Preskoči na glavni sadržaj Preskoči na pretragu

Pravo i finansije 10-2018



PDF

Samo pretplatnici mogu pristupiti kompletnom izdanju časopisa.


Prijava za pretplatnike.

Pročitajte kako postati pretplatnik ovdje.



Seminar – Javne nabavke – April

Seminar – Javne nabavke – April

Bihać - 22. 04. 2024.

Sarajevo - 24. 04. 2024.

Banja Luka - 25. 04. 2024.

Mostar - 29. 04. 2024.


Sadržaj: Pravo i finansije 10-2018

Sadržaj: Pravo i finansije 10/2018

RADNI ODNOSI

Opće skraćenje radnog vremena

Azra Bublin, dipl. iur.

U elaboraciji teme o općem skraćivanju radnog vremena posebno je naglašeno da bi bilo značajno da se pristupi kompleksnijoj analizi ovog pitanja od strane nadležnih subjekata. Ono je važno sa stanovništa podsticanja proizvodnje, većeg zapošljavanja, smanjenja troškova poslodavca, veće potrošnje, očuvanja radne i zdravstvene sposobnosti radnika, boljeg usklađivanja porodičnog i poslovnog života, mogućnosti da se radnici dodatno edukuju, znači kvaliteta življenja uopće

str. 11 – 16.

Redovni otkaz ugovora o radu

Ljiljana Ćehajić, dipl. iur.

Najčešći slučaj prestanka radnog odnosa je otkaz ugovora o radu uz obavezu poštivanja otkaznog roka, na inicijativu poslodavca ili na inicijativu radnika, kada do prestanka radnog odnosa dolazi, na osnovu zakonom utvrđenih uslova, jednostranom odlukom poslodavca, odnosno jednostranom odlukom radnika. Otkaz ugovora o radu na inicijativu poslodavca je najpotpunije regulisani osnov za prestanak radnog odnosa u radnom zakonodavstvu Federacije BiH, tzv. redovni otkaz

str. 17 – 22.

Otkaz poslodavca bez obaveze poštivanja otkaznog roka

Mirela Gljiva, mr. iur.

Otkazi ugovora o radu nastaju zbog specifičnih ponašanja radnika, specifičnih situacija u kojima se nalazi poslodavac ili zbog specifičnog položaja određenog radnika. Otkazivanje ugovora o radu česta je problematika, bilo da se radi o poziciji radnika ili poslodavca. Kada se osvrnemo na teret dokazivanja gdje sudovi odlučuju o zakonitosti otkaza, radnik u sudskom sporu u kojem tvrdi da je njegov otkaz nezakonit mora dokazati osnovanost svojih tvrdnji. Nakon detaljnog proučavanja ove problematike Zakon o radu FBiH navodi otkaz poslodavca bez obaveze poštivanja otkaznog roka, pa je samim tim veća pozornost posvećena upravo tom načinu prestanka ugovora o radu. Važno je napomenuti da ugovor o radu može biti otkazan od strane poslodavca i od strane radnika, neovisno o tome da li se radi o ugovoru o radu na određeno ili neodređeno vrijeme. Naime, radni odnos prestaje istekom otkaznog roka. Mogućnost da radnik otkaže ugovor o radu bez otkaznog roka u slučaju povreda ugovora o radu, poslodavcima otvara prostor da nekažnjeno vrše povrede ugovora o radu i još uz to da se „oslobode“ radnika koji im iz nekih razloga ne odgovaraju. Poslodavci, osim ako nije posebnim zakonom drukčije propisano, ne mogu pravilnikom o radu ili ugovorom o radu uvoditi, tj. propisivati sankcije za lakše i teže povrede obaveza, osim otkaza. Poslodavac može utvrditi težu povredu obaveza, ali je ne mora izreći, ako smatra da nije takve prirode da se otkaže ugovor o radu

str. 23 – 25.

RAČUNOVODSTVO I POREZI

Izmjene propisa i novi model za obračun plata u Republici Srpskoj

Miroslav Brkić, dipl. ecc.

Narodna skupština Republike Srpske je na posebnoj sjednici, održanoj 4. jula 2018. godine, usvojila set zakona kojima se mijenja način obračuna plata. Nakon izmjena Zakona o radu RS, termin „neto plate“ više ne postoji u zakonodavnom okviru Republike Srpske, te se umjesto istog primjenjuje ili pojam „plata“, koja u sebi sadrži pripadajući iznos poreza, ili pojam „bruto plata“, koja je postojala i prije izmjena navedenog zakona, a koji u sebi sadrži pripadajući iznos poreza i doprinosa.

