Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 06-2018



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – Decembar



Mostar - Hotel “Mostar” - 16. 12. 2024.

Sarajevo - Hotel “Hollywood” - 17. 12. 2024.

Tuzla - Hotel “Salis” - 18. 12. 2024.

Banja Luka - Hotel “Bosna” - 23. 12. 2024.

Sadržaj: Pravo i finansije 06-2018

Sadržaj: Pravo i finansije 6-2018

 

PRAVO

Novo stvarno pravo Republike Srpske (I dio)

Prof. dr. Duško Medić, sudija Ustavnog suda Republike Srpske

Novo stvarnopravno uređenje koje je uspostavio Zakon o stvarnim pravima Republike Srpske donijelo je korjenite promjene. Ovaj zakon, koji predstavlja temelj daljneg razvoja privatnog prava, ima izuzetan značaj, jer je pretendovao da na jednom mjestu reguliše sva pitanja koja su značajna za stvarnopravne odnose, koji se moraju uskladiti sa novim odnosima u društvu i procesom tranzicije sistema. Osnovna namjera zakonodavca bila je da se pravni poredak RS u ovoj oblasti vrati u kontinentalnoevropski pravni krug, gdje građansko (privatno) pravo zauzima centralno mjesto. U radu se analiziraju najznačajnije novine koje taj zakon donosi

str. 11 – 24.

Pljenidba novčanih sredstava putem računa odvjetnika u ovršnom postupku: da ili ne?

Mr. sc. Silvana Brković-Mujagić

Pravo je stranke da na odvjetnika prenese svoja ovlaštenja, izuzev onih koja su izričito zakonom zabranjena, gdje je to protivno prinudnom propisu ili zbog svoje prirode ne mogu biti prenesena. Kako u slučaju ovlaštenja za pljenidbu novčanih sredstava sa računa dužnika na račun vjerovnikovog odvjetnika nema izričite zakonske zabrane, nije protivno prinudnom propisu, niti se radi o osobnom (statusnom) pravu, to bi svakako zauzeto pravno shvatanje Vrhovnog suda FBiH tretirano ovim kratkim radom bilo potrebno preispitati

str. 25 – 29.

Ekstradicijski postupak                                                                             

Nerma Rajkić, dipl. iur.

Pitanje izručenja između država uređeno je mnogostranim i dvostranim međunarodnim ugovorima. Jedna od glavnih konvencija o izručenju je Europska konvencija o izručenju, iz 1957. godine, zajedno sa dodatnim protokolima, dok predaju radi izdržavanja kazne uređuje Europska konvencija o premještanju osuđenih osoba, iz 1983. godine. Kroz ovaj rad pojašnjen je postupak izručenja lica radi krivičnog gonjenja ili radi izdržavanja krivičnopravne sankcije iz Bosne i Hercegovine u državu moliteljicu, kao i postupak po molbi BiH za izručenje iz druge države.

str. 30 – 39.

Stečaj privrednih društava

Dr. sci. Mirna Pajević

Stečaj je zakonom utvrđen postupak koji se provodi nad imovinom dužnika radi namirenja povjerilaca. Pored namirenja povjerilaca, stečajem se onemogućava daljne loše poslovanje privrednog subjekta. Stečajem se postiže kako ravnomjerno namirenje povjerilaca, tako i zaštita dužnika od povjerilaca koji žele da se namire iz dužnikove imovine.

U teoriji i praksi, stečaj se sprovodi poštovanjem određenih načela od kojih su najvažnija:

  • načelo jednakosti koje podrazumijeva da su svi povjerioci jednaki prilikom namirenja iz stečajne mase (postoji izuzetak izlučnih i razlučnih povjerilaca),
  • načelo univerzalnosti prema kojem u stečajnu masu ulazi sva imovina dužnika,
  • načelo unovčenja imovine, koje stečajni upravnik vrši na javnoj prodaji,
  • načelo ograničenja koje podrazumijeva ograničenje dužnikovih aktivnosti u pogledu raspolaganja imovinom,
  • načelo atrakcije koje se odnosi na nadležnost suda, koji se ovim principom proglašava nadležnim u pojedinim slučajevima kada obično nema nadležnost, a slučaj je usko u vezi sa stečajem za koji je sud nadležan

str. 40 – 48.

RADNO PRAVO

Povreda na radu i prava radnika

Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.

Zaštita radnika na radu je jedan od osnovnih zadataka poslodavca, koja ima cilj da radnike zaštiti od teških uslova rada, posebno onih koji rade noću, u smjenama i na poslovima na kojima, uz primjenu mjera sigurnosti i zdravlja na radu, nije moguće zaštititi radnika od štetnih utjecaja.

Zakonom o radu FBiH („Službene novine Federacije BiH“, broj 26/16) propisano je da je, prilikom stupanja radnika na rad, ali i prilikom prelaska na nove tehnologije, poslodavac dužan omogućiti radniku da se upozna sa propisima u vezi sa radnim odnosima i propisima u vezi sa sigurnošću i zdravljem na radu, te ga je dužan upoznati s organizacijom rada, odnosno obučiti za rad po novim tehnologijama. Radnici imaju pravo i obavezu da koriste sve mjere zaštite predviđene propisima o sigurnosti i zdravlju na radu i drugim važećim propisima.

str. 49 – 55.

