PITANJE: Na koji način (vrsta tužbe, u ZOR je naveden, kao i u rješenju o otkazu starog ugovora uz ponudu novog ugovora) se može tužiti poslodavac, koji nije uskladio Pravilnik o radu sa ZOR FBiH, niti ga je objavio na oglasnoj ploči? Presudom Ustavnog suda čl. 114 st.1. je utvrđeno kako radnik “može”, ne stoji da “mora” što je bilo predloženo izmjenama ZOR FBiH. A radi zaštite prava radnika na zaštitu pred sudom, u skladu sa preporukama Evropskog suda za ljudska prava i Ustava. Nadležni inspektor rada je utvrdio nepravilnosti u svezi načina donošenja Pravilnika. Međutim u svom nalazu, nadležni inspektor ističe kako nije nadležan za oglašavanje Pravilnika o radu ništavnim, odnosno, Vijeće uposlenika može pokrenuti spor pred nadležnim sudom. Vijeće ne želi pokrenuti takav spor, pa smo primorani mi nezadovoljni djelatnici, pokrenuti sporove pojedinačno. Isto tako želim istaknuti, kako je poslodavac javna ustanova, te podliježe nadzoru Vlade i upravne inspekcije pri ministarstvu pravosuđa i uprave, a iste sam obavijestio, nažalost nisu poduzeli nikakav korak (još uvijek nije usklađen županijski/kantonalni ZOR). Zbog toga nije ni bilo za očekivati reakciju sa političke strane, pošto su inicijatori za smanjenje osnovice plaće bili ministarstva i Vlada. Zavod je osnovan na temelju Zakona o zdravstvenom osiguranju i Zakona o ustanovama HBŽ (NN br.10/98), koji u čl. 57., 58., i 59. odredio da nadzor nad radom i općim aktima koje donosi ustanova provodi Vlada/ministarstvo, protiv rješenja kojim ospori takav akt, ravnatelj ustanove može pokrenuti upravni spor. Dakle, meni kao djelatniku nije ostavljena izravna mogućnost osporavanja općih akata poslodavca (legitimacija pred sudom), unatoč “šutnji” aktivno legitimiranih stranaka u postupku. Tužba protiv ovakvih Rješenja poslodavca je upravni spor (zakon o sudovima, zaštita ustavnih prava koja nisu osigurana pred drugim sudovima) ili je Radni spor, pred nadležnim općinskim sudom uz prijedlog prethodnog pitanja za pokretanje ustavnosti/zakonitosti općeg akta? Nažalost, zakonodavac nije niti mogao pretpostaviti kako organi za provođenje zakona, neće raditi tu temeljnu obvezu, pa samim tim nije nigdje izravno u ZOR-u niti u ZUS-ma izrijekom predvidio ovakav scenarij. DOPUNA UPITA: Naime, poslodavac je bez posebnog obrazloženja i pozivanja na ZOR FBiH – Vlada donijela Odluku o ujednačavanju plaća djelatnika Zavoda sa drugim proračunskim korisnicima (Zavod nije u sustavu proračuna/riznice županije). Navedenom Odlukom umanjena je osnovica plaće sa 70 na 65% prosječne plaće u FBiH, uz napomenu kako Zavod posluje pozitivno (iako mu kao socijalnoj ustanovi nije primarno pozitivno poslovanje, već imati uravnotežen Plan prihoda i rashoda). Upravno vijeće je na sjednici usvojilo Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o radu, te prihvatilo Odluku Vlade, međutim, nisu nikada navedeni Pravilnik objavili na Oglasnoj ploči, niti izmjene pravilnika. Vijeće uposlenika nikada nije pokrenulo institut preispitivanja temeljem Zakona o vijeću uposlenika FBiH, niti su nadležni organi u županiji sukladno Zakonu o ustanovama (NN HBŽ br.10/98), iako su upozoreni mojim podnescima, izuzev nadležnog inspektora rada, koji je utvrdio nepravilnosti, bez daljnjih koraka u “ništavnosti” ovakvog Pravilnika. Iz Vaših, objava na portalu, kao i sudske prakse je jasno kako Poslodavac ne može ponuditi novi ugovor kojim su određena prava manja nego što su bila određena prethodnim ugovorom (uz izuzetke, ekonomičnost… izvanredne okolnosti), što u navedenom slučaju nikako nije ispunjeno, kao ni uvjet iz čl.107 ZOR, poslodavac/Zavod upošljava nove djelatnike (posljednji uposlen 1.6.2022.godine, nitko ne zna gdje se objavljuju natječaji). Stoga se postavlja pitanje, pošto je Zakon o ustavnom sudu, i sudovima u BiH odredio nadležnosti, ali niti jedan nije precizno uredio oblast radnih sporova (ZPP FBiH čl.40, ) uz mogućnost preispitivanja zakonitosti općeg akta poslodavca, već je istu ostavio samo Vijeću uposlenika i organima uprave te ministarstvu i Vladi. Radniku kao pojedincu nigdje izrijekom nije ostavljena aktivna legitimacija zahtjeva za ocjenu zakonitosti općih akata poslodavca (izuzev prethodnog pitanja) ili zaštite ustavnih prava i Evropske konvencije o ljudskim pravima u upravnom sporu. Izuzev ZUS FBiH, onda se postavlja logično pitanje, na koji način se pokrenuti tužba (ZPP ili ZUS), iako ZUS dopušta u čl. 55. dopušta primjenu odredbi ZPP? Je li ovakvim pravnim uređenjem i odredbama postavljen prevelik teret dokazivanja za radnika, a u suprotnosti sa ZOR FBiH?