Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 02-2018



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Novembar



Sarajevo - Hotel “Hollywood” - 20. 11. 2024.

Mostar - Hotel “Mostar” - 21. 11. 2024.

Tuzla - Hotel “Salis” - 26. 11. 2024.

Banja Luka - Hotel “Bosna” - 28. 11. 2024.

Sadržaj: Pravo i finansije 02-2018

Pravo i finansije 02-2018

PRAVO

Novi Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju

Mr. sc. Kenan Spahić

U više navrata u prethodnom periodu pisano je o novim zakonskim rješenjima vezanim za penzijski sistem, ali nažalost Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju nije imao podršku Parlamenta Federacije BiH za konačno usvajanje. Sa tim u vezi, početkom decembra 2017. godine navedeni zakon je ponovno upućen u redovnu proceduru u formi nacrta gdje je usvojen na oba doma federalnog parlamenta. Riječ je o ključnom zakonu koji ovaj jako bitan segment društva uređuje na sasvim novim postavkama. Predloženi tekst ima značajna poboljšanja u odnosu na ranije verzije.

str. 11 – 18.

Pojam i vrste upravnih akata u teoriji i zakonodavstvu

Doc. dr. Emina Hasanagić

Upravni akt predstavlja pojedinačni, konkretni, pravni akt, koji donose nadležni organi uprave i pravna lica sa javnim ovlaštenjima, kojim oni na jednostran i autoritativan način odlučuju o pravima, obavezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih lica. Osnovni oblik upravnog akta jeste rješenje, kojim se u upravnom postupku odlučuje o glavnoj stvari, odnosno o upravnoj stvari koja je predmet upravnog postupka. Drugi najčešći oblik upravnog akta predstavlja zaključak, pravni akt kojim se odlučuje o pitanjima koja se jave u upravnom postupku, te o sporednim pitanjima upravnog postupka. Međutim, prisutne su različite i brojne klasifikacije upravnih akata, zavisno od toga koji se kriterij uzima kao polazni kod razlikovanja pojedinih vrsta upravnih akata. U ovom radu se analizira pojam upravnog akta u teoriji i zakonodavstvu, te različite vrste upravnih akata. Pored toga, autorica prikazuje i sastavne dijelove upravnog akta i njihov sadržaj, a koje čine uvod, dispozitiv, obrazloženje, pouka o pravnom lijeku, potpis službene osobe i pečat nadležnog organa

str. 19 – 28.

RADNI ODNOSI

Prava prijavioca korupcije prema Zakonu o zaštiti lica koja prijavlju korupciju

Danijela Radonić, dipl. iur.

Donošenjem Zakona o zaštiti lica koja prijavljuju korupciju u Republici Srpskoj borba protiv korupcije je dobila normativni okvir. Zbog osjetljivosti i specifičnosti materije koja je predmet regulisanja, razmatra se lepeza prava prijavioca korupcije. Uz to, daju se pojašnjenja i odnos sa drugim pozitivnim propisima kako bi se eventualni prijavioci upoznali sa svojim pravima, a odgovorna lica da se upute u obaveze propisane Zakonom. Upoznavanje sa pravima je neophodno radi pravilne primjene Zakona

str. 29 – 37.

Sistem upravljanja radnim učinkom – put ka uspjehu

Maša Maleč, mr.sc., psiholog

Vrlo značajno područje zanimanja istraživača i stručnjaka iz oblasti menadžmenta, ljudskih resursa i psihologije rada je upravljanje radnom uspješnošću pojedinaca, timova i organizacija uopće. Premda praćenje rezultata rada ima dugu historiju, procedura, popularnost i potreba za uvođenjem ovog složenog strateškog pristupa se značajno mijenjala istovremeno sa razvojem industije, tržišta i tehnologije. Efikasno postavljen sistem upravljanja radnim učinkom je kontinuiran proces koji uključuje niz podjednako bitnih i međusobno povezanih aktivnosti, čiji je glavni cilj unapređenje individualnog i grupnog radnog učinka, a samim tim i jačanje konkurentske sposobnosti i uspješnosti organizacije kroz ostvarivanje poslovnih ciljeva organizacije.

str. 38 – 45.

