Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 05-2018



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Novembar



Sarajevo - Hotel “Hollywood” - 20. 11. 2024.

Mostar - Hotel “Mostar” - 21. 11. 2024.

Tuzla - Hotel “Salis” - 26. 11. 2024.

Banja Luka - Hotel “Bosna” - 28. 11. 2024.

Sadržaj: Pravo i finansije 05-2018

Sadržaj: Pravo i finansije 5-2018

 

PRAVO

Holding društvo – matica za povezivanje

Momir Stefanović, dipl. oec.

Holding društvo (engl. Holding company, njem. Holding Dachgesellschaft), kao oblik organizovanja povezanih društava, institut je  Zakona o privrednim društvima FBiH, prema kojem holding nastaje kada se vladajuće društvo i jedno ili više zavisnih društava, na osnovu zaključenog ugovora o vođenju poslova, objedine jedinstvenim vođenjem poslova od vladajućeg društva, pri čemu pojedinačna društva predstavljaju društva holdinga. Treba naglasiti da je za sticanje statusa holdinga neophodno da posjedovanje prava kontrole istovremeno bude praćeno i vršenjem kontrolne funkcije.

Osnovni motiv formiranja holdinga je uspostavljanje vlasničke prevlasti nad postojećim i budućim članicama. Članice holdinga gube svoju upravljačku autonomiju, ali ne i poslovnu. One nastavljaju poslovanje kao samostalni poslovni subjekti, tj. posluju za svoj račun i stupaju u pravni i poslovni promet. Drugim riječima, zavisna društva nisu upravljački samostalna, ali uživaju punu poslovnu autonomiju.

str. 11 – 15.

Zakonske norme u funkciji pravne sigurnosti građana

Doc. dr. Duško Košpić, dipl. iur.

Vladavina prava putem normiranja, odnosno donošenja kvalitetnih pravnih normi, a što podrazumijeva usvajanje kvalitetnih i provodljivih zakona, treba da bude jedan od prioriteta u svakom društvu. U javnosti su često prisutne dileme da li se zakoni primjenjuju kako treba ili jesu li zakoni dovoljno dobri, odnosno kvalitetni. Radi pravne sigurnosti fizičkih lica, odnosno građana takva dilema ne bi trebala postojati iz razloga što je potrebno kako da zakoni budu dobri, odnosno kvalitetni, tako i da se zakoni primjenjuju na način kako treba. Upravo radi pravne sigurnosti fizičkih lica, odnosno građana, treba omogućiti istima da pored „pravosudne sfere“ i oni mogu „učestvovati“ u svojoj pravno interesnoj sigurnosti. Shodno tome, u ovom tekstu razmatra se prijedlog na koji način fizička lica, tj. građani mogu da pridonesu svojoj sigurnosti u krivičnom postupku.

str. 16 – 17.

Žalba u upravnom postupku Federacije Bosne i Hercegovine

Dr. sc. Emina Hasanagić, docentica

Žalba je jedini redovni pravni lijek u upravnom postupku putem kojeg se može osporavati zakonitost prvostepenog rješenja. Pravo na žalbu je važno načelo, bez kojeg ne bi bilo moguće obezbijediti adekvatnu zaštitu prava i pravnih interesa stranaka, s obzirom da ne bi bio osiguran instancijski nadzor organa uprave. Ističe se važnost žalbe u upravnom postupku, te analiziraju sve važne faze u ostvarivanju prava na žalbu u skladu s odredbama Zakona o upravnom postupku Federacije BiH. Nakon prikaza pojma i značaja žalbe, fokus je na pitanjima nadležnosti za rješavanje o žalbi, te se posebno opisuje rad prvostepenog organa uprave po žalbi, te rad drugostepenog organa po žalbi. Poseban osvrt se daje u pogledu nastanka situacije „šutnje uprave“, kada nadležni organ u propisanom roku ne riješi o zahtjevu stranke, te stranka ima pravo podnijeti žalbu kao da joj je zahtjev odbijen. Na kraju se daje kratki prikaz prigovora kao pravnog sredstva u upravnom postupku

str. 18 – 26.

RADNO PRAVO

Plaćeno i neplaćeno odsustvo regulisano Zakonom o radu FBiH

Nerma Rajkić, dipl. iur.

