PRAVNI SAVJETNIK 1
Januar/Siječanj 2016
U ovom broju možete pročitati:
Komentar Zakona o privrednim društvima
Dr. sc. Edin Rizvanović, redovni profesor
Novi Zakon o privrednim društvima unosi određene novine u osnovne segmente organizacije i funkcioniranja privrednih društava. Najviše promjena referira na dioničko društvo i to, pored ostalog, u pogledu proširenih ovlasti nadzornog odbora, povećanja značaja zapisnika sa skupštine društva, te reguliranja podjele dioničkog društva. Kod društva s ograničenom odgovornošću smanjen je minimum osnivačkog kapitala. Zakonom je povećana odgovornost uprave, što je primjetno, inter alia, kroz višestruko povećanje novčanih kazni za društvo i odgovorne osobe u njemu. Povećana je i odgovornost osoba sa posebnim dužnostima prema društvu, uz mogućnost korištenja tužbe radi zaštite interesa društva. Ovaj zakon nudi validan osnov za ustroj i djelovanje privrednih društava, koja predstavljaju centralni stub poslovnog sistema.
PS – br. 1. str. 13-21.
Društvo s ograničenom odgovornošću u svjetlu novog
Zakona o pivrednim društvima u Federaciji BiH
Zoran Branković, dipl. iur. 240 ECTS
Društvo s ograničenom odgovornošću i dalje predstavlja najdominantniji oblik organizovanja privrednih društava, kako u Federaciji BiH, tako i u Bosni i Hercegovini, kao i u većini zemalja uporednog prava. Novi Zakon o privrednim društvima unosi određene novine u organizaciju i funkcionisanje privrednih društava u Federaciji BiH. Ovdje se ukazuje na osnovne novine i određene izmjene u odnosu na zakon koji je stavljen van snage, kada je u pitanju društvo s ograničenom odgovornošću kao oblik organizovanja privrednih društava u Federaciji BiH
PS – br. 1. str. 22-26.
Komentar Zakona o državljanstvu Bosne i Hercegovine (I dio)
Nedim Mehmedović, dipl. iur.
Članak je zapravo više od komentara jednog zakona, jer se bavi pitanjem državljanstva sa teorijskog, pozitivnopravnog, historijskog i praktičnog aspekta, zatim vrstama državljanstva, pravnim izvorima državljanstva, međunarodnog i domaćeg karaktera, državljanstvom u bivšoj SFRJ, državljanstvom Evropske unije, te određenim komparacijama u predmetnoj oblasti sa drugim pravnim sistemima. Zakon o državljanstvu u svakom pravnom sistemu spada među najbitnije zakone javnog prava, s obzirom da se njime konstituiše i stabilizira ili pak rastače i destabilizira državljanski korpus svake zemlje, što u krajnjoj posljedici ima ogroman uticaj na nacionalnu zajednicu kao cjelinu. Dakle, u cijelosti su analizirane i komentirane odredbe Zakona o državljanstvu Bosne i Hercegovine („Sl. glasnik BiH“, br. 4/97, 13/99, 41/02, 6/03, 14/03, 82/05, 43/09, 76/09 i 87/13), kao i najbitnije podzakonske odredbe iz predmetne oblasti.
PS – br. 1. str. 27-35.
Opcionalna rješenja problema ugovora o kreditu sa
valutnom klauzulom u švicarskim francima
Samir Sabljica, dipl. pravnik, magistar politologije
Ugovor o kreditu je u Bosni i Hercegovini normativno uređen različitim koherentnim i autonomnim propisima koji su međusobno (ne)usaglašeni zbog komplikovane ustavne strukture i nadležnosti različitih nivoa izvršne i zakonodavne vlasti. U osnovi ovog rada se razmatra problem već zaključenih ugovora o kreditu kod banaka sa valutnom klauzulom u švicarskim francima (CHF). Postoje već bogata teorijska razmatranja o rješenju problema kolokvijalno poznatog kao „krediti u švicarcima“, ali i značajna sudska praksa. U javnosti se prije svega očekuje od institucija zakonodavne i izvršne vlasti da se kreira povoljniji normativni okvir, radi poboljšanja položaja korisnika kredita. Stupanjem na snagu Zakona o dopunama Zakona o zaštiti potrošača u BiH kreirala se pogrešna percepcija u javnosti da će CHF krediti po automatizmu biti revalorizovani te da je ponuđeno zakonsko rješenje instrument za amortizaciju finansijskih nedaća građana koji su zaključivali ugovore o kreditu sa valutnom klauzulom u CHF.
