Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 09-2018



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Novembar



Sarajevo - Hotel “Hollywood” - 20. 11. 2024.

Mostar - Hotel “Mostar” - 21. 11. 2024.

Tuzla - Hotel “Salis” - 26. 11. 2024.

Banja Luka - Hotel “Bosna” - 28. 11. 2024.

Sadržaj: Pravo i finansije 09-2018

Sadržaj: Pravo i finansije 9 / 2018

PRAVO

Osnovni kapital i upravljanje dioničkim društvima

Mirela Gljiva, mr. iur.

Dioničko društvo je društvo kapitala. Osnovna karakteristika ogleda se u tome da je temelj povezivanja i udruživanja kapital, a ne osoba. Pravni sistemi u svijetu regulišu osnivanje dioničkog društva na dva načina: po sistemu slobodnog osnivanja i po sistemu prethodnog odobrenja. Najveći broj zemalja koje prihvaćaju sistem slobodnog osnivanja dioničkih društava traži da se ona upisuju u registar ili specijalni registar za trgovinska društva. Upisom u registar dioničko društvo stječe svojstvo pravne osobe. Državni organ koji vodi registar dužan je utvrditi jesu li ispunjeni svi uvjeti koje predviđa zakon za konstituiranje dioničkog društva. Prema drugom načinu, sistemu prethodnog odobrenja, takođe se vrši upis u registar, ali bez utvrđivanja stečenih uvjeta, jer je to učinjeno već u prethodnom davanju suglasnosti. Svi pravni sistemi traže da akt o osnivanju dioničkog društva bude zaključen u pisanom obliku

str. 11 – 16.

Obračunski načini izmirivanja obaveza (kompenzacija i cesija)

Momir Stefanović, dipl. oec.

U poslovnim odnosima između subjekata nastaju uzajamne obaveze i potraživanja. Uobičajeni način izmirivanja obaveza ili naplate potraživanja je klasično plaćanje (gotovinsko ili bezgotovinsko). Pored klasičnog, postoje i drugi načini „zatvaranja“ međusobnih dugovanja i potraživanja koji se podvode pod zajednički naziv „obračunski način izmirivanja obaveza“. Ovaj alternativni način izmirivanja obaveza je naročito dobrodošao u uslovima nelikvidnosti. Najznačajniji propisi koji načelno regulišu obračunski način izmirivanja u Federaciji BiH su Zakon o unutrašnjem platnom prometu (u unutrašnjim odnosima) i Zakon o deviznom poslovanju (u međunarodnim odnosima), dok Zakon o obligacionim odnosima to detaljno reguliše. Navedeni propisi kao oblike obračunskog izmirivanja obaveza i potraživanja poznaju kompenzaciju, cesiju, preuzimanje duga, asignaciju, kao i neke druge koji se rjeđe primjenjuju.

str. 17 – 20.

Desetogodišnjica rada Institucije ombudsmena za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini – kako dalje?

Mr. Samir Sabljica

Donošenjem Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini kreiran je potreban početni normativni okvir u oblasti zaštite potrošača. Sljedstveno odredbama tog zakona uspostavljena je Institucija ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH. Ova institucija je etablirana po uzoru na skandinavski model ombudsmena za zaštitu potrošača. Institucija postoji već deset godina te je potrebno sagledati njena dostignuća i ukazati na aktivnosti koje bi poboljšale rad ove institucije. U radu se prikazuje ukratko proces nastanka institucije Ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH. U ovom radu je dat pregled glavnih aktivnosti Ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH, u periodu od deset godina, odnosno od 2007. do 2016. godine, te analizirani dometi i rezultati. U zaključku se potencira neophodnost izmjene unutrašnje organizacije i sistematizacije Ombudsmena kako bi se poboljšala efikasnost i efektivnost. Na osnovu analize rada Ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH su date preporuke sa ciljem unapređenja rada ove institucije

str. 21 – 28.

Problematika naplate RTV takse sa sudskom praksom

Muhamed Grabus, dipl. iur.

U radu se analizira pojam RTV takse, ovlašteni organi za naplatu i način podjele prihoda od RTV takse, te podobnost vjerodostojne isprave za izvršenje prema Zakonu o Јavnom RTV sistemu i Zakonu o izvršnom postupku, kao i osnovanost fakturisanja RTV takse uz račun za električnu energiju izdat od JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo. Analizirana su zakonska rješenja u pogledu zaštite potrošača i ovlasti Institucije ombudsmena za zaštitu potrošača. Rad sadrži kratki pregled presude Ustavnog suda BiH i presude Ustavnog suda Federacije BiH koje se odnose na RTV taksu

str. 29 – 34.