Pravo radnika na plaćeno i neplaćeno odsustvo regulisano je Zakonom o radu Federacije BiH, kao i drugim zakonima koji se spominju u tekstu. Razlika između plaćenog i neplaćenog odsustva, između ostalog, je i u tome da radnik po naprijed navedenom zakonu ima pravo na plaćeno odsustvo i poslodavac mu ga mora odobriti, nakon što je naravno radnik dostavio zahtjev i potrebnu dokumentaciju zbog kojeg traži isto, a pravo radnika na neplaćeno odsustvo je ostavljeno na volju poslodavcu da odluči li će radniku odobriti ili neće. U radu su navedeni uslovi i razlozi kada će radnik imati pravo na plaćeno i neplaćeno odsustvo i prava koja mu pripadaju po istom.

str. 27 – 33.

Zaštita radnika u slučaju privremene spriječenosti za rad, smanjenja ili gubitka radne sposobnosti

Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.

U članku se analiziraju položaj i zaštitu radnika u slučaju privremene spriječenosti za rad, smanjenja ili gubitka radne sposobnosti, odnosno problemi i prava invalida prve i druge kategorije invalidnosti i obaveze poslodavaca u vezi s ostvarivanjem prava tih lica, u skladu sa Zakonom o radu FBiH, Zakonom o zdravstvenom osiguranju i novim pravnim rješenjima iz Zakona PIO/MIO

str. 34 – 40.

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Konsolidacija finansijskih izvještaja uz praktične primjere

Dr. sc. Mirna Pajević

Konsolidaciju finansijskih izvještaja potrebno je posmatrati u skladu s odredbama Zakona o računovodstvu i reviziji FBiH, te relevantnim Međunarodnim računovodstvenim standardima i Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja.

Novi standard za konsolidaciju MSFI 10 – Konsolidovani finansijski izvještaji zamjenjuje dotadašnji MRS 27 – Konsolidovani i odvojeni finansijski izvještaji. Sva pitanja vezana uz izradu konsolidovanih finansijskih izvještaja zavisnih društava regulisana su kroz MSFI 10, u kojem se kao najvažnija novina javlja način utvrđivanja kontrole, dok osnovne tehnike konsolidacije ostaju iste. Novi MRS 27- Odvojeni finansijski izvještaji se objavio istovremeno sa MSFI 10. Zajedno, ova dva standarda zamjenjuju „stari“ MRS 27 – Konsolidovani i odvojeni finansijski izvještaji.

Nova pravila za utvrđivanje kontrole posljedica su kompleksnih poslovnih struktura u kojima udjel u kapitalu subjekta ne mora više biti jedini indikator postojanja kontrole.

Izmijenjena definicija kontrole najviše se odražava na konsolidovanje subjekata posebne namjene, kojeg su velike kompanije često koristile za skrivanje obaveza iz bilansa stanja od svojih ulagača.

str. 41 – 54.

Izmjene i dopune Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dohodak

Mirela Mašić, dipl. oec.

Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dohodak FBiH, objavljen krajem aprila, kao najznačajniju novinu donosi novopropisane obrasce prijave oporezivih primanja iz inostranstva, kao i primanja koji nisu oslobođena oporezivanja u smislu člana 5, odnosno člana 6. Zakona o porezu na dohodak FBiH, a za koje do sada nije bio preciziran način prijave, pa su se iz tog razloga u praksi pojavljivali različiti pristupi kako po pitanju načina obračunavanja pripadajućih obaveza za porez na dohodak, odnosno doprinose, ali i u vidu izbjegavanja prijave oporezivih primanja po ovom osnovu i plaćanja propisanih obaveza. U tekstu je dat osvrt na pomenute, ali i druge promjene koje su nastupile ovim izmjenama  i to narednog dana od dana objave (od 21. 4. 2018. godine)

 

str. 55 – 58.

Novi Zakon o doprinosima u Republici Srpskoj

Miroslav Brkić, dipl. oec

Krajem 2017. godine u Republici Srpskoj usvojen je novi Zakon o doprinosima, koji se nalazi u primjeni od 1. januara 2018. godine. Novi zakon donosi u cijelosti izmijenjenu sistematiku, na način da su odredbe teksta konciznije i jasnije u odnosu zakon o doprinosima koje je bio u primjeni do kraja 2017. godine.