PS – br. 1. str. 36-41.
Uloga i praktična primjena lista provjera u postupku provođenja inspekcijsog nadzora
Diana Ružić, dipl. iur.
Članak govori o značaju upotrebe ček lista u postupku provođenja inspekcijskog nadzora bez koje se moderne inspekcije ne mogu ni zamisliti. Ček liste su, kao vrlo važna alatka, istorijski gledano, kreirane i svoju primjenu i „upotrebnu vrijednost“ našle u zemljama Zapadne Evrope i Amerike. Inspekcijski organi u BiH, sa prvim entitetskim zakonima o inspekcijama iz 2005 godine kojim su inspekcije organizovane u samostalne organe uprave, te uvođenjem elektronskog vođenja inspekcijskog nadzora započeli su i primjenu ček lista ili lista provjera, koje su činile jednu od temeljnih baza sistema i sa čijom je primjenom inspekcijski postupak dobio na svom kvalitetu, ekonomičnosti i dinamici.
PS – br. 1. str. 42-48.
Kriminialističkki aspekti izvršenja krivičnog djela teške krađe
mr. Sunčica Hajdarović, asistentica
U radu se izlažu aktuelna pitanja kriminalističkih aspekata izvršenja krivičnog djela teške krađe. U uvodnom dijelu dat je prikaz problematike sa kojom se susreću savremeni pravni poreci u domenu imovinskih krivičnih djela. Nakon toga slijedi prikaz vrsta provalnih krađa sa kriminalističkog aspekta, sredstava kojima se vrše provalne krađe, te identifikacija učinilaca. U radu su detaljno razrađeni objekti napada koji su najčešći prilikom izvršenja ove vrste imovinskih delikata, te na kraju daje se prikaz kategorizacije izvršilaca teških krađa.
PS – br. 1. str. 49-59.
Bezbjednost i zdravlje na radu u Republici Srpskoj s osvrtom na stres na radu
Vladislava Tadić, dipl. iur.
Autorica u članku govori o zaštiti i zdravlju na radu u Republici Srpskoj, zakonima i podzakonskim akatima kojima se uređuje ova oblast. Prije svega, Zakon o zaštiti na radu („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 1/08) i Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o zaštiti na radu („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 13/10) i nizom podzakonskih akata. Autorica ističe zakonsku regulativu u kojoj se daje posebno mjesto službi medicine rada, kako bi se što bolje zaštitilo zdravlje radnika na radnom mjestu. Posebno su istaknute različite djelatnosti i različiti poslovi koji dovode do pojave stresa. Stres različito djeluje na ljude i na različite načine izazivajući različite reakcije koje se moraju prevazilaziti kroz različite tehnike radi tjelesnog i mntalnog zdravlja radnika.
PS – br. 1. str. 60-65.
Primjena Zakona o radu u svjetlu pravnih rješenja novog Zkona o privrednim društvima
Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.
Autorica u članku analizira odredbe novog Zakona o privrednim društvima sa stanovišta pravnih rješenja koja se odnose na upravu privrednih društava (direktora, izvršne direktore, predsjednika i članove uprave), čiji se status i radno-pravni status regulišu Zakonom o radu, pravilnikom o radu i ugovorom o radu, kojim se zasniva radni odnos, odnosno ugovorom bez zasnivanja radnog odnosa. Poseban je ukazano na uslove i način imenovanja i razrješenja, ovlaštenja, prava i obaveze uprave, koje su utvrđene Zakonom o privrednim društvima, a i Zakonom o javnim preduzećima u Federaciji Bosne i Hercegovine, koja moraju biti razrađena i propisana statutom privrednog društva ili osnivačkim aktom, da bi mogla biti implementirana u pravilnik o radu i ugovor o radu, odnosno ugovor.