Poslodavci koji su i prije stupanja na snagu izmjena Zakona o radu RS primjenjivali bruto princip obračuna plata, odnosno koji su sa svojim zaposlenima imali ugovorene bruto plate, te iste obračunavali po modelu „fiksne bruto plate“, ne moraju mijenjati ugovore o radu. Sa druge strane, poslodavci koji su primjenjivali neto princip obračuna plate, imaju obavezu da izmijene ugovore o radu, te da sa svojim zaposlenima ugovore ili platu ili bruto platu.

str. 26 – 34.

Bilans likvidacije privrednih društava

Dr. sc. Mirna Pajević

Finansijsko izvještavanje privrednih društava trebalo bi da je u skladu sa principom „going concern“, odnosno za potrebe finansijskog izvještavanja pretpostavlja se stalnost u poslovanju privrednih društava. Going concern koncept nastao je iz temeljnih računovodstvenih pretpostavki, a predstavlja vremenski neograničen nastavak poslovanja bez prekida. Uz neograničenost, ovaj koncept predstavlja, u poslovnom smislu, stabilnu i predvidljivu budućnost, uz pravovremeno otkrivanje faktora koji mogu uzrokovati prekid poslovanja i bankrot. Stalnost poslovanja može biti narušena, čak i izgubljena i dovesti do potreba sanacije ili, ukoliko saniranje ne bude uspješno, do prestanka društva. Zakon o privrednim društvima određuje da društvo prestaje sa poslovanjem gubitkom svojstva pravnog lica, zbog čega dolazi do upisa prestanka društva u sudski registar. Kada dođe do upisa prestanka društva u sudski registar, prema Zakonu o privrednim društvima, provodi se likvidacija. Likvidacija je izraz kojim se opisuje postupak prilikom koga prestaje postojati privredno društvo, a njegova imovina se dijeli drugim fizičkim i pravnim osobama na osnovu zakonskih propisa. Likvidacija se obično dijeli na prisilnu likvidaciju, koju određuje sud ili drugi državni organ kako bi na taj način omogućio namirenje povjerioca, i na dobrovoljnu likvidaciju, do koje dolazi odlukom vlasnika ili uprave privrednog društva koja je zaključila da više nije u stanju vršiti svoju redovnu djelatnost

str. 35 – 45.

Primjena horizontalnog monitoringa u poreznom sustavu

Bernard Iljazović, univ. bacc. admin. public

U uvjetima globalizacije i sve veće nestabilnosti na svjetskim tržištima, za uspješnost poslovanja značajno je pravovremeno identificirati sve rizike uključujući pri tome i porezne, te poduzimati potrebne mjere za njihovu učinkovitiju prevenciju. Uspostavljanjem efikasnih mehanizama kontrole u sustavu poslovanja poslovnim subjektima omogućuje ostvarivanje dodatnih beneficija u poreznom sustavu, i to kroz sklapanje posebnih sporazuma o ispunjavanju poreznih obveza sa poreznom upravom, a koji će omogućiti provedbu horizontalnog monitoringa. U nastavku se prikazuje sustav horizontalnog monitoringa i njegova obilježja, te primjer susjedne Republike Hrvatske, države članice EU koja u svojem poreznom sustavu primjenjuje isti

str. 46 – 52.

Tretman koristi zaposlenika u sistemu poreza na dohodak

Momir Stefanović, dipl. oec.

U poslovnoj praksi uobičajena je pojava da poslodavci iz različitih razloga, odnosno interesa daju svojim zaposlenicima određena dobra ili pružaju neku uslugu bez naknade ili uz smanjenu naknadu u odnosu na tržišnu vrijednost. Takva davanja, u smislu propisa o porezu na dohodak, predstavljaju „koristi“ zaposlenika i imaju isti tretman kao i plaća zaposlenika, dakle oporezuju se. Treba, međutim, imati u vidu da su određena davanja koja predstavljaju pretežno poslovni interes, a koja su decidno naznačena u propisima o porezu na dohodak, izuzeta od oporezivanja. Pri ovome treba naglasiti da kategorija koristi u sistemu poreza na dohodak ostaje aktuelna (uglavnom u postojećem obliku) i u prijedlogu novog zakona o porezu na dohodak, čije se donošenje očekuje uskoro

str. 53 – 59.

