PITANJE: Obraćamo Vam se zahtjevom za dostavu mišljenja u cilju pravilne primjene odredbe člana 4. i člana 5. Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“, br. 39/14) te člana 1. i člana 2. Pravilnika sa popisom ugovornih organa po kategorijama koji su obavezni primjenjivati Zakon o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“, br. 21/2015). Naime, kod pojedinih institucija, koje vrše nadzor nad poslovanjem postoji dilema da li je privredno društvo u postupcima nabave obavezno primjenjivati Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“ broj: 38/14). Zatražili smo mišljenje i Agencije za javne nabavke koja je dostavila svoje mišljenje aktom broj: 04-02-1-2531-2/20 od 28.12.2020. godine u kojem nije izričito navedeno da li se na naše privredno društvo primjenjuje Zakona o javnim nabavkama, ali su navedeni kriteriji prema kojima sami treba da procijenimo da li smo obveznici primjene Zakona o javnom nabavkama. U svom zahtjevu za dostavu mišljenja upućenom Agenciji smo jasno obrazložili naš stav da su odredbe člana 4. i člana 5. Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“ broj: 38/14) jasne i da ne ostavljaju prostora za bilo kakvu dilemu i da privredno društvo nije ugovorni organ, u smislu člana 4. Zakona, niti sektorski ugovorni organ, u smislu člana 5. Zakona, slijedom čega ne postoji ni obaveza da u postupcima nabave primjenjujemo Zakon o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“ broj: 38/14) uz koji zahtjev smo dostavili i dokaze za svoje navode, koje dostavljamo i u prilogu ovog e-maila. Naprijed navedeni stav obrazlažemo kako slijedi: Osnivači XXX su YYY, sa učešćem u kapitalu u procentu od 42,4918% i Javno preduzeće Elektroprivreda Bosne i Hercegovine sa učešćem u kapitalu u procentu od 57,5082%. Uvidom u Rješenje o izmjenama podataka Općinskog suda u Sarajevu broj: 065-0-Reg-16-000760 od 4.4.2016. godine i Obavještenje o razvrstavanju pravne osobe prema klasifikaciji djelatnosti broj: 07-32.5-10318/16 od 12.04.2016. godine proizilazi da je naziv djelatnosti prema Klasifikaciji djelatnosti Proizvodnja instrumenata i aparata za mjerenje, ispitivanje i navođenje. U skladu sa odredbom člana 6. stav (2) Ugovora o osnivanju društva sa ograničenom odgovornošću XXX od 27.11.1998. godine i člana 6. stav (2) Statuta, XXX, u okviru registrovane djelatnosti, vrši proizvodnju i prodaju električnih brojila i druge opreme za mjerenje i upravljanje energijom, umjeravanje (baždarenje) električnih brojila, servisiranje električnih brojila i druge opreme za mjerenje i upravljanje energijom, inženjering i marketing proizvodnog programa i projektovanje. Dakle, naša djelatnost je usko povezana sa djelatnošću našeg osnivača YYY, od kojeg i nabavljamo/uvozimo rezervne dijelove, reprodukcijski materijal i opremu za obavljanje djelatnosti. Iz mišljenja Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije broj: 11-02-2981/05 od 29.09.2005. godine proizilazi da privredno društvo XXX ne obavlja djelatnost od javnog društvenog interesa i da nema status javnog preduzeća. Odredbom člana 4. stav (1) tačka b) Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“ broj: 38/14) je propisano: (1) Ugovorni organ u smislu ovog zakona je: b) pravno lice koje je osnovano za određenu svrhu s ciljem zadovoljavanja potreba od opšteg interesa, a koje nema industrijski ili komercijalni karakter, i ispunjava najmanje jedan od sljedećih uslova: 1) finansiran je, najvećim dijelom, iz javnih sredstava, ili 2) nadzor nad upravljanjem vrši ugovorni organ definisan u tač. a) i b) ovog stava, ili 3) više od polovine članova skupštine, upravnog ili nadzornog odbora čine imenovani ili izabrani predstavnici ugovornih organa iz tač. a) i b) ovog stava. Odredbom člana 5. stav (1) tačka b) propisuje: Sektorski ugovorni organ je obveznik primjene ovog zakona ako obavlja djelatnosti u oblasti vodosnabdijevanja, energetike, prometa i poštanskih usluga, i to: b) privredno društvo u kojem ugovorni organ ili više ugovornih organa ima ili može imati neposredan ili posredan prevladavajući uticaj na osnovu vlasništva, finansijskog učešća ili na osnovu propisa koji vrijede za društvo i koje obavlja jednu ili više djelatnosti navedenih u čl. 78-83. ovog zakona, kada nabavlja robu, usluge ili radove za potrebe obavljanja tih djelatnosti. Prevladavajući uticaj u smislu ove tačke postoji u slučaju kada ugovorni organ direktno ili indirektno: 1) ima natpolovičnu većinu osnovnog kapitala tog privrednog društva; ili 