodavca.

str. 44 – 47.

 

PRAVO

Predstavništva i podružnice (poslovne jedinice) u inostranstvu

Momir Stefanović, dipl. oec.

Dok je mogućnost osnivanja predstavništava domaćih firmi u inostranstvu nesporna, situacija u pogledu otvaranja podružnica (poslovnih jedinica) domaćih firmi u drugim zemljama nije tako „čista“. U većini zemalja u čije propise imamo uvid takva mogućnost postoji. U nekim zemljama to, međutim, nije moguće  i u njima se poslovanje domaćih firmi može organizovati isključivo osnivanjem firmi – kćerki (kakva je situacija donedavno bila i u Federaciji BiH). U tom pogledu postoje i problemi terminološke prirode u smislu da se za isti organizacioni oblik (podružnicu) koriste i različiti nazivi (kao npr. „ogranak“, „dio pravnog lica“, „filijala“ i sl.). U svakom slučaju, da bi se stekao potpun uvid u mogućnost osnivanja podružnice u inostranstvu potrebno je konsultovati i domicilne propise, odnosno propise konkretne  zemlje koji se odnose na tu oblast.

str. 48 – 57.

 

Zakonske norme u funkciji pravne sigurnosti građana

Doc. dr. Duško Košpić, dipl. pravnik

Vladavina prava putem normiranja, odnosno donošenja kvalitetnih pravnih normi, a što podrazumijeva usvajanje kvalitetnih i provodljivih zakona, treba da bude jedan od prioriteta u svakom društvu. U javnosti su često prisutne dileme da li se zakoni primjenjuju kako treba ili jesu li zakoni dovoljno dobri, odnosno kvalitetni. Radi pravne sigurnosti fizičkih lica, odnosno građana takva dilema ne bi trebala postojati iz razloga što je potrebno kako da zakoni budu dobri, odnosno kvalitetni, tako i da se zakoni primjenjuju na način kako treba. Upravo radi pravne sigurnosti fizičkih lica, odnosno građana treba omogućiti istima da, pored „pravosudne sfere“, i oni mogu „učestvovati“ u svojoj pravno-interesnoj sigurnosti. Shodno tome, u ovom tekstu razmatra se prijedlog na koji način fizička lica, tj. građani mogu da pridonesu svojoj sigurnosti u krivičnom postupku

str. 58 – 59.

 

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Finansijsko izvještavanje u skladu sa MSFI 15 – Prihodi od ugovora sa kupcima 

Dr. sc. Mirna Pajević

U maju 2014. godine, Međunarodni odbor za računovodstvene standarde (IASB) je objavio Međunarodni standard finansijskog izvještavanja 15 – Prihodi od ugovora sa kupcima, koji mijenja Međunarodni računovodstveni standard (MRS) 18 – Prihodi, MRS 11 – Ugovori o izgradnji, kao i interpretacije vezane za njih. Razvijen u vezi sa US GAAP standardom 606, MSFI 15 ukida nedosljednosti i slabosti prethodnih zahtjeva u vezi sa prihodima te obezbjeđuje jasan okvir priznavanja prihoda, pruža uporedivost prihoda između različitih pravnih lica, industrija, jurisdikcija i tržišta kapitala. Namjera ovog standarda je da obezbijedi mnogo više korisnih informacija korisnicima finansijskih izvještaja kroz poboljšane zahtjeve za objavljivanjima, kao i jednostavniju pripremu finansijskih izvještaja kroz smanjen broj pojedinačnih dokumenata koje pravno lice koristi u ovoj aktivnosti. U aprilu 2016. godine objavljeni su i dodaci čija je namjena objašnjenje određenih zahtjeva i dodatna pomoć, iz razloga što ovaj standard nije jednostavno primijeniti.

str. 60 – 68.

Porez po odbitku – računovodstveni tretman

Mr. Sabina Džanović

U članku se obrađuje računovodstveno obuhvatanje poreza po odbitku kada se taj porez plaća u skladu sa propisima o porezu na dobit u Federaciji BiH. Porez po odbitku predstavlja porez na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice od rezidentnog pravnog lica po osnovu naknada od usluga koje se pružaju ili koriste, odnosno koje će biti pružene ili korištene na teritoriji Federacije BiH, kao što su savjetovanje, istraživanje tržišta, usluge podrške (IT podrška, budžetiranje i dr.). Također, kamate (osim kamata koje su izričito izuzete Zakonom o porezu na dobit), dividende, kao i naknade za autorska prava i druga prava intelektualnog vlasništva, naknade za zakup po osnovu iznajmljivanja pokretne i nepokretne imovine i dr. navedene u Zakonu isplaćene nerezidentu su predmet obračuna i isplate poreza po odbitku. Međutim, uvijek treba imati u vidu da li BiH ima zaključen ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja sa zemljom nerezidenta kojem se vrši plaćanje, te ukoliko ima, tada se primjenjuju odredbe tog ugovora.

str. 69 – 74.

 

Intrakomunitarni evazijski oblici poreza na dodanu vrijednost – „ringišpil“ i lančane transakcije

Dr. sc. Jozo Piljić

Postoje mnogobrojni oblaci evazije poreza na dodanu vrijednost. „Ringišpil transakcije“ razlikuju se od ostalih oblika evazije poreza na dodanu vrijednost, pored ostalog, i po tome što ih vrše organizirane kriminalne grupe. Riječ je o dobro osmišljenim, precizno planiranim i od strane plaćenog stručnog osoblja savjetima propraćenim transakcijama (takvi stručnjaci poznaju strani jezika, inozemni platni promet, raspolažu znanjima u oblasti pružanja špediterskih usluga i u oblasti transporta, načinu razmišljanja i ponašanja poreznih službenika i sl.). Zbog svoje suštinske bliskosti sa „ringišpil transakcijama“ pojedini autori smatraju „lančane“ transakcije (eng. chain transactions) zapravo modalitetom ringišpil transakcije. Među njima, međutim, postoji jedna značajna razlika. Dok kod ringišpil transakcija dobro dospijeva ponovo u ruke njenog prvobitnog inicijatora, po čemu su ovakve transakcije i dobile ime, kod „lančanih“ transakcija to nije slučaj, i roba završava svoj put kod krajnjeg potrošača u okviru istog prometnog lanca.

str. 75 – 83.

 

SAVJETODAVNI SERVIS

 

Javne nabavke

str. 84 – 97.

Radni odnosi FBiH

str. 98 – 110.

Porezi i finansije

str. 111 – 119.

Info stranica

str. 120 – 130.