Pored navedenog, Zakon donosi određene izmjene u vezi s obavezom plaćanja doprinosa kod profesionalnih djelatnosti, autorskih prava, privremenih i povremenih poslova, poljoprivredne djelatnosti, oblasti proizvodnje tekstila, odjeće, kože i proizvoda od kože, itd. Takođe, uvodi se i nova kategorija obveznika doprinosa – samostalna ugostiteljska djelatnost – fizička lica koja nisu registrovana kao preduzetnici, te se umanjuje osnovica doprinosa za lica koja ostvaruju naknadu plate u periodu korišćenja porodiljskog bolovanja 2018. godini. Novim Zakonom o doprinosima mijenja se i struktura stopa doprinosa, dok zbirna stopa doprinosa ostaje nepromijenjena.

str. 59 – 67.

Nova profesija u Republici Srpskoj – porezni savjetnik

Bernard Iljazović, dipl. oec

S obzirom na sve rigidniji i kompleksniji porezni sustav, poreznim obveznicima neophodna je profesionalna pomoć kako bi pravovremeno mogli odgovoriti na sve porezne izazove sa kojima se suočavaju u svakodnevnom poslovanju. Upravo stoga uloga poreznog savjetnika postaje sve značajnija kako bi istima pomogao da što učinkovitije i efikasnije riješe svoja porezna pitanja i izbjegnu moguće sporove sa poreznim tijelima, ali isto tako i pravovremeno podmirili svoje zakonske obveze i izbjegli velike financijske izdatke. Slijedeći pozitivnu praksu europskih zemalja i Republika Srpska je omogućila stjecanje novog zvanja porezni savjetnik kako bi svojim građanima omogućila korištenje usluga istog u poreznim stvarima. U tekstu su dati način i postupak stjecanja predmetnog zvanja.

 

str. 68 – 72.

MENADŽMENT

Kontroling u funkciji uspješnosti poslovanja preduzeća

Dr. sc. Jozo Piljić

U suvremenim uvjetima poslovanja rastuće kompleksnosti i dinamike javlja se sve veća potreba za kontrolingom kao stručnom podrškom menadžmentu. Kontroling pomoću svojih načela koordinacije i integracije te korištenjem različitih instrumenata operativnog i strategijskog upravljanja pomaže menadžmentu u bržem i boljem prilagođavanju unutarnjim i vanjskim promjenama. Kontroler je, kao inovator, suvremena generacija kontrolinga kojom se uvode novi instrumenti i metode, prikladni za rješavanje suvremenih problema. Cilj upravljački usmjerene koncepcije kontrolinga je povećanje sposobnosti reakcije (efikasnosti) i aktivnog prilagođavanja (efektivnosti) sustava vođenja kako bi se ostvarili ciljevi poduzeća, odnosno porast sposobnosti aktivnog i pasivnog prilagođavanja promjenama unutar i izvan poduzeća.

str. 73 – 87.

JAVNE NABAVKE

Izvodi iz rješenja Ureda/Kancelarije za razmatranje žalbi

Ivana Grgić, dipl. ecc.

U ovom broju pregleda prakse Ureda / Kancelarije za razmatranje žalbi dat je pregled prakse i izvodi iz obrazloženja URŽ/KRŽ na pitanja:

  1. Da li neupisivanje cijene i slovima može biti razlog eliminacije ponuđača?
  2. Da li se iznos PDV-a koji je greškom upisan u rubriku popusta može tretirati kao matematička greška?
  3. Kako treba da glasi tekst uvjerenja suda iz člana 45. stav (1) tačka a) Zakona o javnim nabavkama?
  4. Da li je prihvatljiva ponuda u kojoj je bankarska garancija za ozbiljnost ponude dostavljena kao poseban dokument?
  5. Tretmana advokatskih troškova kada se žalba djelimično usvaja.

str. 88 – 91.

Dodatak: Pregled kolektivnih ugovora u FBiH

str. 92 – 93.

SAVJETODAVNI  SERVIS

Javne nabavke

str. 94 – 103.

Radni odnosi u FBiH

str. 104 – 112.

Radni odnosi u RS

str. 113 – 118.

Porezi i finansije

str. 119 – 124.

Info stranica

str. 125 – 135.