2) ima natpolovičnu većinu glasova koji su povezani sa ulozima u tom privrednom društvu; ili 3) može imenovati više od polovine članova uprave, upravnog ili nadzornog odbora tog privrednog društva. Imajući u vidu citirane odredbe Zakona o javnim nabavkama, kao i odredbe člana 1. i člana 2. Pravilnika sa popisom ugovornih organa po kategorijama koji su obavezni primjenjivati Zakon o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“, br. 21/2015), mišljenja samo da se XXX ne može smatrati ugovornim organom u smislu odredbe člana 4. stav 1. tačka b) Zakona o javnim nabavkama, s obzirom da je prema klasifikaciji djelatnosti koju obavlja navedeno društvo evidentno da ono nije osnovano s ciljem zadovoljavanja potreba od opšteg interesa i da ima industrijski i komercijalni karakter te se slijedom toga na nas ne može primijeniti odredba člana 4. stav (1) tačka b) Zakona o javnim nabavkama. S tim u vezi, ukazujemo da je i Agencija u svom mišljenju, kada je u pitanju nekomercijalni karakter subjekta, navela kriterije odnosno trodijelni test i to: – Da li je sticanje profita osnovni cilj tog subjekta? – Da li taj organ ima konkurenciju na tržištu? – Da li je moguće da bi država ili neki drugi upravni organ intervenisali u svrhu umanjivanja komercijalnog pritiska (na primjer kako bi time spriječili stečaj tog subjekta)? Ako su odgovori na prva dva pitanja negativni, a odgovor na treće pitanje pozitivan onda taj subjekt nema komercijalni ili industrijski karakter i time je obveznik primjene Zakona, naravno uzimajući u obzir i naprijed navedene tačke b) i c). Naš odgovor na prvo pitanje je pozitivan budući da nam je osnovni cilj sticanje profita. Pozitivan je i odgovor na drugo pitanje budući da imamo konkurenciju na tržištu, dok je odgovor na treće pitanje negativan jer u slučaju stečaja država ili neki drugi upravni organ ne bi intervenisali u svrhu umanjivanja komercijalnog pritiska. Dakle, i prema navedenim kriterijima je jasno da je XXX privredno društvo koje ima komercijalni ili industrijski karakter pa samim tim nije ni obveznik primjene Zakona. Također, mišljenja smo da, u smislu odredbe člana 5. Zakona o javnim nabavkama, XXX nije obveznik primjene Zakona o javnim nabavkama jer nije sektorski ugovorni organ, s obzirom da ne obavlja nijednu od djelatnosti propisanih članom 78. do 83. Zakona o javnim nabavkama. Slijedom navedenog, a imajući u vidu činjenicu da XXX nije ugovorni organ, u smislu člana 4. Zakona, niti sektorski ugovorni organ, u smislu člana 5. Zakona, proizilazi da ne postoji ni obaveza da u postupcima nabave primjenjujemo Zakon o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“ broj: 38/14). Naprijed navedeno mišljenje potvrđuje i stav Ureda za razmatranje žalbi izražen u predmetima broj: JN2-03-07-1-395-7/17 za privredno društvo CCC (koje je također u većinskom vlasništvu JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo sa 80% osnovnog kapitala i RMU Banovići sa 20% osnovnog kapitala) i predmetu broj: JN2-03-07-1-698-12/18 za privredno društvo JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo, YYY Sarajevo, koje je u 100% vlasništvu JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo. Međutim, i pored jasnih zakonskih odredbi, navedenih činjenica u pogledu djelatnosti koju obavljamo i navedenih stavova Ureda za razmatranje žalbi pa i jasnih kriterija koji su navedeni u mišljenju Agencije, kod pojedinih institucija, koje vrše nadzor nad poslovanjem Iskraemeco Sarajevo d.o.o. Sarajevo i dalje se javlja dilema da li je privredno društvo Iskraemeco Sarajevo d.o.o. Sarajevo u postupcima nabave dužno primjenjivati Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BiH“ broj: 38/14). Molim Vas da nam mišljenje dostavite na Vašem memorandumu sa potpisom i pečatom. U prilogu Vam dostavljamo: • Mišljenje Agencije za javne nabavke broj: 04-02-1-2531-2/20 od 28.12.2020. godine • Zahtjev za dostavu mišljenja broj: EB-1563/20 od 18.12.2020. godine • Rješenje o izmjenama podataka Općinskog suda u Sarajevu broj: 065-0-Reg-16-000760 od 4.4.2016. godine • Obavještenje o razvrstavanju pravne osobe prema klasifikaciji djelatnosti broj: 07-32.5-10318/16 od 12.04.2016. godine • Izvod iz Statuta XXX. • Zaključak Ureda za razmatranje žalbi broj: JN2-03-07-1-395-7/17 od 18.5.2017. godine, • Zaključak Ureda za razmatranje žalbi broj: JN2-03-07-1-698-12/18 od 2.8.2018. godine, • Mišljenje Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije broj: 11-02-2981/05 od 29.09.2005. godine