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Raspodjela dobiti i pokriće gubitaka

Dr. sc. Mirna Pajević

Raspodjela dobiti i pokriće gubitka je aktuelna tema, posebno nakon sastavljanja i predaje godišnjih finansijskih izvještaja.

Zakon o privrednim društvima („Službene novine FBiH“ br. 81/15“) propisao je ko i kada treba sastaviti, ispitati i utvrditi (prihvatiti) finansijske izvještaje, a slijedom toga i raspored rezultata poslovanja.

Zakonom o porezu na dobit („Službene novine FBiH“ br. 15/16“) propisano je da osnov oporezivanja predstavlja oporeziva dobit obveznika koja se utvrđuje u poreznom bilansu. Oporeziva dobit se utvrđuje usklađivanjem dobiti obveznika iskazane u bilansu uspjeha, na način predviđen ovim zakonom. Svako pogrešno postupanje kod utvrđivanja rezultata poslovanja direktno utječe i na pogrešno utvrđivanje visine osnovice za porez na dobit, kao i na raspodjelu dobiti ili pokriće gubitka.

str. 46 – 59.

Inventurni viškovi i manjkovi utvrđeni godišnjim popisom u sistemu budžeta

Mujo Salkić, dipl. oec.

Budžet i budžetski korisnici svoje poslovne knjige vode u skladu sa Zakonom o budžetima u Federaciji BiH, Uredbom o računovodstvu, Pravilnikom o knjigovodstvu i Analitičkim kontnim planom za budžet i budžetske korisnike, Zakonom o trezoru i drugim propisima čije evidencije se u mnogo čemu razlikuju u odnosu na druga pravna lica (privredna društva, neprofitne organizacije, banke i dr.). Sve promjene vrijednosti stalne imovine evidentiraju se preko konta izvora sredstava, dakle i otpis stalnih sredstava, a materijal i sitan inventar se uvijek u cijelosti knjiži na teret rashoda u momentu njihove nabavke, naravno preko ispravke vrijednosti materijala ili sitnog inventara. Iz navedenog proizlazi da se po osnovu promjena na stalnim sredstvima ne mogu pojaviti niti prihodi niti rashodi već se te promjene reflektuju na povećanje ili smanjenje izvora stalnih sredstava. Ista je situacija i s inventurnim razlikama (viškovima i manjkovima) stalnih sredstava koje ne terete računopolagača već budžetskog korisnika, koje razlike se evidentiraju na teret ili u korist izvora stalnih sredstava.

str. 60 – 67.

Mjenjački poslovi kao posebna finansijska usluga

Momir Stefanović, dipl. oec.

Novim zakonom o deviznom poslovanju i pratećim propisima uspostavljena je puna normativna podloga za obavljanje mjenjačkih poslova u Federaciji BiH ne samo putem banaka, nego i putem specijalizovanih organizacija – mjenjačnica. Kao posljedica toga došlo je do izraženog interesa pravnih lica i građana za otvaranje mjenjačnica. Detaljnije je govoreno o tome ko se može baviti mjenjačkim poslovima, uslovima pod kojim to može činiti i u čije ime i za čiji račun, odobrenju rada, načinu rada mjenjačnice, obavezama mjenjača, nadzoru nad ovim poslovima, kao i njihovom PDV i računovodstvenom tretmanu.

str. 68 – 71.