Oporezivanje dohotka iz inostranstva

Mirela Mašić, dipl. oec.

Nakon što je stupio na snagu Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dohodak („Sl. novine Federacije BiH“, broj 30/18 od 20. aprila 2018. godine), a u kojima su, između ostalog, propisani novi obrasci prijave dohotka po osnovu drugih samostalnih djelatnosti iz inostranstva, te poziva Porezne uprave FBiH svim fizičkim licima, rezidentima Federacije BiH, koji ostvaruju prihode iz inostranstva putem PayPala, MoneyGrama ili nekog od drugih servisa elektronskog online plaćanja da (ako to već nisu učinili), u skladu sa važećim zakonima, podnesu poreznu prijavu i izmire svoje porezne obaveze i time izbjegnu sankcije za neblagovremeno podnošenje porezne prijave i plaćanje poreza, uslijedila su različita, nerijetko parcijalna i pogrešna tumačenja zakonskih odredbi po pitanju opravdanosti i samog načina oporezivanja različitih kategorija dohotka iz inostranstva. Stoga je u ovom tekstu ukazano na to kako je važećim propisima o porezu na dohodak uređeno oporezivanje dohotka od drugih samostalnih djelatnosti iz inostranstva, šta su tačno donijele izmjene Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dohodak, na koji način su trenutno riješena neka od otvorenih pitanja, te je skrenuta pažnja i na druge kategorije primanja iz inostranstva koja se mogu smatrati oporezivim

str. 60 – 67.

JAVNE NABAVKE

Neprirodno niska cijena u postupcima javnih nabavki

Ivana Grgić, dipl. ecc.

 

Članom 66. stav (1) Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“, broj 39/14) propisano je da ugovorni organ, kada ocijeni da je ponuđena cijena neprirodno niska, pismeno od ponuđača zahtijeva da obrazloži ponuđenu cijenu. Članom 17. stav (7) Uputstva za pripremu modela tenderske dokumentacije i ponuda propisano je da ugovorni organ obavezno od ponuđača traži objašnjenje cijene ponude koju smatra neprirodno niskom ako su ispunjeni sljedeći uslovi:

  1. cijena ponude je za više od 50% niža od prosječne cijene preostalih prihvatljivih ponuda, ukoliko su primljene najmanje tri prihvatljive ponude, ili
  2. cijena ponude je za više od 20% niža od cijene drugorangirane prihvatljive ponude.

Da li ugovorni organ kada primi tri ili više prihvatljivih ponuda treba da provjerava ispunjenost oba navedena uslova iz člana 17. stav (7) Uputstva i kakvi su stavovi nadležnih institucija (Agencije za javne nabavke BiH, Kancelarije / Ureda za razmatranje žalbi i Suda BiH), na koji način se vrši provjera neprirodno niske cijene, šta pojašnjenje neprirodno niske cijene treba da sadrži, da li se može tražiti pojašnjenje niske cijene za pojedine stavke ponude, kada se vrši ispitivanje neprirodno niske cijene ukoliko je predviđena e-aukcija: prije ili poslije e-aukcije, neka su od pitanja koja su razmatrana u radu.

str. 68 – 74.

Provođenje pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci

Mr. sc. Samra Gabeljić

Pregovarački postupak bez objave obavještenja o nabavci spada u najnetransparentnije postupke javnih nabavki. Novim zakonom o javim nabavkama ovaj postupak detaljnije je razrađen, kako bi bio usklađeniji sa relevantnim propisima Evropske unije. Postupak se provodi postupno, u tri faze, kako bi se onemogućile bilo kakve malverzacije, a sama opravdanost provođenja istog detaljno je obrađena Zakonom o javnim nabavkama i podzakonskim aktima

str. 75 – 78.

SAVJETODAVNI SERVIS

ODGOVORI NA PITANJA PRETPLATNIKA

Javne nabavke

str. 79 – 89.

Radni odnosi u FBiH

str. 90 – 100.

Radni odnosi u RS

str. 101 – 112.

Porezi i finansije FBiH

str. 113 – 122.

Porezi i finasije RS

str. 123 – 133.

Info stranica

str. 134 – 144.