PS – br. 1. str. 66-74.
Novi Zakon o radu u funkciji efikasnijeg privređivanja poslodavaca
Azra Bublin, dipl. iur.
U članku se ističe da Zakon o radu, kao egzistencijalan, u značajnoj mjeri utiče na ekonomski i društveni razvoj države. On je jedan od prvih reformskih zakona u Federaciji Bosne i Hercegovine. Zbog toga je posebno značajno da se poslodavcima omogući što lakše i jednostavnije poslovanje, kako bi bili konkurentni na globalnom tržištu. Polazeći od navedenog, u ovom članku daje se pregled instituta novog Zakona o radu koji su posebno značajni s aspekta efikasnijeg privređivanja poslodavca
PS – br. 1. str. 75-78.
Načela zemljišno-knjižnog pava
Milan Stanivuković, dipl. iur.
Polazeći od značaja opštih pravila koja uređuju pojedine pravne oblasti, odnosno načela, ovaj rad bavi se načelima zemljišno-knjižnog prava, njihovim sadržajem i međusobnim odnosom. U radu je dat cjelovit prikaz osnovnih načela zemljišno-knjižnog prava, odnosno načela o kojima u pravnoj teoriji postoji saglasnost o njihovom nesumnjivom značaju za ovu pravnu oblast. Osim toga, rad obuhvata i ostala načela zemljišno-knjižnog prava (načelo obaveznosti, načelo određenosti i načelo formalnosti). Prilikom analize ove teme, korištene su pravne metode – normativna i uporedno-pravna, kao i opšte logičke metode indukcije, dedukcije i uopštavanja.
PS – br. 1. str. 85-91.
SAVJETODAVNI SERVIS
Radni odnosi PS – br. 1., str. 92-102.
Javne nabavke PS – br. 1., str. 103-105.
Prviredno pavo PS – br. 1., str. 106-112.
DODATAK – JAVNE NABAVKE
Nabavka zdravstvenih i socijalnih usluga
Ivana Grgić, dipl. ecc.
U prvom dijelu rada predstavljene su procedure propisane odredbama Zakona o javnim nabavkama i Pravilnika o postupku dodjele ugovora o uslugama iz Aneksa II dio B zakona o javnim nabavkama. U drugom dijelu rada predstavljen je nacrt poziva za dostavljanje ponuda i specifikacije za nabavku usluga sistematskog pregleda zaposlenih
PS – br. 1. str. 113-125.
Advokatske i notarske usluge
Usluge iz Aneksa II Dio B – Pravne uskuge
Amir Rahmanović, dipl. ecc.
Članak problematizora nabavku usluga iz aneksa II dio B, odnosno nabavka pravnih usluga, pa se razmatranje fokusira na ugovor o javnoj nabavci tih vrsta usluga. Riječ je o javnoj nabavci usluga po ugovoru koji se zaključuje za nabavku tri različite grupe usluga i to:
1.usluge iz aneksa II dio A za čiju nabavku ugovorni organi primjenjuju postupke propisane članovima 25. do 29. Zakona;
2.usluge iz aneksa II dio B za čiju nabavku ugovorni organi primjenjuju odredbe propisane članom 8. stav 1. Zakona kao i odredbe Pravilnika o postupku dodjele ugovora o uslugama iz aneksa II dio B Zakona;
3.usluge iz aneksa II dio C koje su izuzete od primjene postupaka propisanih Zakonom.
Na početku rada više se govori o opštim odredbama u sistemu javnih nabavki, zakonskim i podzakonskim odredbama koje omogućavaju ovu vrstu nabavke, da bi se u drugom dijelu rada više fokisirali na samu procedura izbora najpovoljnijeg ponuđača za nabavku pravnih usluga (advokatske i notarske usluge).
PS – br. 1. str. 126.132.