Izmjene Pravilnika o obliku, sadržaju i načinu vođenja trgovačke knjige

Mr. Sabina Džanović

Protekle godine je došlo do izmjene Pravilnika o obliku, sadržaju i načinu vođenja trgovačke knjige, koji je vrijedio od 2015. godine. S obzirom na to da su inspektori prilikom nadzora u praksi postupali na različite načine, pogotovo u slučaju ukoliko se trgovačka knjiga vodila elektronskim putem, izmjene, odnosno dopune ovog pravilnika donose značajna pojašnjenja u vezi sa navedenim. Također, napokon je riješeno pitanje iskazivanja evidencionog broja uz oznaku cijene robe. Pored navedenog, određene trgovačke usluge su izuzete od obaveze vođenja trgovačke knjige usluga (TKU), trgovci pojedinci su izuzeti od obaveze vođenja TKM  i dr.

str. 72 – 75.

JAVNE NABAVKE

Značaj i cilj Pravilnika o obuci službenika za javne nabavke

Dragana Ribić dipl. iur.

Osnovni cilj donošenja Pravilnika o obuci službenika za javne nabavke je postizanje višeg nivoa profesionalizacije u sistemu javnih nabavki, kao i kontinuitet u edukaciji lica koja svakodnevno obavljaju poslove javnih nabavki. Pravilnikom se detaljno definiše način organizovanja i održavanja obuka za lica koja rade na poslovima javnih nabavki. Poslovi javnih nabavki su vrlo složeni i obuhvataju mnogobrojne aktivnosti koje čine lanac nabavke od planiranja do realizacije ugovora. Obuku takvih lica će, u skladu sa Pravilnikom, vršiti Agencija za javne nabavke u saradnji s ovlaštenim predavačima. Jačanje kapaciteta unutar ugovornih organa će kao rezultat imati racionalnije trošenje javnih sredstava, bolju razmjenu vrijednosti za novac, manje izdvajanje javnih sredstav za različite oblike kazni i troškova koje nastaju u postupcima pravne zaštite koji se vode zbog kršenja odredaba Zakona o javnim nabavkama prilikom provođenja postupaka javnih nabavki.

str. 76 – 84.

Izuzeća od primjene odredbi Zakona o javnim nabavkama

Ivana Grgić, dipl. ecc

Članovima 10. i 86. Zakona o javnim nabavkama pobrojani su ugovori koji su izuzeti od odredbi ovog zakona. Međutim, iako ih predviđa kao izuzeće, Zakon o javnim nabavkama ugovornim organima i sektorskim ugovornim organima propisuje i obavezno preduzimanje određenih aktivnosti po ovim ugovorima. U radu je dat pregled koje to predmete nabavki obveznici primjene ZJN ne moraju ugovarati kroz sistem javnih nabavki, na osnovu kojih odredbi Zakona i materijalnih propisa, koje obaveze ugovorni organi i sektorski ugovorni organi imaju u vezi s ugovorima koji su izuzeti od odredbi ZJN, te kako i kada ispuniti i te obaveze

str. 85 – 93.

Izvodi iz rješenja Kancelarije za razmatranje žalbi

Pripremila: Ivana Grgić, dipl. ecc.

U pregledu prakse Ureda/Kancelarije za razmatranje žalbi dat je pregled prakse i izvodi iz obrazloženja URŽ / KRŽ na pitanja:

  1. Da li je obavezno da izabrani ponuđač uveže i numeriše dokaze koje dostavlja po zaprimanju odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača?
  2. Ko se može smatrati drugom ugovornom stranom u izdavanju potvrda o uspješno realizovanim poslovima?
  3. Kako pravilno izvršiti ispravke u ponudama?
  4. Popunjavanje jediničnih cijena i gratis stavke
  5. U kom roku ponuđači mogu izjaviti žalbu ukoliko je u odluci o rezultatima postupka nabavke data pogrešna pouka o pravnom lijeku?

str. 94 – 97.

SAVJETODAVNI  SERVIS

Javne nabavke

str. 98 – 104.

Radni odnosi u FBiH

str. 105 – 112.

Radni odnosi u RS

str. 113 – 118.

Porezi i finansije

str. 119 – 125.

Info stranica

str. 126 – 136.