PITANJE: Ugovorni organ je raspisao JN i objavio TD za konkurentski zahtjev za dostavu ponuda za nabavu robe – _______ crpki za vodu, u istoj je pod stavkom Tehnička i profesionalna sposobnost – članak 48. Zakona, tražio određene dokaze na koje je dobio prigovor i na iste je obavezan hitno odgovoriti, te Vas iz navedenih razloga molimo da nam date smjernice po istom. U TD je traženo u svrhu dokazivanja tehničke i profesionalne sposobnosti sljedeće: “a) Da je ponuditelj proizvođač ili generalni zastupnik ili ovlašteni distributer ponuđenih crpki.” Na postavljeni uvjet Ponuđač je postavio sljedeće prigovor: “Postavljajući ovakav zahtjev, Ugovorni organ je ograničio konkurenciju i diskriminirao ostale dobavljače, te nije postupio u skladu sa članom 3. Opći Principi – Zakona o javnim nabavkama koji glasi: „Ugovorni organ dužan je da postupa transparentno, da se u postupku javne nabavke prema kandidatima/ponuđačima ponaša jednako i nediskriminirajuće, na način da osigura pravičnu i aktivnu konkurenciju, s ciljem najefikasnijeg korištenja javnih sredstava u vezi s predmetom nabavke i njegovom svrhom.“ Ograničenje se ogleda u tome da predmetnu robu i usluge može nuditi samo ograničeni broj dobavljača (u ovom slučaju samo ovlašteni distributeri i serviseri tražene opreme). Dobavljač ne mora da bude ovlašteni distributer niti serviser za opremu koja je predmet nabavke. Dobavljač nabavlja opremu kanalima koji su mu dostupni u kvalitetu i rokovima koji su traženi. Ukoliko se posebno zahtjeva servisno održavanje i tehnička podrška to ponuđač obezbjeđuje Ugovornom tijelu na način koji garantira izvršenje tih obaveza (npr. izjava kojom Isporučilac garantuje da kvalitet isporučene robe odgovara traženim tehničkim zahtjevima i navodi period važenja garancije, bankovna garancija za ponudu i dobro izvršenje posla, bankovna garancija za garantni period, penali u slučaju kašnjenja itd.). Sve navedeno garantira kvalitetno i pravovremeno izvršenje Ugovora. Zakon o javnim nabavkama promovira pravičnu i otvorenu konkurenciju među dobavljačima, te tenderska dokumentacija ne smije sadržavati odredbe koje bi istu ugrozile. Zahtjev za statusom ovlaštenog distributera i servisera mora biti opravdan stvarnim tehničkim razlozima, ograničenjem proizvođača ili pak odredbama materijalnog zakona koji uređuje određenu oblast. Iz ovog tenderskog zahtjeva nije vidljivo da neki specijalni Zakon zabranjuje da se tražena oprema i materijali prodaju ukoliko Ponuđač nema status ovlaštenog distributera. Stoga ova odredba tenderske dokumentacije nije ničim opravdana i predstavlja ograničenje tržišta budući da nije dokazano da se radi o robama i uslugama koje podliježu posebnim propisima. Ugovorni organ bi trebao postupiti u skladu sa Zakonom i izmijeniti svoj Zahtjev, uzimajući u obzir da Ugovorni organ ne može zahtijevati da je Ponuđač ovlašteni distributer i serviser robe koja je predmet nabavke niti, prema Mišljenju Agencije za Javne nabavke, autorizaciju proizvođača ili ovlaštenog distributera: „… član 49. Zakona ne predviđa niti u jednoj odredbi bilo kakve autorizacije ili certifikate. Tzv. autorizacija proizvođača ili dokaz da ponuđač ima ovlaštenje od proizvođača može biti opravdana samo u izuzetnim slučajevima, odnosno ako je materijalnim zakonom ili prirodom predmeta nabave to opravdano. Dosadašnji stav je bio da se to može tražiti samo za specijalne robe odnosno robe pod posebnim režimom a nikako za robe široke potrošnje. Analizirajući čl. 49. stav (1) tač. od a) do f) ovlaštenje proizvođača (ili generalnog distributera), ovaj uslov se može podvesti jedino moguće pod b): opis tehničke opremljenosti i osposobljenosti, s naglaskom na „osposobljenosti“ jer ovlaštenje (autorizacija) zapravo znači da je proizvođač osposobio ponuđača da rukuje određenom robom od preuzimanja do isporuke (jer se radi o robi za koju je nužno imati poseban režim skladištenja i distribucije) te da proizvođač u konačnici neće osporavati kvalitetu robe ili eventualne greške iz razloga što su kupljeni od neovlaštenog ponuđača koji nije provjeren od strane njega.“ Potrebno je da ugovorni organ izmijeni tendersku dokumentaciju na način da se briše postavljeni zahtjev.” Smatramo da smo ispravno postupili tražeći navedeni dokaz iz razloga što se radi o specifičnoj robi koja služi u svrhu vodosnabdijevanja pitkom vodom 40% stanovništva općine X.