PITANJE: Ured za reviziju institucija Federacije BiH je u svom izvještaju konstatovao: Vođenje evidencija o radnom vremenu vrši se na način da je kod svih radnika iskazan identičan početak i kraj radnog vremena, a vrijeme korištenja pauza u toku rada nije navedeno, zbog čega izražavamo sumnju u njihovu vjerodostojnost. Stoga je Ured dao sljedeću preporuku: Evidencije o radnom vremenu popunjavati na osnovu stvarnih podataka o vremenu provedenom na poslu, na osnovu elektronske evidencije i u skladu s Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim licima angažovanim na radu Evidencija o radnom vremenu u Iskraemeco Sarajevo d.o.o. Sarajevo se popunjava na osnovu stvarnih podataka o vremenu provedenom na poslu na način da je uspostavljena evidencija o radnom vremenu u pisanom obliku, koja sadrži sve potrebne podatke propisane Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim licima angažovanim na radu. Na ulazu u firmu postoji elektronski čitač koji služi samo kao pomoćna evidencija u smislu da se evidentira vrijeme ulaska/izlaska iz firme, ali ista ne služi niti može zamijeniti evidenciju o radnom vremenu koja se vodi u pisanom obliku jer prije svega ne sadrži ni sve neophodne elemente propisane Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim licima angažovanim na radu, a zbog povremenih zastoja na uređaju ili greške radnika/zaboravljanja kartica i sl. često i ne evidentira sve podatke. Stoga je evidencija koja se vodi u pisanom obliku jedina relevantna jer se ista provjerava svaki dan i sa neposrednim rukovodiocima organizacionih jedinica. Napominjemo da je raspored radnog vremena u Iskraemeco Sarajevo d.o.o. Sarajevo propisan Pravilnikom o kućnom redu, prema kojem je radno vrijeme različito definisano kod radnika koji rade u smjenama od radnog vremena ostalih organizacionih jedinica koje imaju radno vrijeme od 07.30 do 16,00 sati, dok radnici u smjenama rade od 06,00 do 14,00 i od 14,00 do 22,00. Radnicima je omogućena pauza (dnevni odmor) od pola sata. Svi radnici su dužni da se pridržavaju rasporeda radnog vremena i radnicima se i evidentira početak i završetak rada, kako je to i propisano članom 8. stav 1. tačka 3) i tačka 4) Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim licima angažovanim na radu i ukoliko su određeni dan bili na poslu evidentira se ukupno radno vrijeme od 8 sati. Mišljenja smo da početak radnog vremena ne treba miješati sa vremenom dolaska radnika u firmu (koje radnik evidentira prilikom ulaska u firmu na elektronskom čitaču) jer je potpuno irelevantno što je radnik svojevoljno došao ranije na adresu svoga radnog mjesta i da se stoga radniku i može evidentirati samo početa rada u skladu sa internim aktima, a to je 07.30 odnosno 06,00 ili 14,00 sati ako rade u smjenama. Tako npr. ukoliko je radnik došao 15 minuta ranije odnosno putem elektronskog čitača se prijavio 15 minuta ranije od utvrđenog radnog vremena, u evidenciji radnog vremena se radniku evidentira ono vrijeme koje je utvrđeno kao početak radnog vremena jer sa radom ne počinje prije utvrđenog radnog vremena. Ukoliko je radnik na bolovanu, godišnjem odmoru, plaćenom ili neplaćenom odsustvu ili je neopravdano izostao sa posla, sve se uredno vodi u evidenciji radnog vremena stavljanjem odgovarajuće slovne oznake za svaki dan. Također, mišljenja smo da pauza ne mora biti evidentirana kroz evidenciju budući da ta obaveza nije propisana Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim licima angažovanim na radu. Članom 8. stav 1. tačka 9, između ostalog, je propisana obaveza evidentiranja vremena neprisustva na poslu – vrijeme korištenja odmora (sedmičnog i godišnjeg), dakle ne i dnevnog odmora. U evidenciji radnog vremena koju popunjavamo u pisanom obliku, u obliku knjige, ne postoje rubrika niti oznaka za pauzu (vrijeme dnevnog odmora). Slijedom navedenog, mišljenja smo da u pisanoj evidenciji radnog vremena ne može se evidentirati vrijeme ulaska u prostorije firme jer isto nije početak rada nego isključivo radno vrijeme koje je internim aktima određeno kao početak i završetak rada, naravno ukoliko je radnik u tom periodu bio na radu, niti postoji obaveza evidentiranja pauza u skladu sa Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim licima angažovanim na radu. Molimo Vaš stav po navedenoj pravnoj situaciji i načinu postupanja po datoj preporuci.