Nabavka goriva – generalne i praktične smjernice
za pripremu tenderske dokumentacije
Fuad Kozadra, dipl. ecc.
U radu se razmatraju pitanja vezana za generalne smjernice i odrednice za pripremu tenderske dokumentacije kada se predviđa nabavka goriva. Cilj je približiti navedena pitanja i učiniti njihovu praktičnu primjenu adekvatnijom i jednostavnijom
PS – br. 1. str. 133-143.
Nabavka tonera i ketridža – generalne i praktične
smjernice za pripremu tenderske dokumentacije
Dr. sci.iu.. Tarik Rahić
U radu se razmatraju pitanja vezana za generalne smjernice i odrednice za pripremu tenderske dokumentacije kada se predviđa nabavka tonera i kertridža. Cilj je približiti navedena pitanja i učiniti njihovu praktičnu primjenu adekvatnijom i jednostavnijom
PS – br. 1. str. 144-154.
Nabavka hotelskih usluga
Dragana Kovačević dipl. ecc.
Tekst o nabavci hotelski usluga govori o proceduri provođenja postupka nabavke za neprioritetne usluge, tj. usluge nabrojane u Aneksu II dio B Zakona o javnim nabavkama, propisuje Pravilnik o postupku dodjele ugovora o uslugama iz Aneksa II dio B. Ovim pravilnikom propisana je fleksibilnija procedura u odnosu na procedure propisane Zakonom o javnim nabavkama. Razlog je što se ovaj pravilnik odnosi na neprioritetne usluge koje su specifične u odnosu na ostale nabavke usluga. Prilikom provođenja nabavke neprioritetnih usluga, ugovorni organ primjenjuje Pravilnik o postupku dodjele ugovora o uslugama iz Aneksa II dio B Zakona o javnim nabavkama, ali i odredbe Zakona o javnim nabavkama koje se odnose na opšte principe, pripremu tehničke specifikacije, period na koji se zaključuje ugovor, pravnu zaštitu, objavu obavještenja o dodjeli ugovora i dobrovoljno ex ante obavještenje o transparentnosti.
PS – br. 1. str. 155-164.
Seminarske i druge edukativne usluge
Bojan ŽDRALE, dipl. ecc.
Zakonom o javnim nabavkama propisani su postupci javne nabavke kojih su se dužni pridržavati ugovorni organi prilikom nabavke roba, usluga i radova. Takođe, članom 8. Zakona propisan je i poseban režim, odnosno postupak nabavke usluga iz Aneksa II dio B Zakona, koji su ugovorni organi obavezni primjenjivati kada nabavljaju neprioritetne usluge. Ovdje će se detaljno razmotriti i obraditi procedura izbora najpovoljnijeg ponuđača u slučaju nabavke usluga pobrojanih u Aneksu II dio B Zakona. Procedura se odvija u skladu sa podzakonskim aktom koji je donijet od strane Savjeta ministara Bosne i Hercegovine, Pravilnik o postupku dodjele ugovora o uslugama iz Aneksa II dio B. Na početku se više govori uopšte o sistemu javnih nabavki, zakonskim i podzakonskim odredbama, da bi se poslije detaljnije analizirala sama procedura izbora najpovoljnijeg ponuđača za seminarske i druge edukativne usluge u skladu sa Pravilnikom. Ova procedura je specifična, manje striktna u odnosu na ostale postupke javnih nabavki i nije bila propisana u dosadašnjoj legislativi o javnim nabavkama.
PS – br. 1. str. 165-174.
Nabava uredskog materijala
Josip Jakovac
Javna nabava koju svako ugovorno tijelo neizbježno periodično provodi jest nabava uredskog materijala. Rad u kratkim crtama daje osnovne značajke ove nabave, počevši od definiranja, tehničke specifikacije i JRJN kod pripreme tenderske dokumentacije, odabira vrste postupka i eventualne podjele na lotove, kvalifikacijskih kriterija koji se mogu primjenjivati i, na koncu, kriterija za dodjelu ugovora
PS – br. 1. str. 176-184. |