Položaj osoba sa duševnim smetnjama prema zakonodavstvu FBiHH s akcentom na prisilni smještaj u zdravstvenu ustanovu

Mr. Sunčica Hajdarović

Osobe sa duševnim smetnjama zauzimaju posebno mjesto u pravnim sistemima država, pa tako i u pravnom sistemu Bosne i Hercegovine, odnosno Federacije Bosne i Hercegovine. To su posebno osjetljive kategorije ljudi, koje ponekad dođu u situaciju da ugroze ne samo vlastiti život i zdravlje već i da postanu ozbiljna prijetnja za život i zdravlje drugih osoba. Zbog njihovog karakterističnog stanja u kojem se nalaze i opasnosti koju nesvjesno mogu izazvati, pravni sistemi država posvećuju posebnu pažnju ovoj kategoriji osoba. Shodno tome, i BiH nastoji u skladu sa međunarodnim dokumentima da reguliše pitanje osoba sa duševnim smetnjama na najadekvatniji način

str. 35 – 41.

RADNI ODNOSI

Odgovornost radnika za štetu prouzrokovanu poslodavcu

Nerma Rajkić, dipl. iur.

Odgovornost radnika za štetu nanesenu poslodavcu propisana je u glavi X. Zakona o radu FBiH u članovima 89. do 93. Naime, odgovornost radnika proizlazi iz odredbi naprijed navedenog zakona kojim je definisan pojam radnika i poslodavca koji u članu 5. kaže da je poslodavac fizičko ili pravno lice koje radniku daje posao na osnovu ugovora o radu, a u članu 6. kaže da je radnik fizičko lice koje je zaposleno na osnovu ugovora o radu. Da bi radnik odgovarao za nastalu štetu ona mora nastati na radu ili u vezi sa radom, mora je počiniti namjerno ili iz krajnje nepažnje, te je, ukoliko su ispunjeni ovi uvjeti, radnik dužan nastalu štetu nadoknaditi poslodavcu. Ovdje je obrađen sam pojam štete kroz Zakon o obligacinim odnosima, kao i osnove i vrste odgovornosti za pričinjenu štetu, zatim je obrađen način na koji radnik odgovara za prouzrokovanu štetu poslodavcu, u skladu sa Zakonom o radu FBiH i Zakonom o obligacionim odnosima

str. 42 – 47.

Povećanje plate kroz aktuelne izmjene zakona u Republici Srpskoj

Danijela Radonić, dipl. iur.

Imajući u vidu egzistencijalni značaj izmjena pojma plate u Zakonu o radu RS te odraz te izmjene na druge propise, ovim radom analizira se uticaj ovih izmjena na primjenu u praksi. Planirani rok stupanja na snagu izmjena (1. avgust 2018. godine) te obaveze poslodavca i radnika, za koji je ostavljen relativno kratak rok od 30 dana, zahtijevaju odgovoran pristup pri usklađivanju važećih podzakonskih akata i ugovora o radu. Sve je to neophodno kako bi se od 1. septembra 2018. mogle primijeniti odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak. Ukidanje pojma „neto plate“ dalje utiče na određivanje visine otpremnine, naknade toplog obroka, novčanu kaznu, naknadu plate i druga primanja. Zbog toga se mora blagovrmeno izvršiti usklađivanje svih akata kojima su uređena ova primanja

str. 48 – 54.

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Fuzija (spajanje i pripajanje) privrednih društava

Dr. sc. Mirna Pajević

Bilansi se, prema redovnosti sastavljanja, dijele na redovne i specijalne. Redovni bilansi se sastavljaju u redovnim vremenskim razmacima, a za njihovo sastavljanje često postoji zakonska obaveza. Specijalni bilansi daju neophodne informacije za donošenje odluka u posebnim prilikama koje se ne pojavljuju redovno ili se pojavljuju samo jednom u toku postojanja privrednog društva. Drugim riječima, za sastavljanje specijalnih bilansa postoje posebni razlozi zbog kojih su neki od njih zakonom obavezni, a neki dobrovoljni.Od vrste događaja, zbog kojeg se sastavlja određeni specijalni bilans, zavisit će i (ne)postojanje zakonske obaveze sastavljanja, ali bez obzira na to da li je obaveza zaista propisana zakonom, potreba sastavljanja postoji jer su informacije koje se dobijaju iz specijalnih bilansa neophodne za donošenje važnih odluka karakterističnih za specijalne prilike u preduzeću, kao što je fuzija, koja može biti fuzija spajanjem ili fuzija pripajanjem

str. 55 – 62.