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Računovodstveni aspekt MSFI 3 – Poslovna spajanja

Prof. dr. Mehmed Jahić

U namjeri da potaknemo računovodstvenu javnost da aktivnije prati računovodstvene standarde, dajemo svoj stav o MSFI 3, sa posebnim osvrtom na goodwill (gudvil), njegov tretman, potrebu evidentiranja, kao i njegove prednosti i nedostatke.

Cilj ovog standarda je između ostalog da omogući prepoznavanje načela i zahtjeva na kojima će sticatelj sačiniti:

  1. finansijski izvještaj, priznati imovinu i obaveze i tretman nekontrolisanih interesa u stečeniku;
  2. tretman goodwilla nakon spajanja ili dobiti ostvarene pod uslovom da je kupovna vrijednost niža od tržišne vrijednosti;
  3. set informacija koje je nužno objaviti nakon spajanja, kako bi se zainteresirane strane lakše upoznale o rezultatima spajanja i eventualnim posljedicama.

str. 56 – 64.

Neke mjere u suzbijanju nezakonite evazije poreza na dodatu vrijednost

Dr. sc. Jozo Piljić

Vijeće EU može, jednoglasnom odlukom, dozvoliti državi članici da uvede posebne mjere, kojima se derogiraju odredbe Direktive 2006/112/EC u cilju pojednostavljenja procedura za naplatu poreza, odnosno prevencije evazije poreza na dodanu vrijednost. Tu mogućnost iskoristilo je nekoliko država članica. Izmjene komunitarnog zakonodavstva u cilju suzbijanja evazije poreza na dodanu vrijednost zahtijeva suglasnost svih država članica EU, a takve izmjene obvezuju sve države članice

str. 65 – 82.

JAVNE NABAVKE

Rokovi plaćanja u ugovorima o javnim nabavkama

Ivana Grgić, dipl. ecc.

U Republici Srpskoj 24. 4. 2018. godine na snagu je stupio Zakon o rokovima izmirenja novčanih obaveza u poslovnim transakcijama. Kakav uticaj ovaj zakon ima na ugovore o javnim nabavkama i same postupke javnih nabavki, kako je pitanje rokova plaćanja riješeno u FBiH, šta ako ugovorni organ predvidi duže rokove plaćanja u odnosu na zakonske rokove plaćanja ili rokove plaćanja uopšte ne definiše, koje rokove plaćanja ponuđači iz RS i FBiH mogu da nude u postupcima nabavki koje provode ugovorni rogani iz drugih zemalja pitanja su na koje je dat odgovor u radu

str. 83 – 90.

Podugovaranje u postupcima javnih nabavki izvođenja radova

Mr. sci. Samra Gabeljić

Pod podugovaranjem u izvođenju radova podrazumijevamo zaključivanje ugovora između izvođača radova i njegovog podizvođača / kooperanta, u cilju izvršavanja određenih radova iz ugovora zaključenog između ugovornog organa i izvođača. Uzimajući u obzir raznovrsnost stručnih poslova kod izvođenja radova, česta je pojava da građevinske firme nisu specijalizirane za izvođenje svih vrsta stručnih poslova na izgradnji i uređenju građevine, nego angažuju kooperante za izvođenje određenih radova. Izvođač može angažovati podugovarača i zato što je to za njega povoljnije, jer podugovarač koji je specijaliziran za određene radove posjeduje neophodnu opremu, stručne kadrove i sl. Podugovarač nije supotpisnik ugovora koji su zaključili

ugovorni organ i izvođač, te je za izvršavanje ugovora jedino odgovoran izvođač koji je potpisao ugovor i koji snosi eventualne rizike koji iz tog ugovora mogu proizaći.

str. 91 – 93.

Izvodi iz rješenja Ureda/Kancelarije za razmatranje žalbi

Pripremila: Ivana Grgić, dipl. ecc.

U ovom broju pregleda prakse Ureda / Kancelarije za razmatranje žalbi dat je pregled prakse i izvodi iz obrazloženja URŽ/KRŽ na pitanja:

  1. Da li se kao dokaz o uspješno realizovanim poslovima može prihvatiti potvrda za radove koji su u toku ako vrijednost izvedenih radova prelazi traženi prag,
  2. Da li ugovorni organ na javnom otvaranju ponuda, pored saopštavanja obaveznih elemenata, može, u cilju veće transparentnosti postupka, da izvrši pregled i ocjenu ponuda,
  3. Da li je prihvatljiva potvrda o preferencijalu koja glasi na drugo pravno lice, a ne na ponuđača koji je dostavio ponudu,
  4. Da li se dostavljanje odluke o rezultatima postupka nabavke putem maila može smatrati urednim dostavljanjem u odnosu na koje počinju teći žalbeni rokovi ili je ugovorni organ obavezan dostavljanje odluke o rezultatima postupka nabavke izvršavati putem pošte,
  5. Kako tretirati žalbu uz koju nije dostavljena valjana punomoć za izjavljivanje žalbe.

str. 94 – 97.

SAVJETODAVNI  SERVIS

Javne nabavke

str. 98 – 107.

Radni odnosi u FBiH

str. 108 – 114.

Radni odnosi u RS

str. 115– 122.

Porezi i finansije

str. 123 – 129.

Info stranica

str. 130 – 140.