Carinski i porezni tretman uvoza dobara

Dr. sc. Jozo Piljić

Roba unesena u carinsko područje BiH predstavlja uvoz dobara i podliježe carinskom nadzoru od trenutka njezina ulaska. U skladu sa važećim propisima, roba može podlijegati kontroli carinskih organa. Dažbine koje se zakonski potražuju prilikom nastanka carinskog duga temelje se na Carinskoj tarifi Bosne i Hercegovine. Porezna osnovica kod uvoza dobara u Bosnu i Hercegovinu je vrijednost tih dobara utvrđena u skladu sa carinskim propisima. U slučaju izmjene carinske vrijednosti za uvoz dobara na koji se plaćaju uvozne dažbine, nadležni carinski organ donosi rješenje o izmjeni carinske vrijednosti za uvoz dobara, odnosno obračunava i naplaćuje uvozne dažbine u skladu s izmijenjenom carinskom, odnosno poreznom osnovicom. Pravo na odbitak ulaznog poreza obveznik može ostvariti samo ako posjeduje dokument koji se odnosi na uvoz dobara, a kojim se potvrđuje da je primatelj ili uvoznik prilikom uvoza platio PDV koji je na ovaj način iskazan

str. 63 – 80.

Novo reguliranje sustava doprinosa u FBiH

Bernard Iljazović, dipl. oec.

U trenutnim nestabilnim ekonomskim uvjetima uvjetovanim različitim faktorima, neophodno je bilo izvršiti određene zakonske zahvate u području doprinosa kako bi se rasteretio postojeći sustav, sa ciljem stvaranja preduvjeta za poticanje daljnjeg gospodarskog razvoja. Svrha novog uređenja sustava doprinosa je smanjenje zbirnih stopa doprinosa, koje bi uz izmjene zakonskih odredbi poreza na dohodak trebale utjecati na povećanje plaća za radnike sa nižim primanjima, kako bi se tako poboljšala njihova cjelokupna financijska situacija, No, sa druge strane proširivanjem porezne osnovice na određene naknade, dodatno će se opteretiti primanja radnika čime se zapravo postiže suprotan efekt, iz čega proizlazi da će zapravo novim pravilima profitirati samo oni sa visokim plaćama u javnom sektoru. Za očekivati je da će se kroz kraći vremenski period pokazati prvi učinci novih zakonskih rješenja, za koje se nadamo da će ipak biti pozitivni u korist obadvije strane, odnosno i za radnike i poslodavce

str. 81 – 85.

Procjena trenutnog stanja interne kontrole u institucijama BiH

Doc. dr. Ines Isaković, CIA, ISMS, Dr. Lejla Isaković-Dražić

Interne kontrole su cjeloviti proces oblikovan da adresira rizike i pruži razumno uvjerenje o postizanju određenih općih ciljeva poslovnih subjekata kao što su prikladno, etično, ekonomično, efikasno i djelotvorno izvršavanje poslovnih aktivnosti, ispunjavanje obveza odgovornosti, usklađenost sa zakonima i propisima, te zaštita resursa od gubitaka, zloupotreba i nepravilnosti. Ne postoji niti jedno preduzeće u profitnom sektoru koje nema ugrađene određene interne kontrole. Isto tako, nemoguće je zamisliti djelovanje ijednog subjekta u javnom sektoru bez ugrađenih određenih internih kontrola.

str. 86 – 92.

JAVNE NABAVKE

Izvodi iz rješenja Ureda/Kancelarije za razmatranje žalbi

Pripremila: Ivana Grgić, dipl. ecc.

U ovom broju pregleda prakse Ureda / Kancelarije za razmatranje žalbi dat je pregled prakse i izvodi iz obrazloženja URŽ/KRŽ koji se odnose na pitanja:

  1. Da li se u postupku nabavke može prihvatiti izjava iz člana 47. ZJN, koja nije ovjerena i potpisana od strane ponuđača, i nedostaje datum, ali je ovjerena od strane nadležnog organa, gdje je naveden i datum ovjere dokumenta,
  2. Šta je pojašnjenje, a šta dopuna ponude,
  3. Da li ugovorni organ iz razloga vođenja žalbenog postupka za obezbjeđenje neophodnih količina predmeta nabavke može provesti pregovarački postupak bez objave obavještenja o nabavci iz razloga hitnosti,
  4. Ukoliko su ponude istekle tokom vođenja žalbenog postupka, da li ugovorni organ može zključiti ugovor sa najpovoljnijim ponuđačem ili mora / može poništiti postupak nabavke zbog isteklih ponuda,
  5. Nadoknade advokatskih troškova.

str. 93 – 97.

SAVJETODAVNI SERVIS

Javne nabavke

str. 98 – 107.

Radni odnosi u FBiH

str. 108 – 117.

Radni odnosi u RS

str. 118 – 123.

Porezi i finansije

str. 124 – 132.

Info stranica

str. 133 – 143.